Inlägg från: sextiotalist |Visa alla inlägg
  • sextiotalist

Straff när barn beter sig illa

Jag tror inte på straff i barnuppfostran. Visst, om allt annat är testat, så kanske man måste ta till andra åtgärder.

Vi har aldrig använt straff och ändå så har vår gemensamma och sambons två äldre blivit välartade ungdom och vuxna.
    Men visst har det blivit konsekvenser, det har hänt att vi klivit av bussen och vänt hem igen när grabben har betett sig illa, med då motivieringen "eftersom du inte kan ta det lugnt och lyssna på vad vi säger, så förstår vi att du inte heller är intresserad av detta, så då gör vi det inte" (eller för trött, eller vill göra något annat)
    Hjälper straffen, slutar de att slåss, slutar de bråkar, slutar de ta saker utan lov?

• sextiotalist
    Frontline skrev 2015-10-16 13:36:48 följande:

Skulle man vara dåliga föräldrar bara för att man på nåt sett straffar sina barn ja då är väl vi det då..

Här kan det bli spelförbud, tv-förbud eller inget lördagsgodis om dom bär sig jäkligt åt.

Och som sextioalist skriver så har vi många gånger vänt av hemåt om barnen inte lyssnar och bär sig illa åt.

De få gångerna jag har haft datorförbud, det är när han betett sig illa på internet. Då har jag (eller min sambo) talat om att om han inte ändrar sitt sätt att vara nu, så försvinner internet för honom. Två gånger hände det, sedan förstod han att när vi sa till, då menade vi allvar.
    Men det ser jag som en direkt konsekvens, man sköter sig på internet, det är en förutsättning att man får använda internet, något vi tog upp ofta.
    TV-förbud har vi aldrig haft, inget lördagsgodis (eftersom vi aldrig haft det).

Jag kan nog med all säkerhet säga att 90% av de gångerna vi har dragit in något eller så, har det varit direkt kopplat till det vi dragit in på.
  • sextiotalist
    Kia82 skrev 2015-10-16 13:43:51 följande:
    Tyvärr så gör det väl inte det och äldsta dottern är väl inne i någon förpubertal period nu för allt precis allt ska göras tvärtemot och det ska testas gränser till max. Jag anser dock att att inte ge straff eller kalla det konsekvenser om ni så vill för sådant förekommer ofta också är det samma som att tillåta det felaktiga beteendet. Och jag anser inte att det är orimliga handlingar ifrån våran sida heller då utomstående inte har en susning om vad som försiggår innanför våra dörrar och vad våra barn är kapabla till. Jag tar hellre denna fighten nu än om fem år. Att dottern uppfattas på ett helt annat sätt inför andra föräldrar är väl en himla tur det men att ifrågasätta mig i mitt föräldraskap som det känns som om jag har gjorts accepterar jag inte.

Ursäkta mig, men du tror att de konflikterna du hanterar med en sexåring kommer spegla av sig i tonåren, med all sannolikhet inte.
    Jag skulle nog säga, ju hårdare man är mot ett barn, desto större frigörelseprocess under tonåren.
    De fighterna vi tagit med vår tonåring har inte haft någon som helst koppling med de fighterna vi tog med honom som 6-åring.

Däremot så tror jag att man får det lättare att hantera tonåren om man tankar in så mycket trygghet i barnen att de vågar erkänna dumheter de gjort utan att de kommer att straffas.

Mitt barn har inte alltid varit en ängel, men han har sällan försökt smyga undan om han gjort något dumt, utan han har alltid vetat att han kan berätta det för oss. Dvs vi har kunnat lita på honom, vilket har varit väldigt bra under tonåren.
  • sextiotalist
    Kia82 skrev 2015-10-16 13:43:51 följande:
    Tyvärr så gör det väl inte det och äldsta dottern är väl inne i någon förpubertal period nu för allt precis allt ska göras tvärtemot och det ska testas gränser till max. Jag anser dock att att inte ge straff eller kalla det konsekvenser om ni så vill för sådant förekommer ofta också är det samma som att tillåta det felaktiga beteendet. Och jag anser inte att det är orimliga handlingar ifrån våran sida heller då utomstående inte har en susning om vad som försiggår innanför våra dörrar och vad våra barn är kapabla till. Jag tar hellre denna fighten nu än om fem år. Att dottern uppfattas på ett helt annat sätt inför andra föräldrar är väl en himla tur det men att ifrågasätta mig i mitt föräldraskap som det känns som om jag har gjorts accepterar jag inte.
    Vi lyckades lotsa oss igenom denna period utan straff (men nog sjutton blev vi arga ett antal gånger)
Svar på tråden Straff när barn beter sig illa