• Dasha

Inte redo att sluta med blöjan vid 3 år? En parallel.

sextiotalist skrev 2015-11-16 11:03:57 följande:

Dascha.
    Napp har använts i över 3000 år, blöjor har använts länge, indianerna använde blöjor likaså inuiterna (dvs det var det enda man kunde få fram via googling)
    Jag skulle tippa på (gick inte att googla fram något om detta) att blöjorna har kommit med att människan gick framåt i utvecklingen, dvs i och med att man började ha redskap etc, så hittade man även på andra lösningar, skydd så att avföringen hamnade på andra ställen än på grottgolvet. För jag är ganska säker på att den tidens kvinnor inte hade tid att lyssna av signaler, barnen fick hänga med och anpassas efter vad de vuxna gjorde.

jag pratar om tiotusentals, även miljoner år sedan.

sedan är det mycket enkelt att läsa av barnets signaler när barnet är PÅ mamman ich "hänger med", mammor som har bebisar i bärsjal och ec-ar behöver knappast använda blöja när barnet är i sjalen. Bebisar, även nyfödda, brukar signalera tydligast när de r PÅ mamman, och då väntar de också i det sista för att låta bli kissa/bajsa på mamman.

senare hade de blöjor, men inte absorberande.

• Dasha
    sextiotalist skrev 2015-11-16 11:20:19 följande:

Kineserna och asiaterna hade ett hål där barnet gjorde sina behov genom, och jag tror inte att de var de enda som använde den lösningen.
    ja, och? det är väl en ganska smidig lösning?

Men du kanske har samma inställning till att utveckling.

nej, bara till sånt som påverkar våra basala instinkter. och dessutom skapar problem även för moderna människan.

De som är intresserade av EC de letar rätt på informationen,

man kan bli PLÖTSLIGT intresserad av ec när  man råkar läsa nån fl-tråd.

annars läser man väl bara på fl, att "han slutar själv med blöjan när han är redo för det" och "jag ALDRIG gjorde NÅGOT och plötsligt slutade mitt barn med blöjan på en dag". sedan kommer det fram att dessa människor haft sina barn med rumpan bar varje sommar, och satte dem på pottan varje mårgon sedan de var 10 månader Drömmer

Blöjan hindrar inte barn att kissa och bajsa, däremot din sk uppfinning skulle hindra barn att äta. Det är en väldigt stor skillnad.
    Den uppfinningen hindrar maten att komma in i magen den naturliga vägen, blöjor hindrar inte avföringen att komma ut den naturliga vägen. Det motsvarande hade varit en stomipåse.
    Så likheten med din knapplösning är en stomipåse, inte blöjor

nej, inte stomipåse.

mat-manicken hindrar barn att äta själva/lära sig äta själva.

blöjor hindrar barn att lära sign att kissa/bajsa på pottan/toan. Det är DET vi pratar om. 
    med andra ord, blöjan hindrar barn att kunna lära sig kissa och bajsa utan blöja, på särskillda platser som är avsedda för det, och hålla sig tills man har kommit till den platsen. Den hindrar även många barn att känna av sina signaler. sedan kommer plötsligt en överraskning vid 2,5 år, att man ska göra på ett annat sätt.

• Dasha
    Ac187 skrev 2015-11-16 14:57:28 följande:

Vad gör det om barn har blöja? skadar det någon?

det är många föräldrar som får det svårare. framförallt är det många barn som tycker det är jobbigt och skäms.

sedaan är det inte nyttigt med bajsbakterier i slidan och urinröret, vilket är resultat av att en flicka bajsar i blöja.
    annananos skrev 2015-11-16 11:29:44 följande:
    Vad jobbar du med? hur vet du att 3-4 åringar med blöja är missnöjda? 
    jag vet inte men jag har svårt att veta vad andras 3 åringar tycker. inte så att jag frågar

till exempel många föräldrar berättar om det här på fl.
    annananos skrev 2015-11-16 11:29:44 följande:
    jag ser att vårat barn blev gladare och mer tillfreds när vi började med blöja igen istället för att varje dag känna att han misslyckas.

ja precis, det är jobbigt för barnet att känna sig misslyckas, när kompisar går på toaleten.
  • Dasha

jag vill fortfarande ha svar på frågan.
    Vad är det som stör dig så mycket att min son slutade med blöjor efter tre års ålder? Påverkar det din vardag?

förut har du frågat mig:

Vad bekommer det dig om barnen har blöja lite längre.Påverkas din vardag och ditt liv av detta. Är det ett stort samhällsproblem eller. Förklara är du snäll

Och en fråga, som jag ännu inte fått svar på.
    Vad är det som stör dig med att folk använder blöjor lite längre än vad du tycker är rätt tid?
    och då SVARADE jag, väldigt utförligt:

Dasha skrev 2015-11-16 15:14:07 följande:
    Det stör mig inte att folk använderblöjor på sina barn efter 3 år.

det som stör mig är att de vill(enligt alla trådstartar) att deras barn ska sluta med blöja, men samtidigt gör inget åt det och resonerar så konstigt(enligt mig iaf, jag ser ingen logik här):

typ:

Mitt barn har aldrig varit utan blöja. Nu är barnet 2,5 år. Vi provade en gång och det kom inget i pottan. Då är barnet tydligen inte redo. Jag ska nog vänta. En dag kommer nog mitt barn från förskolan och säger: "Hej mamma! Jag har nu slutat med blöjan!" Och sedan den dagen kommer mitt barn vara helt torr.

De liksom skriker om hjälp och lider, och samtidigt fattar inte vilka handlingar som för vilken konsekvens. Det stör mig lite att läsa sånt.

Ett annat exempel av det är strör mig på är trådar av typen "mjölken sinat" (trots att bebisen går upp i vikt som han ska) och "få bebisen att sova ensam" (trots att bebisen skriker och gråter ensam nätterna igenom, men somnar perfekt på en sekund vid mammas bröst).

Det ä faktiskt synd om dessa bebisar.

Jag läser då och då i tidningar och facebook, att folk anmäler personalen på ålderdomshem, när personalen inte orkar att leda gamlingar till toaletten och tar på dem blöja istället. Gamlingarna håller sig då i flera dagar, bara för att slippa bajsa i blöja.

Då blir ju alla läsare rasande! Det är grov misskötsel! Anmäla och avskeda! Mera pengar till äldreboende, anställa fler personal!det är OMÄNSKLIGT att gamlingarna måste kissa och bajsa på sig när de klarar av att göra det på toaletten, bara om någon bär/kör/leder dem till toaletten.

Däremot när det gäller bebisar så är allt som det ska vara. De är inte mogna än att gå på toa.

Men ingen säger att de äldre inte är mogna längre att gå på toa.

Folk, var är er kritiska tänkande?

Sedan måste erkänna att det är också en tidsförsdriv för mig, såklart. Jag är ju mitt inne i det nu: bebisar, potta, toa, matträning. Så varför inte ventilera dett med andra?

nu ändrar du din fråga, och undrar istället varför jag stör mig på att DIN SON slutade med blöjan efter 3 år.

jag kan svara såhär:

jag stör mig inte alls på det att din son slutade med blöjan efter 3 år Kyss
    särskillt med tanke på att du hade honom naken på dagen typ flera somrar, och sedan med kalsonger, utan blöja, väldgigt ofta, när han blev större och inte ville vara naken.

Skulle du däremot INTE haft honom utan blöja SÅ OFTA - då gissar jag att han skulle bli torr MYCKET senare, och skulle vara mycket svårare för er båda att toaträna honom. det är just därför det gick så lätt för er/honom, att du hjälpte honom inte förtränga sina instinkter.

faktu
    met att han inte blev torr tidigare inte har med min tråd att göra.
    Kanske var det på grund av att han ofta var jättehård i magen, du skrev ju om det. kanske av någon annan anledning. Alla barn är olika, vet du Tungan ute
  • Dasha
    Rani skrev 2015-11-16 21:39:45 följande:
    Amma på pottan var faktiskt en dum idé. Inget djur skiter där det äter som man brukar säga.
    bebisar brukar oftast bajsa eller kissa när de ammas!

Amma på pottan. Man kan ocksåamma på pottan genom att använda insatsen till en potta eller en bunke i knät. Annapassa efter åldern på barnet och vad vad som känns bekvämt för er. Att amma sammtidigt som man pottar kan hjälpa barnet att slappna av och kissa.
    www.blojfribebis.se/ec-wiki/ec-positioner-0

alltså inte VARJE gång, men nån gång i början, särskillt om barnet är ledset.

som sagt, jag gjorde det 4-5 ggr.

forum.ecsweden.se/viewtopic.php

Min 6 veckors pojke bajsar nästan alltid bara när han ammas

Min Rasmus bajsar nästan alltid när jag ammar eller precis efter
    Lisa är 2 månader och bajsar under amningen eller vid slutet..
  • Dasha
    Rani skrev 2015-11-16 19:38:57 följan
    Jag tänker inte springa efter mitt barn varje sekund och spana efter subtila ansiktsuttryck. Jag har ärligt talat annat att göra. Passa syskon, hushållsarbete, umgås med vänner.Kan inte kräva det av barnets dagmamma heller.
    då kan man behålla blöjan och potta på rutin:
    efter somn
    efter mat (som du pottade efter luch, men varför inte efter frukost och middag också?

ooch ta av blöjan när man HAR tid, typ ett par timmar i veckan, plus låta barnet leka ute i gräset på sommaren utan blöja.
    Rani skrev 2015-11-16 19:46:43 följande:
    Tillägg: alternativt att barnet ska kunna hålla sig tillräckligt för att kunna gå på toa på "schema". Alltså att jag sätter det på toa med jämna mellanrum och det gör sina behov där. Alltså att barnet ska vara medveten om hur det känns att vara kissnödig/bajsnödig och kunna styra det.
    just det här händer ofta lätt och snabbt, om man börjar potta en BEBIS på rutin, inte en utan kanske 5 ggr/dagen, som sagt, efter mat och efter sömn.

• Dasha
    Ellie skrev 2015-11-17 18:59:30 följande:
    Samtidigt är allt detta med att potta en bebis 5 ggr/dagen när man även har storasyskon mm att ta hand om kanske inte det som prioriteras. Barnet blir av med sina blöjor så småningom, med eller utan att sitta på pottan ofta redan innan 1 års ålder. Ibland är det helt enkelt bäst för hela familjen att man inte lägger fokus på onödiga saker.
    det tar MINDRE tid att potta + torka av  relativt ren rumpa, än torka av en nerbajsad rumpa med kletig bajs.

4-5åringar behöver ändå assistans ute att gå på offentlig toa. eller hur gör ni?
  • Dasha
    Rani skrev 2015-11-17 18:59:05 följande:

Haha, ja det är tur vi har olika intressen. En del vill vara ute i friska luften, leka och umgås. Andra vill potta bebis fem gånger om dagen och amma när hen skiter. Nej, det finns en gräns för naturligheten för mig. Den är passerad för länge sedan vid amma på pottan.

Verkar som man aldrig kan gå hemifrån när man sysslar med EC. Alternativt alltid ha med en potta. Inte så smidigt på vintern. Men folk skulle allt titta om jag började amma min bebis på pottan i lekparken eller på öppna förskolan. Verkar vara något för föräldrar utan större barn eller egna fritidsintressen. Nä, jag tror jag skippar det faktiskt.

försöker du missförstå med vilja? Drömmer

ellie frågade, vad har jag för tips om en ettåring skriker och får totalpanik på pottan och kan inte slappna av så ingenting kommer.

jag svarade, att potta efter maten, efter sömn, att hålla om barnet lugnande.

ellie svarade, att de har redan gjort det, och det har inte hjälp.

ellie har även nämnt flera till saker som de försökte, och inget hjälpte.

då var mitt nästa tips, att amma så att barnet slappnar av.

inget av mina barn fick sådan panik på pottan.

jag har varit tydlig varje gång att det är nån gång i början möjligen, för att bryta mönster att pottan är en hemsk plats där man inte kan slappna av.

har även sagt att mitt barn som är 14 mån fick 4-5 ggr amma på pottan under hela sitt liv, då han råkade vakna på hemsk humör (tänderna var på g), men han ändå kissade inte i blöjan utan väntade på att bli pottad, men hade svårt att slappna av.

vi är faktiskt ute massor, både i attraktionsparker, i skogen, stranden, museer osv, nästan mer än de flesta som jag känner.

det går utmärkt att kombinera.

däremot när jag bytte blöja, då var det nästan mer slit!

båda barn brukade gallskrika på skötbordet vid blöjbyte. båda försökte att passa på och kissa/bajsa under sekunderna då blöjan var av. Hade det gått att amma under blöjbyte - skulee jag försökt då, då jag inte kände till ec!

så fort jag började ec-a sonen (han var nog 1,5 månad då) - då blev han jättenöjd! Tänker bara, hur mycket skrik och smutsiga skötbordsunderlägg jag kunnat slippa med dottern!
  • Dasha
    Ellie skrev 2015-11-18 09:26:45 följande:
     TS menar att  barnen borde följa föräldrarna).
    helt fel!

jag menar att föräldrarna ska följa sina barn!

sååå synd om stackars bebisarna som visar TYDLIGT när de vill utföra sina behov, och föräldrarna struntar i det, eftersom
    Rani skrev 2015-11-17 19:08:50 följande:

Nej, jag vill lova att det går mycket snabbare för mig att byta kissblöja i vagnen i lekpaken än att leta reda på en toa att sätta bebisen på.

• Dasha

Jag har enn fråga till er!!!!!

Byter ni blöja efter VARJE kiss på en 0-2 åring?

• Dasha
    Ellie skrev 2015-11-17 20:55:25 följande:

TS, en nyfiken fråga (jag har inte tänkt börja med EC av olika skäl, men undrar ändå):
    När du är ute med bebisen har du blöja på då och låter det komma där, eller tar du alltid med dig en potta? I så fall... vad gör du med pottans innehåll på tex lekplatsen? Kiss kan man ju hälla i en buske, men bajset? Tar du med det i vagnen tills ni kommer till en toalett, eller...?

1.sonen har blöjan oftast på ute som backup.Blöjan oftast förblir oanvänd. Han säger till och väntar/håller sig. Det är hans val, och jag förstår det (skulle inte själv vilja kissa/bajsa i blöja)

2. oftast finns det en toa i närheten. Storasystern, eller jag eller mannen ska ju ändå på toa, så det är ingen extra omväg för att gå på toa.

3. Om det inte finns toa - antingen är vi i skogen, där det är buskarna som gäller.

Eller så tar vi med oss en potta, klär en plastpåse över. Sonen sitter, kissar/bajsar, sedan slänger jag hela plastpåsen, pottan förblir ren.
  • Dasha
    Rani skrev 2015-11-18 15:18:08 följande:

Nix, det är därför jag misstänker att man inte har något liv med EC eftersom man måste spana efter subtila tecken på varje kiss på g.

jag misstänker att barn kissar mindre ofta om de har chans att göra det på pottan. De slutar småskvätta och ser till att tömma blåsan helt, då kan de även hålla sig längre.

om tecken är väldigt subtila - då gäller det att potta på rutin. du säger att du har äldre barn. Då kan man passa på varje gång när storasyskon är på toa (när man är ute) eller efter maten och efter sömn (när man är hemma).

• Dasha
    Rani skrev 2015-11-18 15:35:07 följande:

Stackars min lilla bebis som får sina behov försummade.

hur gammal är din bebis?
  • Dasha
    Ellie skrev 2015-11-18 19:37:46 följande:
    Att din bebis inte gör det är ju för att du utövat betingning, och han inte längre kan kissa lika bra i blöja som på potta. Det är inte nödvändigtvis bättre för en bebis att hålla sig, än att uträtta sina behov direkt.
    hur har jag utövat betingning?

genom att ERBJUDA pottan?

varför har då inte bebisen struntat i den och föredragit att kissa/bajsa hur som helst och när som helst?

• Dasha
    Rani skrev 2015-11-18 23:03:13 följande:

alla dessa trendiga metoder (EC, AP, BLW, långtidsamning etc

just precis!
    alla dessa moderna flugor!Obestämd

folk brukade i ALLA TIDER (minst senaste hundra tusen år i alla fall) använda superabsorberande blöjor på barn, sluta amma vid 6 månader, lämna sina bebisar att sova ensamma osv.

Nu får vi lugna ner oss och gå tillbaka till dem gamla beprövade rutinerna, som våra förfädrar använde sedan urminnes tider med sina barn!

våra förfädrarnas barn brukade  minsann bli torra på dagen vid 4 års ålder, få modersmjölkersättning vid 4 månader, välling vid 6 månader och självklart ammade de inte sina barn efter ett år! nej, de lämnade sina barn på förskolan såklart, så fort barnen lärde sig gå!

alltså jag kan också bli galen på folk som bryr sig bara om att vara trendiga!

om vi nu pratar om blöjor:
    min mamma brukade ha mig i libero comfort fit, dag och natt till 3års ålder.
    hennes mamma brukade ha henne i libero comfort fit, dag och natt till 3 års ålder.
    min mormors mamma brukade också ha henne i libero comfort fit, dag och natt till 3 års ålder.

Samma sak gäller säkert dig, din mamma och din mormor, osv!

Det blev ju folk av alla oss!

då ska vi väl inte låta oss fångas i moderna fällor!

dessa fashion victims alltså....
  • Dasha

Jag pratade med min mamma, som jobbat med barn i 42 år, om det häromdagen. Hennes reaktion var "jaja, om tio år är det något annat som gäller, låt dem hålla på om de blir lyckliga av det".

vet din mamma att du aldrig låter din bebis vara utan blöja, inte ens nån gång i veckan en halvtimme mellan blöjbyten? berätta det för henne.Flört

Men jag inser nu att enda anledningen till att jag fortsätter skriva i tråden är att jag provoceras av alla dessa trendiga metoder (EC,

den här tråden handlar INTE om ec.

den handlar om dem som aldrig låter barn, som inte är torra, vara utan blöja.
    jag tycker att man bör låta bebisar 0-6 mån vara utan blöja i alla fall en stund, några gånger i veckan. kanske mellan blöjbyten.

sedan vill man torka kisset/bajset från golvet, eller fånga det i pottan - det är detaljer. Jag tipsade bara om ec för att jag tycker det gör det enklast för föräldrar. Men det kan man inte veta förrän man har provat.

man kan också ha barn ute i gräset utan blöja på sommaren. Men nu är det november.

jag antar att du tänker inte låta ditt barn vara ute utan blöja nästa sommar heller? är det för modernt för dig, säger du?

sedan lägger du över allt ansvar på dina barn: nu är det dags för dig att börja skolan, se själv om du vill gå ditt i blöja eller inte Skrattande

ok, jag kanske överdriver lite. I de flesta fall löser barnen detta före de är 5 år. Själva. Genom hårt jobb och många misslyckanden. För att föräldrarna ville inte underlätta detta för dem, under tiden då barnen hade kvar sina naturliga instinkter.

. Så ja, bra för dig om du hittat ditt kall.

ditt kall är att byta blöja? Vad bra att du hittat ditt kall, du med!{#emotions_dlg.flower}

• Dasha
    Men bara för att en bebis visar att den skall kissa eller bajsa betyder det inte nödvändigtvis att den vill göra det på en potta
    man märker om bebisen är nöjd eller missnöjd

Du skulle inte vilja kissa i en blöja, men det är inget som säger att bebisar har något emot det. Att din bebis inte gör det är ju för att du utövat betingning, och han inte längre kan kissa lika bra i blöja som på potta. Det är inte nödvändigtvis bättre för en bebis att hålla sig, än att uträtta sina behov direkt.
    återigen, man märker vad som gör bebisen nöjd eller missnöjd.

båda mina  bebisar passade på att kissa och bajsa så fort blöjan var avtagen. sonen slutade med det, så fort jag började potta honom.

• Dasha
    annananos skrev 2015-11-19 15:23:42 följande:
    .
    Dasha skrev 2015-11-19 12:50:17 följande:
    om vi nu pratar om blöjor:
    min mamma brukade ha mig i libero comfort fit, dag och natt till 3års ålder.
    hennes mamma brukade ha henne i libero comfort fit, dag och natt till 3 års ålder.
    min mormors mamma brukade också ha henne i libero comfort fit, dag och natt till 3 års ålder.
    häftigt att ha en sådan ung mormor så när hon va liten fan libero comfort fit. jag tror knappt det fanns sådana blöjor när jag var liten. utan då var det mest plast snibbar med tjocka ilägg.s
    Skrattande det var ironi
    annananos skrev 2015-11-19 15:23:42 följande:
    Dasha skrev 2015-11-19 13:10:33 följande:
    båda mina  bebisar passade på att kissa och bajsa så fort blöjan var avtagen. sonen slutade med det, så fort jag började potta honom.

så din son slutade kissa när blöjan var av när du började potta han? om han slutade kissa utan blöja så var det väll ingen ide att sätta han på pottan?

han slutade skrika, vara missnöjd och kissa/bajsa direkt, så fort blöjan var avtagen (trots att han hade nyss kissat).

istället började han vänta snällt och nöjt på att bli satt på pottan.

det slutade hända olyckor.

så det var faktiskt en stor lättnad att slippa tvätta flera skötbordsunderlägg varje dag, slippa få kiss/bajs på sig vid många blöjbyten, och särskillt att slippa ignorera sonen som visade sååå tydligt när han behövde kissa, han visade det med gnäll och VÄNTADE även som två-tremånaders, sedan hände inget, då kissade han. Eller så lyfte jag upp honom och bar till toa, då väntade han lite längre.
    sextiotalist skrev 2015-11-19 16:06:43 följande:
    Du kan vara lugn. Min son låg ofta utan blöja när han var spädbarn. De gånger det hände något är lätt räknade. Någon enstaka gång kom det omtalade kisseriet vid blöjbyte på skötbordet (som vi för övrigt slutade att använda efter det han började gå vid 9 månader, då var det blöjbyte stående)

Att jag hade honom utan blöja var för att han skulle slippa få röd stjärt, det var en väldigt varm sommar, så jag lät honom sprattla naken så mycket det gick
    slippa röd sjärt är ju dubbel bonus såklart.

fast nu är det nog väldigt wsällan barn får röd sjärt i moderna blöjor, då räcker det oftast att byta från libero till pampers eller tvärtom, så det finns inget behov att lufta rumpan just för att undvika röd sjärt. se bara på fl, väldigt få som klagar om det, och får oftast tips att byta blöjmärke.

så det gjorde så att de flesta slutade lufta bebisrumpor totalt.

• Dasha
    Rani skrev 2015-11-19 22:51:35 följande:
    Ja, min mamma skulle nog bli rätt förvånad om jag sa det till henne eftersom hon vet hur min dotter gillar att springa runt naken här på vår tomt på sommaren. Hon skulle nog bli rätt förvirrad.
    när jag säger "bebis", då menar jag inte treåringen! Skrattande
    Rani skrev 2015-11-19 22:51:35 följande:
     Jag tror däremot att de hade önskat att libero comfort fit funnits då det hade underlättat deras liv avsevärt.

jaja, precis!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

och tänk så många moderna kvinnor önskar att min underbara mat-manick funnits nu, då det hade underlättat deras liv avsevärt!
Svar på tråden Inte redo att sluta med blöjan vid 3 år? En parallel.