Rani skrev 2015-11-17 18:59:05 följande:
Haha, ja det är tur vi har olika intressen. En del vill vara ute i friska luften, leka och umgås. Andra vill potta bebis fem gånger om dagen och amma när hen skiter. Nej, det finns en gräns för naturligheten för mig. Den är passerad för länge sedan vid amma på pottan.
Verkar som man aldrig kan gå hemifrån när man sysslar med EC. Alternativt alltid ha med en potta. Inte så smidigt på vintern. Men folk skulle allt titta om jag började amma min bebis på pottan i lekparken eller på öppna förskolan. Verkar vara något för föräldrar utan större barn eller egna fritidsintressen. Nä, jag tror jag skippar det faktiskt.
försöker du missförstå med vilja?
ellie frågade, vad har jag för tips om en ettåring skriker och får totalpanik på pottan och kan inte slappna av så ingenting kommer.
jag svarade, att potta efter maten, efter sömn, att hålla om barnet lugnande.
ellie svarade, att de har redan gjort det, och det har inte hjälp.
ellie har även nämnt flera till saker som de försökte, och inget hjälpte.
då var mitt nästa tips, att amma så att barnet slappnar av.
inget av mina barn fick sådan panik på pottan.
jag har varit tydlig varje gång att det är nån gång i början möjligen, för att bryta mönster att pottan är en hemsk plats där man inte kan slappna av.
har även sagt att mitt barn som är 14 mån fick 4-5 ggr amma på pottan under hela sitt liv, då han råkade vakna på hemsk humör (tänderna var på g), men han ändå kissade inte i blöjan utan väntade på att bli pottad, men hade svårt att slappna av.
vi är faktiskt ute massor, både i attraktionsparker, i skogen, stranden, museer osv, nästan mer än de flesta som jag känner.
det går utmärkt att kombinera.
däremot när jag bytte blöja, då var det nästan mer slit!
båda barn brukade gallskrika på skötbordet vid blöjbyte. båda försökte att passa på och kissa/bajsa under sekunderna då blöjan var av. Hade det gått att amma under blöjbyte - skulee jag försökt då, då jag inte kände till ec!
så fort jag började ec-a sonen (han var nog 1,5 månad då) - då blev han jättenöjd! Tänker bara, hur mycket skrik och smutsiga skötbordsunderlägg jag kunnat slippa med dottern!