Natulcien skrev 2015-10-10 22:53:06 följande:
Oj, du kör med belöningar, alltså? Belöna ett behov? Får hon guldstjärnor när hon äter och sover också?
ja ibland
belöningar och mutor är det mest naturliga för människan
evolutionen gjorde så att vi belönas och mutas för att följa det inbyggda programmet.
några enkla exempel:
orgasm är kroppens belöning för sex, därför följer vi evolutionens programm att föröka oss.
vi blir lyckliga när vi har fått äta kalorierik mat efter att vi harit hungriga en stund (sockernivå i blodet höjs, därför kommer känslan av glädje), därför följer vi evolutionens programm att äta när vi kan (naturen kunde inte förutse att maten kommer att bli så lättilgänglig hela tiden. Vi formades ju under tiden då våra förfädrar fick ofta svälta).
Vi vet ju att det inte är nyttigt med choklad/godis, men äter det ändå. Instinkten är starkare! Sedan får vi överlista våra instinkter med egen vilja, men egentligen kör vi med samma sak: MUTOR. Vi mutar oss med tanke att "så roligt att ha en fin kropp", och skrämmer oss (också naturens metod, förresten) med tankar om att det är ohälsosamt och onyttigt.
även känslan av lycka är inget annat än belöning för att vi följer våra instinkter.
Alltså man kan prata mycket om det men känner att det blir offtop.
Angående mutor och toaträning.
I moderna världen, som sagt, kör vi KONSTANT med mutor versus straffar för att överlista evolutionens programm, när vi tycker att det behövs.
Angående min dotter. Från första dagen då vi tog av blöjan (hon var 1 år 4 mån) gick det felfritt, hon rutinpottades, kissade-bajsade på pottan, höll sig ett bra tag utan problem och kunde säga till. Så jag såg tydligt att hon var mogen, att hon kunde det utan problem. Det var vid 2 år som hon började krångla lite.
så dessa problem hade inget med just toa att göra, utan var vanlig trots.
delvis tjatade jag nog för ofta om att gå på pottan, så hon visade mig att det var faktiskt dags att låta henne känna själv (det vill säga, sluta med rutinpottning och låta henne BARA gå på toa när hon själv känner för det).
delvis ville hon visa att hon själv bestämmer över det. Hon började misstänka att det var mer i mitt än i hennes intresse att gå på pottan.
delvis har nyhetens behag slocknat, och det blev roligare att återgå till gamla, som började kännas nytt.
Så jag provade först släppa det helt, men vi var på besök hos farmor och det kändes sådär. Därför ansåg jag det helt naturligt att skynda på detta genom att göra det mer intressant. Jag lyckades jättebra, dottern behövde egentligen något litet för att se att det är i hennes intresse att gå på pottan.
Hon tänkte ungefär "nu bestämmer jag att få ett klistermärke!". Hon själv gillade ju inte att kissa på sig, men det var viktigt i den stunden att inte låta trotsen övergå i ovana.