• Anonym (TR-dom)

När domen inte följs?

Är det någon här som vet (inte bara tror sig veta...) vad man kan göra om det som är avtalat, och finns i dom från TR, inte efterföljs? Det handlar om att inte följa dagar för överlämnande utan helt enkelt resa utomlands istället.

• Svar på tråden När domen inte följs?
  • Kjell2
    Havet79 skrev 2015-10-09 11:50:16 följande:

En vän till mig hade ett motsatt problem. Pappan till barnet kom inte och hämtade barnet när han skulle ha umgänge. Åkte iväg på resor tillsammans med sin nya när han egentligen skulle ha barnen osv. De hade också en dom på umgänget, men när hon vände sig till familjerättan för hjälp så sa de bara att ingen kan tvinga en till umgänge. Så han kunde bryta domen hur som helst när som helst utan minsta konsekvens.

Ja och nej. Ingen kan tvinga en förälder att umgås med sitt barn. Men om hon vänder sig till tingsrätten för ny dom rörande umgänge och vårdnad kommer de titta på historiken och det finns goda möjligheter att hans umgänge minskar och att han eventuellt förlorar vårdnaden.

• Kjell2
    Anonym (TR-dom) skrev 2015-10-09 11:53:10 följande:

Jag vet inte vad jag tänker göra. 

Jag har meddelat den andra föräldern att det inte fungerar med den resa som jag har planerat, och att hen får boka om eller boka av. Och att jag ju har gett flera möjligheter med andra datum. De veckor hen ville ha från början. Så får vi väl se vad svaret blir. 

Boka en tid med familjerätten.
  • Anonym (TR-dom)
    Havet79 skrev 2015-10-09 11:50:16 följande:

En vän till mig hade ett motsatt problem. Pappan till barnet kom inte och hämtade barnet när han skulle ha umgänge. Åkte iväg på resor tillsammans med sin nya när han egentligen skulle ha barnen osv. De hade också en dom på umgänget, men när hon vände sig till familjerättan för hjälp så sa de bara att ingen kan tvinga en till umgänge. Så han kunde bryta domen hur som helst när som helst utan minsta konsekvens.

Nä, så har jag också förstått att det kan vara. Vilket är helt galet.

Men nu förvägrar den andra föräldern mig umgänge på ett lov som enligt domen är mitt. Och det måste man ändå kunna göra något åt tycker man.

• Anonym (TR-dom)
    Kjell2 skrev 2015-10-09 11:54:34 följande:
    Boka en tid med familjerätten.
    Det ska jag göra. Tack :)
  • Havet79

Vad händer om du själv hämtar barnet från skolan så att de inte kan åka iväg och därmed inte kan bryta mot domen?

• Anonym (TR-dom)
    Havet79 skrev 2015-10-09 12:12:37 följande:

Vad händer om du själv hämtar barnet från skolan så att de inte kan åka iväg och därmed inte kan bryta mot domen?

Fast då måste jag hämta på den andra förälderns tid och då bryter ju jag mot domen och det har jag inget intresse av. Dessutom blir vårt barn inblandat rent fysiskt och det vill jag absolut inte.
  • Havet79

Om jag förstår dig rätt så ska pappan hämta på fredag efter skolan för att sedan lämna till dig senare samma dag? Du kan ju fråga pappan om du kan hämta direkt från skolan istället? Det kanske ger honom en hint och känsla om hur det känns att bli överkörd av den andra föräldern.

• Anonym (TR-dom)
    Havet79 skrev 2015-10-09 13:01:31 följande:

Om jag förstår dig rätt så ska pappan hämta på fredag efter skolan för att sedan lämna till dig senare samma dag? Du kan ju fråga pappan om du kan hämta direkt från skolan istället? Det kanske ger honom en hint och känsla om hur det känns att bli överkörd av den andra föräldern.

Nej.
    Den andra föräldern hämtar på fredagen veckan innan lov för att ha sin vecka, och sen är det min tur att hämta fredagen veckan efter. Vi har varannan vecka.
    Den vecka som sen infaller efter att jag har hämtat på fredagen kommer att vara en lovvecka. Och då har jag planerat att resa bort med barnet eftersom vi har loven varannan gång och denna gång är det således min tur. Reglerat i en dom från TR.
    Den andra föräldern har nu bokat en resa som sträcker sig från hens vecka och in över helgen, så ska jag hämta barnet nånstans på fredagen så får jag således åka runt halva jorden för att kunna göra det.
  • Havet79
    Anonym (TR-dom) skrev 2015-10-09 13:07:04 följande:

Nej.

Den andra föräldern hämtar på fredagen veckan innan lov för att ha sin vecka, och sen är det min tur att hämta fredagen veckan efter. Vi har varannan vecka.

Den vecka som sen infaller efter att jag har hämtat på fredagen kommer att vara en lovvecka. Och då har jag planerat att resa bort med barnet eftersom vi har loven varannan gång och denna gång är det således min tur. Reglerat i en dom från TR.

Den andra föräldern har nu bokat en resa som sträcker sig från hens vecka och in över helgen, så ska jag hämta barnet nånstans på fredagen så får jag således åka runt halva jorden för att kunna göra det.

Men får barnet ledigt från skolan veckan innan lov?
  • Anonym (TR-dom)
    Havet79 skrev 2015-10-09 13:09:29 följande:
    Men får barnet ledigt från skolan veckan innan lov?
    Skolan säger att de generellt inte ger ledigt, men brukar göra det ändå.
Svar på tråden När domen inte följs?