• Anonym (TR-dom)

När domen inte följs?

Är det någon här som vet (inte bara tror sig veta...) vad man kan göra om det som är avtalat, och finns i dom från TR, inte efterföljs? Det handlar om att inte följa dagar för överlämnande utan helt enkelt resa utomlands istället.

• Svar på tråden När domen inte följs?
  • Kjell2
    Brumma skrev 2015-10-09 11:09:06 följande:
    Ok.

Det är fullt förståeligt (det är ju oftast när det sätts i system som det blir ett verkligt problem). Men säg då att man anmäler för att det riskerar att sättas i system. Man kanske har haft dessa problem/tendenser tidigare men inte orkat ta fighten och känner att nej, nu börjar jag anmäla för att det skall "loggas" - riskerar man då själv att få betala rättegångskostnader om domstolen de första gångerna bara ger en tillsägelse?
    Nej, med du kan alltid dubbelkolla med tingsrätten.
  • Kjell2
    Anonym (TR-dom) skrev 2015-10-09 11:02:09 följande:
    OK. Så man kan anmäla varje tillfälle, även om det är "småsaker" så att det i förlängningen faktiskt går att påvisa att det sätts i system?
    Om man tycker att det är fel bör man ta upp det med i alla fall familjerätten vid varje tillfälle för att bygga upp en historik.
  • Kjell2
    Anonym (TR-dom) skrev 2015-10-09 11:18:56 följande:
    Problemet att det enligt domen är mitt lov i år, och överlämning skall ske fredagen innan lovet enligt dom, och nu visar det sig att den andre föräldern har bokat en resa och inte kommer hem för några dagar efter den bestämda överlämningsdagen. Så, jo föräldern har brutit mot domen då denna resa har bokats utan att öht diskuterats med mig innan om det gick att ändra i umgänget.
    Och ja. Det är exakt det som är problemet.
    Formellt, inget brott mot schemat har hänt ännu.

Tycker du ska boka en träff med familjerätten snarast för att försöka hitta en lösning kring detta.

• Kjell2
    Anonym (TR-dom) skrev 2015-10-09 11:00:50 följande:

Jag ville veta hur man gör rent praktiskt. Inte gå in på hur domen bryts och hur ofta.

Men jag tycker som du - att klart barnet ska få följa med på en resa. Och jag har ju redan planerat en resa för de datum som det här gäller.

Det finns en dom av en anledning. Vi försöker alltid börja med att kompromissa och pussla, men när det inte går så är det väl ändå självklart att domen skall följas tycker du inte det? Annars är den ju helt meningslös.

I praktiken - du ringer till familjerätten eller skriver till tingsrätten.
  • Anonym (TR-dom)
    Kjell2 skrev 2015-10-09 11:26:27 följande:
    I praktiken - du ringer till familjerätten eller skriver till tingsrätten.
    Tack Kjell2 - det var inte menat till dig utan till dem som började ifrågasätta varför :)
  • Kjell2
    Anonym (TR-dom) skrev 2015-10-09 11:36:11 följande:
    Tack Kjell2 - det var inte menat till dig utan till dem som började ifrågasätta varför :)
    Var beredd på, att även om det är dålig stil att inte diskuttera resan med dig innan, och det gäller detta enda tillfälle, en semesterresa och några få dagar , så kommer du få lite stöd i familjerätten eller tingsrätten om du tvärvägrar. Du kan få stöd i att den andra föräldern borde ha tagit upp och diskutterat detta med dig innan.

En bra upplägg kan vara att det är helt ok att de reser men att du i så fall vill ha några extradagar vid annat tillfälle.

• Anonym (TR-dom)
    Kjell2 skrev 2015-10-09 11:41:37 följande:
    Var beredd på, att även om det är dålig stil att inte diskuttera resan med dig innan, och det gäller detta enda tillfälle, en semesterresa och några få dagar , så kommer du få lite stöd i familjerätten eller tingsrätten om du tvärvägrar. Du kan få stöd i att den andra föräldern borde ha tagit upp och diskutterat detta med dig innan.

En bra upplägg kan vara att det är helt ok att de reser men att du i så fall vill ha några extradagar vid annat tillfälle.

Vi diskuterade den andra förälderns resa innan, och då var det helt andra veckor som gällde. Även då gick de över mitt umgänge. Efter detta bokades resan på helt annan tid än de vi tidigare diskuterat och som hela tiden varit aktuella.

Känns bara jävligt surt att jag ska behöva avboka min resa med barnet, trots att det är på "min" tid. Och trots att jag försökt samarbeta runt andra dagar. Utan att be om utbytesdagar, för jag tycker det är viktigare att barnet får göra roliga saker än att det ska vara millimeterrättvisa.

• Kjell2
    Anonym (TR-dom) skrev 2015-10-09 11:46:20 följande:

Vi diskuterade den andra förälderns resa innan, och då var det helt andra veckor som gällde. Även då gick de över mitt umgänge. Efter detta bokades resan på helt annan tid än de vi tidigare diskuterat och som hela tiden varit aktuella.

Känns bara jävligt surt att jag ska behöva avboka min resa med barnet, trots att det är på "min" tid. Och trots att jag försökt samarbeta runt andra dagar. Utan att be om utbytesdagar, för jag tycker det är viktigare att barnet får göra roliga saker än att det ska vara millimeterrättvisa.

Och vad tänker du göra nu? Ingenting och indirekt säga till den andra föräldern att detta är ett acceptabelt agerande?
  • Havet79

En vän till mig hade ett motsatt problem. Pappan till barnet kom inte och hämtade barnet när han skulle ha umgänge. Åkte iväg på resor tillsammans med sin nya när han egentligen skulle ha barnen osv. De hade också en dom på umgänget, men när hon vände sig till familjerättan för hjälp så sa de bara att ingen kan tvinga en till umgänge. Så han kunde bryta domen hur som helst när som helst utan minsta konsekvens.

• Anonym (TR-dom)
    Kjell2 skrev 2015-10-09 11:49:23 följande:
    Och vad tänker du göra nu? Ingenting och indirekt säga till den andra föräldern att detta är ett acceptabelt agerande?

Jag vet inte vad jag tänker göra. 

Jag har meddelat den andra föräldern att det inte fungerar med den resa som jag har planerat, och att hen får boka om eller boka av. Och att jag ju har gett flera möjligheter med andra datum. De veckor hen ville ha från början. Så får vi väl se vad svaret blir. 

Svar på tråden När domen inte följs?