• boogiewoogie

    Ipad på förskolan ?!

    Hej !

    Är det bara jag som tycker det är onödigt att de har ipad på en avdelning där barn mellan 1-3 år finns. ?? Det borde föräldrar för sina barn välja om de ska se på HEMMA eller inte.... tycker jag. Någon som håller med mig, eller inte?

  • Svar på tråden Ipad på förskolan ?!
  • Anonym (bbb)

    Nja spelar det någon roll egentligen? Hur ofta får barnen sitta vid den?

  • amalie79

    Man "ser" ju inte bara på iPad, det är nog inte det det går ut på. Om det gör det är det pedagogerna som använder den fel!

    Finns massa bra lärorika appar som kan användas i förskolan, i lagom dos!

  • Natulcien
    Jag kan inte se något problem med det. Det är ju inte så att barnen sitter länge. På sonens förskola sitter de ibland (inte varje dag, snarare kanske nån gång i veckan) och då turas de ju om, ca 10 min per person.

    Vad är det du är rädd för?
  • MissPin

    Dom sitter ju och pusslar, använder den som pekbok med mera. Ser inget fel med det. :)

  • boogiewoogie
    Natulcien skrev 2015-10-01 20:41:24 följande:
    Jag kan inte se något problem med det. Det är ju inte så att barnen sitter länge. På sonens förskola sitter de ibland (inte varje dag, snarare kanske nån gång i veckan) och då turas de ju om, ca 10 min per person.

    Vad är det du är rädd för?
    Är inte direkt "rädd".. bara lite gammeldags tror jag...;P jag tänker vad är det för fel med att vara kreativ på andra tillvägagångssätt som man alltid kunnat va innan data/ipaden kom till.... Tror att det skapar ett osunt beroende i för tidig ålder.. Har själv jobbat på dagis i norge på en avdelning med barn från 1-6 år.. Och det var ganska ofta TJAT och bråk om den j-vla (ursäkta) ipaden
  • Erizajo

    Fröknarna använder väl den och tar kort mm också, där mina barn går så gör de sen en fin "affisch" med flera kort på barnet, ballongbilder mm som barnet får när de fyller år. Barnen använder nog inte paddan så mkt

  • Santin

    Ikt ingår i förskolans läroplan. Pedagogiska appar och hjälpmedel skall ingå i förskolan. Lag på det.

  • Natulcien
    boogiewoogie skrev 2015-10-01 20:58:10 följande:
    Är inte direkt "rädd".. bara lite gammeldags tror jag...;P jag tänker vad är det för fel med att vara kreativ på andra tillvägagångssätt som man alltid kunnat va innan data/ipaden kom till.... Tror att det skapar ett osunt beroende i för tidig ålder.. Har själv jobbat på dagis i norge på en avdelning med barn från 1-6 år.. Och det var ganska ofta TJAT och bråk om den j-vla (ursäkta) ipaden
    Men de hinner väl vara kreativa på massor av andra sätt också? Det ena behöver väl inte utesluta det andra? Som sagt, de lär knappast hinna sitta så mycket att de skapar varken beroende eller tar död på någon kreativitet. Dessutom finns det mycket kreativt även med en padda.
    Har ni Ipad hemma?
  • mammalovis

    En anledning är att ALLA barn ska ha samma möjlighet att lära sig den nya tekniken då det inte är självklart att alla föräldrar kan eller vill göra det hemma.

    Jag sätter aldrig mina barn med surfplattan, däremot är vår 2-åring företagsam och sätter själv på Barnkanalen på paddan, likaså teven har hon länge haft full koll på on/off-knappen, om min sambo lämnat sakerna tillgängliga. Min 4,5-åring som inte är uppväxt med tekniken på samma sätt kan inte ens sätta på teven själv och bryr sig heller inte om paddan, då hon leker mycket rollekar på rummet, däremot kan hon fråga mer om teven som hon är uppvuxen med. I bilen leder paddan bara till konflikter, så jag ogillar när 11-åringen får ha den med. Hon är väl den som är mest beroende av att konsumera underhållning via tv och padda, istället för att sysselsätta sig med annat.

    På förskolan ska ju apparna ha ett pedagogiskt syfte, sedan finns det ju alltid pedagoger som tycker det är enkelt att sätta ett barn vid paddan innan stängningsdags då de behöver lägga upp stolar och "stänga" rummen. Så ifrågasätt pedagogerna på ett trevligt sätt vilka syften de har med apparna som används. Kan de inte svara är de antingen nybörjare inom området och prövar sig fram eller också dåliga på att ha ett syfte med det de gör och behöver då få en anledning att tänka igenom frågan.

  • Nauti

    Beror helt på vilka appar det gäller.

    Är det en app där barnet kan trycka på olika färgklickar och så säger spelet "blå", "röd", "gul", osv så är det ju helt okej. Detsamma med språk, bokstäver, siffror, osv.

    På den förskolan jag har mitt barn, ser de på film minst en dag i veckan - istället för sagoläsning. Det känns väl så där. Samma förskola har en iPad där barnen, sist jag såg den framme, får se på "Babblarna" - enbart introsången. Om och om och om igen. Samt en del på "Busigt lärande".

    Personligen tycker jag det är bättre att visa bokstäver, färger och siffror på papper och arbeta med dessa i grupp.

    Fast den förskolan jag har mitt barn på är rent utsagt urkass! På fler plan än så.

  • boogiewoogie
    Natulcien skrev 2015-10-01 22:36:32 följande:
    Men de hinner väl vara kreativa på massor av andra sätt också? Det ena behöver väl inte utesluta det andra? Som sagt, de lär knappast hinna sitta så mycket att de skapar varken beroende eller tar död på någon kreativitet. Dessutom finns det mycket kreativt även med en padda.
    Har ni Ipad hemma?
    Ja det är säkert så... får väl försöka att "bryta" sitt gammeldagsa mönster ..;) Ja min sambo har en..
  • boogiewoogie
    mammalovis skrev 2015-10-01 23:10:30 följande:

    En anledning är att ALLA barn ska ha samma möjlighet att lära sig den nya tekniken då det inte är självklart att alla föräldrar kan eller vill göra det hemma.

    Jag sätter aldrig mina barn med surfplattan, däremot är vår 2-åring företagsam och sätter själv på Barnkanalen på paddan, likaså teven har hon länge haft full koll på on/off-knappen, om min sambo lämnat sakerna tillgängliga. Min 4,5-åring som inte är uppväxt med tekniken på samma sätt kan inte ens sätta på teven själv och bryr sig heller inte om paddan, då hon leker mycket rollekar på rummet, däremot kan hon fråga mer om teven som hon är uppvuxen med. I bilen leder paddan bara till konflikter, så jag ogillar när 11-åringen får ha den med. Hon är väl den som är mest beroende av att konsumera underhållning via tv och padda, istället för att sysselsätta sig med annat.

    På förskolan ska ju apparna ha ett pedagogiskt syfte, sedan finns det ju alltid pedagoger som tycker det är enkelt att sätta ett barn vid paddan innan stängningsdags då de behöver lägga upp stolar och "stänga" rummen. Så ifrågasätt pedagogerna på ett trevligt sätt vilka syften de har med apparna som används. Kan de inte svara är de antingen nybörjare inom området och prövar sig fram eller också dåliga på att ha ett syfte med det de gör och behöver då få en anledning att tänka igenom frågan.


    Tack ! :)
  • pigglet

    Vi har just fått ipads till förskolan där jag jobbar. Och det tar tid för oss att komma igång, att diskutera oss fram till hur vi vill använda den och vad syftet är. Plötsligt sitter några barn där och har tagit fram barnkanalen - vad tycker vi om det? Tycker vi lika? Varför inte?

    Min inställning är att surfa runt på barnkanalen och Youtube kan de göra hemma. Det är inget jag vill slösa bort tid på på förskolan. Inte heller att kolla på film i underhållningssyfte.
    Jag vill erbjuda barnen annat än det de ofta redan gör hemma. Helst använder jag de kreativa apparna, att göra filmer tillsammans, eller spela musik. Göra böcker. Dokumentera saker vi gör och sätta ihop det med text och bild till en bok. Att leka med bokstäver och hur man formar dem till ord i "skolstil". Det är i alla fall min tanke nu, men än har vi som sagt inte fått igång rutiner kring hur vi vill jobba.

    Min chefs inställning är att barnen inte alls ska ha ipaden, den ska enbart vara för oss pedagoger för att vi ska dokumentera verksamheten.

    Fråga pedagogerna på din förskola vad de har för tankar med ipaden. Kanske de är helt på det klara med hur de tänker kring den och blir glada att du visar intresse. Eller så är de som vi, i början av arbetet och famlar fortfarande, och blir glada att du visar intresse. Eller så har de ingen tanke alls och sätter barnen vid den som barnvakt, och då är det ju jättebra att du visar intresse så de får en tankeställning.

  • boogiewoogie
    Nauti skrev 2015-10-02 13:56:09 följande:

    Beror helt på vilka appar det gäller.

    Är det en app där barnet kan trycka på olika färgklickar och så säger spelet "blå", "röd", "gul", osv så är det ju helt okej. Detsamma med språk, bokstäver, siffror, osv.

    På den förskolan jag har mitt barn, ser de på film minst en dag i veckan - istället för sagoläsning. Det känns väl så där. Samma förskola har en iPad där barnen, sist jag såg den framme, får se på "Babblarna" - enbart introsången. Om och om och om igen. Samt en del på "Busigt lärande".

    Personligen tycker jag det är bättre att visa bokstäver, färger och siffror på papper och arbeta med dessa i grupp.

    Fast den förskolan jag har mitt barn på är rent utsagt urkass! På fler plan än så.


    Ja det är lite det jag tycker med...varför visa "pedagogiska" grejer på en ipad när man kan göra det på så många andra sätt.... är det för att de ska slippa själva eller...? nä men man börjar undra.. Tråkigt att du inte trivs med förskolan...:/
Svar på tråden Ipad på förskolan ?!