Ipad på förskolan ?!
En anledning är att ALLA barn ska ha samma möjlighet att lära sig den nya tekniken då det inte är självklart att alla föräldrar kan eller vill göra det hemma.
Jag sätter aldrig mina barn med surfplattan, däremot är vår 2-åring företagsam och sätter själv på Barnkanalen på paddan, likaså teven har hon länge haft full koll på on/off-knappen, om min sambo lämnat sakerna tillgängliga. Min 4,5-åring som inte är uppväxt med tekniken på samma sätt kan inte ens sätta på teven själv och bryr sig heller inte om paddan, då hon leker mycket rollekar på rummet, däremot kan hon fråga mer om teven som hon är uppvuxen med. I bilen leder paddan bara till konflikter, så jag ogillar när 11-åringen får ha den med. Hon är väl den som är mest beroende av att konsumera underhållning via tv och padda, istället för att sysselsätta sig med annat.
På förskolan ska ju apparna ha ett pedagogiskt syfte, sedan finns det ju alltid pedagoger som tycker det är enkelt att sätta ett barn vid paddan innan stängningsdags då de behöver lägga upp stolar och "stänga" rummen. Så ifrågasätt pedagogerna på ett trevligt sätt vilka syften de har med apparna som används. Kan de inte svara är de antingen nybörjare inom området och prövar sig fram eller också dåliga på att ha ett syfte med det de gör och behöver då få en anledning att tänka igenom frågan.