• pigglet

Ipad på förskolan ?!

Vi har just fått ipads till förskolan där jag jobbar. Och det tar tid för oss att komma igång, att diskutera oss fram till hur vi vill använda den och vad syftet är. Plötsligt sitter några barn där och har tagit fram barnkanalen - vad tycker vi om det? Tycker vi lika? Varför inte?

Min inställning är att surfa runt på barnkanalen och Youtube kan de göra hemma. Det är inget jag vill slösa bort tid på på förskolan. Inte heller att kolla på film i underhållningssyfte.
    Jag vill erbjuda barnen annat än det de ofta redan gör hemma. Helst använder jag de kreativa apparna, att göra filmer tillsammans, eller spela musik. Göra böcker. Dokumentera saker vi gör och sätta ihop det med text och bild till en bok. Att leka med bokstäver och hur man formar dem till ord i "skolstil". Det är i alla fall min tanke nu, men än har vi som sagt inte fått igång rutiner kring hur vi vill jobba.

Min chefs inställning är att barnen inte alls ska ha ipaden, den ska enbart vara för oss pedagoger för att vi ska dokumentera verksamheten.

Fråga pedagogerna på din förskola vad de har för tankar med ipaden. Kanske de är helt på det klara med hur de tänker kring den och blir glada att du visar intresse. Eller så är de som vi, i början av arbetet och famlar fortfarande, och blir glada att du visar intresse. Eller så har de ingen tanke alls och sätter barnen vid den som barnvakt, och då är det ju jättebra att du visar intresse så de får en tankeställning.

Svar på tråden Ipad på förskolan ?!