• Anonym (Dåligt samvete)

orkar inte kissa av min dotter längre!!!

Vår femåriga dotter har varit sängvätare från 3 års ålder då hon slutade med blöja. Vi tänkte att vi kanske tagit bort blöjan för tidigt, men enligt BVC var det lagom då hon varit torr på dagarna oftast. Dock händer det att hon kissar på sig dagtid kanske en gång i veckan, mest när hon är väldigt inne i en lek eller inte känner efter ordentligt.

Vi har fått rådet att begränsa drickandet på kvällarna och att helt enkelt kräva toabesök innan vi går ut och det funkar bra. Hon är ofta "inte kissnödig" för att därefter kissa jättemycket när vi "tvingar" henne att åtminstone provkissa.

Problemet är nätterna. Hon somnar ca 20. Kl 23 kissar jag av henne innan vi lägger oss. Sedan ställer jag klockan på 3 och kissar henne då med enligt BVCs rekommendation. Min man jobbar natt så på nätterna är det bara jag som fixar kissandet. Problemet är att jag gjort detta i 2 år nu och inte orkar längre!

Jag har överaktiv blåsa och är själv upp och kissar 23, 01, 04 och ibland även 06. Jag får ALDRIG sova klart!! Jag har sökt vård för mitt problem och är på utredning. Även om jag skulle läsa mitt problem orkar jag inte med min dotters kissande ändå... Jag vill gebiten lägga mig tidigt om kvällarna men måste sitta uppe och nicka i soffan medan jag väntar på att kissa av henne. (Att kissa tidigare är ingen idé)

Om jag inte kissar av henne är det byta lakan varje natt som gäller. Det hade jag stått ut med om det inte hade varit för att dottern inte somnar om utan ligger och gallskriker och väcker hela familjen! Jag gör inget annat än tvättar och lyssnar på väckarklockan känns det som. Jag har försökt att dottern själv ska ta reda på sängkläder så att det blir "jobbigt" att inte kissa på toa, men då vrålar hon pch trotsar sönder mig och jag väljer då hellre att ta skiten själv.

Känner mig helt utpumpad, som en zombie. Har dåligt samvete för att jag ibland bara är så jävla less på att torka kiss och ha kisslukt på allt! Blir heligt förbannad inom mig när dottern ligger halvt vaken men är så jävla lat och inte orkar gå på toa utan hellre kissar ner sig. Händer inte så ofta dock.

Jag tänkte att ju mer vi kissar av henne, desto mer lär vi henne att inte vakna av sig självt, men enligt BVC och barnläkare så "får man offra sig lite som mamma..." Och jag känner mig hemsk som är så trött och sur.

Ovanpå allt så tjatar svärmor som en jävla hök om att flickan ska ha blöjor. Hon sätter också på flickan blöjor när hon är barnvakt (tyvärr har vi igen annan) vilket har gjort att min dotter Tycker det är jättekul att kissa i blöja medan farmor står och uppmuntrar!

Hur ska jag orka??!!!

• Svar på tråden orkar inte kissa av min dotter längre!!!
  • jagmamma

Har ni uteslutit urinvägsproblem hos läkare? Jag kissade ofta på mig som liten och opererades senare för reflux i urinvägarna.

• Anonym (Hejsevjs)

Vi har fått rådet att INTE väcka barnen för att kissa. Det kan visst orsaka överaktiv blåsa säger de läkare vi har kontakt med. Men det är sjukt jobbigt med kissiga täcken, lakan och kuddar...

• Anonym (Hejsevjs)

Tyvärr funkar inte larmet för alla. Sonen sover för djupt och det är bara resten av familjen som vaknar.. Lite hopplöst när minirinet inte heller fungerar. Läkarna säger att det bara är att avvakta och testa igen...

• Anonym (hmmm)
    Anonym (Dåligt samvete) skrev 2015-09-27 21:16:36 följande:

Men hur orkade du gå upp 5-8 ggr varje natt i flera år? Och vad är det för fel på mig som är trött???

Jag har tjatat och tjatat hos alla tänkbara läkare men samma svar: det går över, sätt på blöja (dvs göm problemet bara) och stå ut. Ingen tar det på allvar!

Förstår inte varför du tog bort nattblöjan så tidigt. Nu är det ju svårare att återgå till blöjan igen men i ditt läge skulle jag nog gjort det ändå. Och sedan sökt remiss till barnurolog när barnet fyller sex alternativt själv inte längre vill ha blöja.
  • Grön elefant

Tycker som många andra här att låta henne ha blöja på natten. Vad spelar det för roll. Tids nog blir det bättre. Låter ju helt sjukt jobbigt vad ni håller på med. Varför tog ni av blöjan på natten från början?

• IsDimma

Jag fattar ju att det är skittufft att behöva ta upp dottern men kan inte du kissa samtidigt då vid klockan tre. Då slipper du gå upp klockan fyra. Och kanske kan du dra ut på det till klockan halv fyra om det funkar för dottern.
    Men vad jag inte förstår är hur tusan du orkar med att gå upp själv med dina kissningar. Helt utan dottern! Finns det verkligen ingenting att göra åt det?

• cosinus

Jag gissar att hon inte är för att börja med blöja igen? Och ja, det är lätt att vara efterklok. Vi slutade med blöja på vår 9-åring när han var 5 och lillebror slutade men det skulle vi i efterhand aldrig gjort. Trodde att han efter typ 2 veckor kissande skulle lära sig vakna när det blev blött men nä, han vaknar inte alls och drar därmed inga lärdomar.

Från 6 år kan de få hjälp på barnmottagningen för sängvätning (iaf där jag bor). Då gör de lite tester. Utesluter UVI, kollar med ultraljud hur mycket kiss som finns innan och så får barnet kissa i en specialtoa som mäter flödet och kollar sen hur väl de tömt blåsan. Är blåsan överaktiv kollar/utesluter man förstoppning som är en väldigt vanlig orsak.

Minirin kan man få prova (som flera redan varit inne på). För många funkar det, för vår son gjorde det inte det.

Larm kan man också få prova men här är de väldigt noga med att barnet måste vara motiverat själv. För har de misslyckats en gång vill de inte igen, som regel.

Vi kör larm nu, sonen är som jag skrev 9 år, och det ser lovande ut. Han har på bara några veckor gått från att kissa minst 9 nätter av 10 till att nu har 5-6 torra nätter i rad mellan olyckorna. Det man kan se är att han inte klarar det när han sover djupt tidigt på natten men att det går bra närmare morgonen för då sover han lättare. Så det gäller att han inte blir kissnödig för tidigt.

När han var i din dotters ålder kissade han flera ggr per natt. Han funkade inte att kissa på toa för han sov för djupt och blev helt rabiat av att bli väckt i det tillståndet. Han kissade, rullade till en torr fläck och fortsatte sova och då fick han hållas. Hans hud klarade det och ingen vaknade så för oss blev det bästa alternativet när han vägrade blöja. 

I din dotters fall hade jag provat att inte kissa och se om hon vaknar och göra klart för henne att blir det tjorv på nätterna då är det blöja på. Man kan inte skrika och väcka andra hur trött man än är. Sen bädda flera sängar eller i flera lager så det bara är att byta säng och sova vidare. Nu har vi kalsonger och en liten handduk på toa så när vi vaknar av larmet slänger vi kalsongerna i handfatet, tvättar av med en liten blöt handduk lite snabbt, drar på nya kalsonger och så i en ny säng.

Från 6 år kan man också få vattentäta lakan av sjukvården samt engångsskydd. Dessa är underbara så se till att söka vård så fort hon blir nog stor (kolla redan nu, ibland kan man få tjuvstarta).

Men att hålla på att kissa så ofta känns ohållbart.

• aleydis
    Anonym (:O) skrev 2015-09-28 21:35:16 följande:

Vad är det för inkompetenta läkare du har varit hos?

Larm och ev medicin finns att tillgå och borde ha satts in för länge sen! Ju mer du kissar av henne desto mer aktiv blåsa får hon ju och ju mer du underlättar för henne att kunna kissa på sig istället för att lära sig signalerna desto värre blir det ju för dig!

Och din dotter kommer troligen få problem med sin blåsa resten av livet. Hur i hela friden har de kunnat ge dig ett så urbota korkat råd!?

Någon tipsade om dubbel bäddning, mycket smart. Då kan dottern själv gå upp och dra av lakanet och duscha av sig lite snabbt eller tvätta av sig om det bara kommit lite, dra av lakanen och ha dem på golvet och lägga sig direkt igen. Kanske behöver hon lite stöttning i det hela några nätter och gapar hon och skriker kanske ni kan ha övriga barn sovandes hos farmor ett par nätter?

Alltså, vet du att 10% av sjuåringar kissar i sömnen regelbundet och att behandling inte sätts in före sex års ålder? Små barn kan inte hantera larm, så självklart har behandling inte satts in än!
  • Anonym (Engångsinlägg)

Mitt barn kissade i sängen på natten upp till 7 års ålder. I slutet mer sällan. Vi använde plastade engångsinlägg som går att köpa på Ica. De satte vi ovanpå lakanet så blev det ingen tvätt. Hen vaknade inte på natten heller utan det krävdes bara en liten dusch på morgonen och inlägget slängdes bara. Att ta upp på natten för att kissa låter för jobbigt för er. Ni behöver sova. Det finns olika skolor och jag har hört att man inte ska göra så.

• Vanja
    tibe skrev 2015-09-28 22:40:26 följande:

Jag har skrivit förut, men jag vill bara tillägga, liksom många redan sagt, varför inte på med blöjan på natten igen?! 

Och sen hade jag sagt till min dotter  något i stil med... Vet du vad, nu har vi hållit på att kämpa med det här kisseriet jättelänge... Nu struntar vi i det, så vi kan sova gott istället, för vet du vad... det gör ju faktiskt INGENTING om det kommer kiss när man sover, det är ju det man har blöjor till! Och sen hade jag berättat (vilket du säkert redan gjort) att det är jättevanligt att det är så för många barn i hennes ålder och även för många äldre barn.  

BVC ska man inte lyssna för mkt på...

Tycker jag lät som en mycket god idé!
Svar på tråden orkar inte kissa av min dotter längre!!!