• Anonym (Dåligt samvete)

orkar inte kissa av min dotter längre!!!

Vår femåriga dotter har varit sängvätare från 3 års ålder då hon slutade med blöja. Vi tänkte att vi kanske tagit bort blöjan för tidigt, men enligt BVC var det lagom då hon varit torr på dagarna oftast. Dock händer det att hon kissar på sig dagtid kanske en gång i veckan, mest när hon är väldigt inne i en lek eller inte känner efter ordentligt.

Vi har fått rådet att begränsa drickandet på kvällarna och att helt enkelt kräva toabesök innan vi går ut och det funkar bra. Hon är ofta "inte kissnödig" för att därefter kissa jättemycket när vi "tvingar" henne att åtminstone provkissa.

Problemet är nätterna. Hon somnar ca 20. Kl 23 kissar jag av henne innan vi lägger oss. Sedan ställer jag klockan på 3 och kissar henne då med enligt BVCs rekommendation. Min man jobbar natt så på nätterna är det bara jag som fixar kissandet. Problemet är att jag gjort detta i 2 år nu och inte orkar längre!

Jag har överaktiv blåsa och är själv upp och kissar 23, 01, 04 och ibland även 06. Jag får ALDRIG sova klart!! Jag har sökt vård för mitt problem och är på utredning. Även om jag skulle läsa mitt problem orkar jag inte med min dotters kissande ändå... Jag vill gebiten lägga mig tidigt om kvällarna men måste sitta uppe och nicka i soffan medan jag väntar på att kissa av henne. (Att kissa tidigare är ingen idé)

Om jag inte kissar av henne är det byta lakan varje natt som gäller. Det hade jag stått ut med om det inte hade varit för att dottern inte somnar om utan ligger och gallskriker och väcker hela familjen! Jag gör inget annat än tvättar och lyssnar på väckarklockan känns det som. Jag har försökt att dottern själv ska ta reda på sängkläder så att det blir "jobbigt" att inte kissa på toa, men då vrålar hon pch trotsar sönder mig och jag väljer då hellre att ta skiten själv.

Känner mig helt utpumpad, som en zombie. Har dåligt samvete för att jag ibland bara är så jävla less på att torka kiss och ha kisslukt på allt! Blir heligt förbannad inom mig när dottern ligger halvt vaken men är så jävla lat och inte orkar gå på toa utan hellre kissar ner sig. Händer inte så ofta dock.

Jag tänkte att ju mer vi kissar av henne, desto mer lär vi henne att inte vakna av sig självt, men enligt BVC och barnläkare så "får man offra sig lite som mamma..." Och jag känner mig hemsk som är så trött och sur.

Ovanpå allt så tjatar svärmor som en jävla hök om att flickan ska ha blöjor. Hon sätter också på flickan blöjor när hon är barnvakt (tyvärr har vi igen annan) vilket har gjort att min dotter Tycker det är jättekul att kissa i blöja medan farmor står och uppmuntrar!

Hur ska jag orka??!!!

• Svar på tråden orkar inte kissa av min dotter längre!!!
  • Anonym (Minirin)
    Anonym (...) skrev 2015-09-27 22:29:03 följande:
    vi fick minirin utskrivet  och provade länge och väl i alla möjliga koncentrationer (enligt läkarens order, såklart).
    Men det fungerade inte alls. Märktes ingen som helst skillnad...

Med larmet tog det ca 10 nätter, sen var problemet borta och har så varit i snart 1 år, så vi gissar att det är bestående.

Uroterapeuten och barnläkaren sa att det var ganska ofta som hormonet saknades, men långt ifrån alla hade det problemet.
    De sa att 80% blir snabbt hjälpta av larmet (om man provar det först) och 80% blir hjälpta av minirin (om man provar det först). Och ifall man testar det ena först och det inte hjälper, så bör man testa det andra sen. Väldigt få barn blir inte torra av den kombon (någon enstaka bara).

Så till oss sa de att vi kunde välja ordning (tabletter först, larm om det inte fungerar eller larm först och tabletter om det inte fungerar).

Vi valde tabletter, men det var som sagt var meningslöst och nu i efterhand känns det lite dumt att vi gav honom medicin som han uppenbarligen inte behövde...
    Det är så olika! För oss funkade som sagt Minirin fantastiskt men kisslarm inte alls.
  • Jojile

Men herregud! Så här kan du inte hålla på för snart kommer du braka! Jag har inte haft problem med att mina barn varit sängvätare (i alla fall inte i den här utsträckningen) men jag har mycket erfarenhet av att möta nonchalant vårdpersonal. 

Mitt första råd till dig är att gå förbi BVC. De hjälper i mycket och det är fantastiskt bra att de finns men de brister även i mycket. Ofta håller de sig kvar i gamla rutiner och råd. Om du upplever att vårdcentralen inte hjälper så sök dig till en annan. Jag har lyckats skaffa två barn med mycket diverse medicinska problem. Den äldsta fick jag när jag var ung vilket resulterade i att när jag sökte vård var det ingen som tog mig på allvar. Det är en väldig skillnad mot hur det är med barn nummer två. Helt plötsligt lyssnar de på mig och inte en enda gång har jag fått höra "lilla gumman" eller "du är lite hysterisk" eller "det växer bort". 

Äldsta sonen är hemma just nu efter en operation där de flyttade ner hans ena kula. Första gången jag sökte för det var han tre år... 

Men i alla fall, min yngsta har astma samt stora halsmandlar. Det resulterar i att han varje natt låter som om han slutar andas. Då han har astman också gör det oss extra oroliga för vi vet ju inte om det är halsmandlarna eller astman som spökar. Min sambo har inte sovit på fyra år eftersom han vaknar minst två gånger varje natt för att kolla att vår son lever. Han kan inte sova ordentligt förrän sonen vaknar på morgon eftersom han vet att han då överlevt. På det är sambon även uppe och springer och kissar flera gånger varje natt. Det gör att jag nu lever med en karl med ständig huvudvärk, humörsvägningar och rent utsagt jäkligt otrevlig emellanåt. Han orkar ingenting, han snäser åt mig och åt barnen. Så jag bad om en remiss till ÖNH när jag var på koll för sonens allergier och astma. När jag kom dit förklarade jag hur det låg till och även hur min man mår och beter sig. Läkaren förstod direkt och menade att det inte är hållbart och att de absolut ska göra det som de kan för att underlätta sonens sömn (och sambons) samt andning. MEN, då har vi tidigare försökt få till remiss från både BVC samt vårdcentral. 

Det jag vill säga är att sök vidare. Sök vård på olika ställen och förklara hur ohållbart det är. Överdriv om du så måste. Får du ett nej så sök hos någon annan. Ge inte upp. Angående blöja håller jag med dig, en femåring ska inte behöva ta på sig blöjan igen, du får helt enkelt ryta till hos farmor (eller förslagsvis kanske din karl kan ta den fighten). 

Att din dotter skriker och härjar är ett annat problem anser jag. Det handlar om att hon måste förstå och respektera andra i familjen. Hur du ska gå tillväga där vet jag inte eftersom jag inte vet varför hon skriker och hur din dotter är eller vad du har försökt hittills. Jag tycker också att du ska prata med din man. Han jobbar natt men han måste ju vara ledig och då kanske HAN kan ta fighten med vårdpersonal? I just vårt fall har det ofta varit sambon som fått igenom våra önskemål och krav, sorgligt nog. 

Att låta henne ligga i kiss och skrika en kvart (som någon föreslagit) anser jag är vidrigt. Det är en femåring för guds skull. 

• Anonym (vårdaren)

www.protecta.nu/sv/produkter--shop/lakan---madrasskydd/flergangs-lakansskydd-pid47.htm

köp ett sånt här lakansskydd, det är samma sort som de använder på boenden och det ska ligga överst närmast människan och då det blir blött är det bara kasta den i tvätten. då slipper man tvätta alla sängkläder.
    jag vet inte om det går att köpa som privatperson men det är värt ett försök om man har detta problem med kissiga barn.

• Dasha
    Anonym (Dåligt samvete) skrev 2015-09-27 17:55:51 följande:

Vi har fått rådet att begränsa drickandet på kvällarna och att helt enkelt kräva toabesök innan vi går ut och det funkar bra. Hon är ofta "inte kissnödig" för att därefter kissa jättemycket när vi "tvingar" henne att åtminstone provkissa.

sluta gå upp och kissa henne på natten, såklart!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

sätt dig ner och tänk ut mutor för att få henne att kissa varje kväll precis innan läggdags.

efter typ tre månader har hon fått in vanan. Då kan du lätta lite på "mutor" och införa nåt annat, så hon kör vidare på samma sätt.
  • Dasha
    Anonym (Dåligt samvete) skrev 2015-09-27 21:02:34 följande:
    Ja, hon har blivit lat. Fram till 4 års ålder kissade hon på sig med flit hemma hos andra som inte blev arga på henne för att hon helt enkelt inte verkar bry sig om att stinka kiss, bli våt etc. Hade hon inte varit det käraste jag har hade jag haft god lust att låta henne kissa ner sig ibland (nej klart att jag inte är så hemsk på riktigt!) men känslan av att vara så less får mig att tänka så ibland.
    men slappna av, det är väl inte så hemskt att låta henne kissa på sig på nätterna.

vi körde med att kissa dotten på nätterna när hon var 1,5 år, men slutade med det snart.

lyssna inte på bvc, de kommer att fatta att de har hel. Det där att kissa barnet - det är snarare babypottning, INGET för 5-åringar!

alltså jag skulle gjort följande:

1. fått henne kissa varje kväll innan läggdags.
    2. sätt till att hon kissar snabbt som attan så fort hon vaknar på morgonen.

min magkänsla säger att kombinationen av dessa två saker är just det som kickar igång hormonerna så att barnet lär sig hålla sig hela natten.

såklart inte dricka för mycket sent på kvällen.

Varför vrålar hon när hon kissar på sig? ni har ju madrassöverdrag som har bra uppsugningsförmåga.
    Är det kanske blöt täcke/trosor som gör att hon vrålar?

Gör klart för henne att hon får själv fixa detta, stå ut tre-fyra nätter, det är mindre än två år!

lägg ner ett nytt täcke bredvid, så hon får byta den ALLDELLES själv utan att ni andra går upp.
  • tibe

Stackare, klart att du är utpumpad... jisses! Det finns annan hjälp att få. Har ni varit i kontakt med en urolog? Lycka till!

• Anonym (avdramatisera)

Men flickan  är 5 år  Inte 7 eller 10. Hon är fortfarande ett litet barn.

Nattkissande är inte viljestyrt utan utvecklas när barnet nått ett visst utvecklingssteg. Alltså inget man kan träna eller belöna fram. Inse att en del barn är torra tidigare än andra.  

Allvarligt: Varför tog ni bort blöjan så tidigt? Hade hon en period då hon klarade av det? Eller har hon aldrig haft en torr period? Har ni haft 2 år av blöta lakan? Varför? 

Jag fattar inte det här med att väcka sitt barn på natten för att kissa. Det måste ju vara lika jobbigt för barnet som för TS. Och hålla på och tycka att en 5-åring ska ta ansvar för att bädda rent utan att väcka föräldrarna finner jag bisarrt. 

Jag tycker ni ska lägga ner en period. Låt dottern ha blöja tills ni märker att blöjan är torr på morgonen. Sov ut och ta nya tag när du märker dottern är mogen (dvs torr blöja på morgonen). Avdramatisera. Barnet måste ju vara alldeles skärrat av att aldrig göra "Rätt".   

• Fjäril kär

Vems ide var det från början att ta bort hennes blöja? Och varför tog ni det beslutet just då? Visade hon på något sätt att hon var mogen då? (torr blöja på morgonen? Tala om att hon var kissnödig? )

Att bli torr på dagen betyder inte att hon är mogen för att ta bort nattblöjan .

• Anonym (Minirin)
    Lena74 skrev 2015-09-28 00:44:51 följande:

Har inte läst alla svar du fått men skriver lite hur det har varit för mig. Man får skydd gratis från vc/distriktsskötetskan beställer. Läkaren på vc skickade oss till barnmottagningen där vi fick testa larm.

På den tiden fanns det två olika. En matta som man la på madrassen o ett som man hade i kalsonger eller trosor. Det finns även medicin men tror man måste vara 6 år för att få den. Man ska aldrig väcka ett barn på natten för att kissa. Min son är idag 15 å kissar fortfarande ibland. Det har varit många år där han inte velat sova borta överhuvudtaget. Han har missat mkt roligt pga det här.tyvärr. prata med din vc så du får en remiss till sjukhuset.

Har han inte fått testa Minirin ? Kissade själv ibland i sängen upp i samma ålder. På min tid fanns inte minirin, men min lillebror blev hjälpt helt med det och även min dottdr.
Svar på tråden orkar inte kissa av min dotter längre!!!