• Anonym (Dåligt samvete)

orkar inte kissa av min dotter längre!!!

Vår femåriga dotter har varit sängvätare från 3 års ålder då hon slutade med blöja. Vi tänkte att vi kanske tagit bort blöjan för tidigt, men enligt BVC var det lagom då hon varit torr på dagarna oftast. Dock händer det att hon kissar på sig dagtid kanske en gång i veckan, mest när hon är väldigt inne i en lek eller inte känner efter ordentligt.

Vi har fått rådet att begränsa drickandet på kvällarna och att helt enkelt kräva toabesök innan vi går ut och det funkar bra. Hon är ofta "inte kissnödig" för att därefter kissa jättemycket när vi "tvingar" henne att åtminstone provkissa.

Problemet är nätterna. Hon somnar ca 20. Kl 23 kissar jag av henne innan vi lägger oss. Sedan ställer jag klockan på 3 och kissar henne då med enligt BVCs rekommendation. Min man jobbar natt så på nätterna är det bara jag som fixar kissandet. Problemet är att jag gjort detta i 2 år nu och inte orkar längre!

Jag har överaktiv blåsa och är själv upp och kissar 23, 01, 04 och ibland även 06. Jag får ALDRIG sova klart!! Jag har sökt vård för mitt problem och är på utredning. Även om jag skulle läsa mitt problem orkar jag inte med min dotters kissande ändå... Jag vill gebiten lägga mig tidigt om kvällarna men måste sitta uppe och nicka i soffan medan jag väntar på att kissa av henne. (Att kissa tidigare är ingen idé)

Om jag inte kissar av henne är det byta lakan varje natt som gäller. Det hade jag stått ut med om det inte hade varit för att dottern inte somnar om utan ligger och gallskriker och väcker hela familjen! Jag gör inget annat än tvättar och lyssnar på väckarklockan känns det som. Jag har försökt att dottern själv ska ta reda på sängkläder så att det blir "jobbigt" att inte kissa på toa, men då vrålar hon pch trotsar sönder mig och jag väljer då hellre att ta skiten själv.

Känner mig helt utpumpad, som en zombie. Har dåligt samvete för att jag ibland bara är så jävla less på att torka kiss och ha kisslukt på allt! Blir heligt förbannad inom mig när dottern ligger halvt vaken men är så jävla lat och inte orkar gå på toa utan hellre kissar ner sig. Händer inte så ofta dock.

Jag tänkte att ju mer vi kissar av henne, desto mer lär vi henne att inte vakna av sig självt, men enligt BVC och barnläkare så "får man offra sig lite som mamma..." Och jag känner mig hemsk som är så trött och sur.

Ovanpå allt så tjatar svärmor som en jävla hök om att flickan ska ha blöjor. Hon sätter också på flickan blöjor när hon är barnvakt (tyvärr har vi igen annan) vilket har gjort att min dotter Tycker det är jättekul att kissa i blöja medan farmor står och uppmuntrar!

Hur ska jag orka??!!!

• Svar på tråden orkar inte kissa av min dotter längre!!!
    nevermind skrev 2015-09-27 19:00:20 följande:

Din sambo jobbar väl inte varje natt?

Nej, han är ledig 2 nätter i månaden och då får jag gå och lägga mig tidigt så tar han första kissningen och jg andra eftersom jag ändå är uppe då. Men de 2 nätterna räcker ju liksom inte för att sova ikapp.
  • Anonym (Kristina)
    Anonym (Dåligt samvete) skrev 2015-09-27 21:07:47 följande:
    Följer BVC och deras råd.

Och för vår dotter är det ett måste! Hon kan skrika halsen av sig om att hon absolut inte ens ska provkissa för att en minut senare ha störtfloden i brallorna. Dagis gör likadant för annars får de inte göra annat än att moppa golv. Förstår vad du menar dock men för vår dotter behövs "tvång" att kissa.

Blir matt och full i skratt när du skriver att vi får stå ut med kiss i sängen i några veckor eller så. 2,4 år varje natt har det gått 2 omgångar lakan hittills. Så nog har vi stått ut länge nog.

Det akuta är hur jag ska behålla min hälsa och förstånd, alla tycker bara att "så är det att vara mamma, lite kiss får man tåla" men min egen överaktiva blåsa på det, ensamstående nattetid, andra barn som ska ha sitt ger mycket depressioner, ångest, tupplurar på jobbet etc. Det är inte så lätt och hurtigt att hålla ångan upp när du sover med som bäst 5 avbrott per natt, fler om jag inte kissar av dottern.
    ni har hamnat i en dålig cirkel och BVC och barnläkare är verkligen inte expert på området så jag skulle i dina kläder verkligen be om ett andra utlåtande och på egen hand hitta rätt sorts hjälp. Du kan själv ringa till en urolog och höra dig för och beställa tid för utredning. 

Mycket av kissproblem sitter ju också i stress, press och därmed i psyket.   Kissningen blir en påfrestning för både dig och dottern och det blir en omvänd kamp där resultatet blir att hon medvetet håller sig och medvetet kissar ner sig av ren trots och lathet.  

Det är resultatet av goda råd från bvc och barnläkare helt enkelt. Låter inte särskilt vettigt eller hur? 

jag skulle defintivt omvärdera deras utlåtande och söka hjälp hos flera experter , kanske även en barnpsykolog skulle behöva kopplas in för att få er alla att komma ur moment 22. 
    Fjäril kär skrev 2015-09-27 21:01:56 följande:
    du tror på fullt allvar att ingen annan har det som ni?

Min äldsta son blev inte torr förrän vid 7 års ålder nattetid, han hade vuxenblöjor ett tag där ...så jo jag vet nog vad jag pratar om. 

du kan visst få hjälp hos en urolog men det gäller att du själv tar tag i det. För hjälp tycks du behöva.  Jag fick samma svar som du när jag gick till barnläkare.. det växer bort, det går över, ta upp och kissa osv osv.. var dom korkade råden jag fick och när det till sist blev ohållbart tog jag själv kontakt med urolog och beskrev problemet. Jag fick larm och madrass inom loppet av ett par veckor.  Han var irriterad över att jag inte fått hjälp tidigare. 

en vanlig barnläkare är begränsad i sitt kunnande kring detta problem så acceptera inte att det ser ut som det gör utan ta fighten med både sjukvården och med din dotter. 
    Men hur orkade du gå upp 5-8 ggr varje natt i flera år? Och vad är det för fel på mig som är trött???

Jag har tjatat och tjatat hos alla tänkbara läkare men samma svar: det går över, sätt på blöja (dvs göm problemet bara) och stå ut. Ingen tar det på allvar!
  • Fjäril kär

att dottern inte tar till sig av kampen är också nog för att ni är flera omkring henne som kanske också ger tvetydiga besked och inte är samstämmigt konsekventa.  Hon blir förmodligen förvirrad och kan själv inte förstå vad som egentligen gäller. 

har ni flera barn i familjen kan det också vara läge att fundera på att en del av kissningen kanske ligger i hur övrigt familjeliv ser ut. Kanske olika typer av struktur och ordning i familjen och sömnvanor osv är ett störningsmoment för henne.  Att kissa ner sig är ett sätt att protestera mot något. 

jag bara tänker högt här men det kan vara värt att ta med hela familjens struktur och hur ni har det i kampen med att få henne torr.  Kanske ni alla behöver någon form av hjälp för att komma till rätta med detta? 

• Fjäril kär
    Anonym (Dåligt samvete) skrev 2015-09-27 21:16:36 följande:
    Men hur orkade du gå upp 5-8 ggr varje natt i flera år? Och vad är det för fel på mig som är trött???

Jag har tjatat och tjatat hos alla tänkbara läkare men samma svar: det går över, sätt på blöja (dvs göm problemet bara) och stå ut. Ingen tar det på allvar!
    jag orkade inte och rasade ihop psykiskt och fick läggas in. (hade dessutom barn tätt så lillebror är ju bara 20 mån yngre)   Det var det som var droppen helt enkelt . Jag insåg att barnläkare inte vet ett skit och att skulle sonen få hjälp var det mitt eget ansvar och stå på mig.  Jag sket högaktningsfullt i alla ord om att det inte var någon ide och att det skulle växa bort osv. Min son led och jag orkade inte mer.  Jag var helt enkelt tvungen att agera. 
    Jag sökte själv upp urolog och tjatade mig till ett besök och utredning och när jag väl kom dit var det ju enkelt. 

kom ihåg att du är fri att söka läkarvård i hela landet. Känner du dig motarbetat på din egen vårdcentral eller sjukhus så sök vidare. 
  • CissiJissi

Wow, du orkade i två år!! Helt fantastiskt duktigt,' men nu skulle jag helt enkelt gå över till nattblöja och få sömn!!

• nevermind
    Anonym (Dåligt samvete) skrev 2015-09-27 21:13:02 följande:
    Nej, han är ledig 2 nätter i månaden och då får jag gå och lägga mig tidigt så tar han första kissningen och jg andra eftersom jag ändå är uppe då. Men de 2 nätterna räcker ju liksom inte för att sova ikapp.
    Två nätter i månaden???
  • Anonym (Minirin)

Jag kissade själv i sängen upp i hög ålder och det påverkade mitt självförtroende väldigt negativt. Ofta är det ärftligt och beror på brist på ett hormon. Pga ärftlighet fick min dotter Minirin utskrivet när hon var fem. Medicinen hjälpte fantastiskt. Hon har aldrig kissat i sängen efter avslutad kur och har till skillnad mot mig kunnat sova över hos kompisar :) till skillnad mot mig behöver hon heller inte gå upp och kissa två ggr/natt. Önskar Minirin funnita på min tid :)

• nevermind
    Anonym (Dåligt samvete) skrev 2015-09-27 21:00:24 följande:
    Så tänker jag också, är lite rädd att hennes kropp ska lära sig att aldrig känna efter men enligt BVC SKA man ta upp barnen.

Hon har underlägg, även dyrare som suger upp bra, men hon vaknar och vrålar. En gång var jag så utmattad att jag inte ens orkade gå upp (hon har blivit bortskämd med att alltid få renbäddat, mot min vilja men jag oh syskonen måste få sova) Känner mig så värdelös
    Du måste inte lyssna på BVC! Du är ju helt slut= orkar inte vara en glad mamma.

Låt henne kissa på sig sen ligga och vråla en kvart eller så. Som du själv skriver, hon är bortskämd med att du bäddar rent.
    Eller så får hon till exempel sova i soffan resten av natten, om hon inte gillar det.
  • Anonym (Minirin)

Varning för kisslarm! Fy vilka hemska minnen. Varför inte gå till botten medicinskt och tillföra det hormon som saknas. Barnläkare skriver ut Minirin.

Svar på tråden orkar inte kissa av min dotter längre!!!