MA v 13 + 6
Jag tror jag egentligen bara vill skriva av mig. Läs om du orkar.Jag har en son på 14 månader hemma, världens underbaraste, en riktig solstråle med en härlig personlighet!
Det tog oss 13 månader innan han blev till, funderingarna och rädslorna hann komma då. Var det något fel på oss? kunde vi inte få barn? ska man söka hjälp? Men så kom det efterlängtade plusset! Graviditeten gick bra från början till slut och förlossningen osv. Sen i somras råkade vi slarva en gång, EN gång, och det resulterade i ett pluss på stickan! oplanerat, men otroligt välkommet.
Man hinner ju få upp så mycket längtan och glädje över ett till barn. Vi skulle ju fixa det här. Magen började synas fort denna graviditet eftersom det var min andra, jag kissade fortfarande positivt på stickorna (ja jag prövade ibland för det är så kul att se). Jag kom över den där vecka 12, missfalls risken var ju över äntligen! Jag var på inskrivningen hos barnmorskan och hann boka tid till RUL. Nu skulle våran son få bli storebror och vi hade berättat för en del vänner och familj.
Förra torsdagen var jag på jobbet (jobbar på en vårdcentral i receptionen) och när jag går på toa så är det lite ljusbruna fläckar på trosskyddet.. Kollade med BM där, och hon sa att jag nog inte behövde oroa mig då det inte var färskt eller gjorde ont. Ringde även min egna bm och träffade en privat och de sa det samma. Mitt blod visade ju också gravid fortfarande när ena barnmorskan kollade. Allt såg ju bra ut?
Men jag kunde inte släppa magkänslan på att det kändes som att något var fel. Till slut ringer jag gynmottagningen på lasarettet och jag får en tid dagen efter för ett VUL.
På det ultraljudet fanns det ju ingen bebis. Bara en hinnsäck som slutat växa kring v 10+4 och allt var svart. Fanns inte ett uns tecken på liv där inne. En liten liten klump på en kant eventuellt. Var då i v.13+6. Vart var våran lilla bebis? Bebisen var bara en illusion, min kropp fortsatte bara vara gravid fast det inte fanns något foster ens, knappt alls. Så jävla många veckor i tron om att man ska välsignas med det mest fantastiska man kan få; ett barn.
I går var jag upp till lasarettet igen och fick en tablett som ska stanna min "graviditet" och imorgon ska jag göra abort.
Det känns som en dröm bara rycktes bort från mig, som en matta under ens fötter eller hur man ska säga. Jag känner mig så lurad och sviken av min egna kropp. Kunde den inte bara stött ut den på en gång när det ändå inte var ens en ett embryo där?
MEN jag är ändå glad att jag slapp se ett dött foster, eller fått reda på att det var ett sjukt foster (det är ju oftast de kroppen gör vid missfall å så, stöter ut ett embryo som inte är friskt). Det kunde varit värre som sagt.
Jag har ju också min fina son, som gör detta så sjukt mycket lättare eftersom jag kan lägga näsan all min fokus på honom istället. Tiden var väl inte rätt, det var inte denna tidpunkt eller detta barn som skulle bli mitt. Min mamma var med om samma sak mellan min storebror och mig. Då skulle ju inte jag funnits om den graviditeten gått som den skulle.
Man får "försöka"se något positivt i hela den här dystra röran..
Det enda jag kan känna nu är; hur kommer nästa graviditet se ut då? Jag kommer ju vara världens gravid-hypokondriker. Den här resan kommer ju alltid ligga tungt i min ryggsäck och oroa mig. Usch.
Aja, nu får jag försöka blicka framåt. Göra det jag annars inte kunnat gjort annars, unna mig ett glas vin ibland, resa med sonen i vår då han är tillräckligt stor för en resa då. Skaffa ett fast jobb och träna bort alla mina överflödiga gravid kilon som sitter kvar.
Mars kommer vara en jobbig månad, alla bebisar i mars kommer vara lite extra känsligt att kolla på.. men man kommer väl över det.
Det är ju bara att man tänker i en egentligen lite egoistisk synvinkel: Varför just jag?