• Speedracer

När gick du på ledighet före förlossning?

Jag är i v. 13 och gravid med mitt första barn. Kollade idag in på vårdguiden om mammaledighet och regler för sådant. Där stod det något i stil med: "rätt att ta ut ledighet 60 dagar innan" HURRA! tänkte jag 2 månader 80%-igt betald ledighet! 

Snart ska jag berätta på jobbet om vad som väntar mig (vi har lite personalbrist så jag vill vara ute i god tid) och självklart för att planera min egen framtid. Vid lunch fick vi besök av en fd arbetskamrat som kom med en fin gravidmage. Direkt var ju pratet igång, jag lyssnade intresserat, eftersom jag fortfarande inte berättat. Döm om min förvåning när den ena efter den andra hade räknat på att jobba så länge som möjligt intill förlossningen. Någon hade tagit ledigt 2 v före beräknat datum och sedan hade ungen gått över tiden med 3 veckor och där satt hon och hade tråkigt i över en månad. Ok nu kanske hon gillar sitt jobb, och har ett som inte är så fysiskt krävande, men ändå.

Jag tänkte att 60 dagar innan får man ta ledigt så då (om vi har råd) vill jag GÄRNA göra det. Nu vet jag inte vad jag ska tro eller tycka. Min kille tänker praktiskt på det ekonomiska och tycker jag ska försöka jobba så länge det går. (Själv är jag bara lite trött på mitt arbete och tänker hitta ett annat när ledigheten börjat gå mot sitt slut, eftersom min kille säger att han inte kan försörja en hemmafru- som varken kan laga mat och dessutom städar hemskt illa sällan.) Vi får se hur jag gör.
    Nu undrar jag: hur gjorde DU?

• Svar på tråden När gick du på ledighet före förlossning?
  • carroo92

Jag blev beviljad gravpenning och jag gick 1,5 månad innan bf. Jag hade först tänkt arbeta lite längre men är glad att jag gick runt den "tidpunkten" ändå, då jag fick problem med hemska foglossningar en tid. Det var också himla skönt att bara få vila och planera och förbereda och bara vara.

Hade jag däremot inte blivit beviljad gravpenning så var planen att jobba in i det sista.

• Iowhannah
    carroo92 skrev 2015-09-27 21:36:37 följande:

Jag blev beviljad gravpenning och jag gick 1,5 månad innan bf. Jag hade först tänkt arbeta lite längre men är glad att jag gick runt den "tidpunkten" ändå, då jag fick problem med hemska foglossningar en tid. Det var också himla skönt att bara få vila och planera och förbereda och bara vara.

Hade jag däremot inte blivit beviljad gravpenning så var planen att jobba in i det sista.

Jag håller med. Jag hade planerat att jobba augusti ut, men min chef sa så klokt att "du vet inte hur du kommer må då, ta så mycket du kan". Och det är jag glad att jag gjorde! Skulle aldrig pallat de där två extra veckorna!
  • chokladgroda

Enda anledningen till att jag jobbar så länge som möjligt är för att dom 60 dagarna man har rätt att ta, dras av från tiden man kan vara hemma sen. Är hellre hemma två månader längre med bebis än två månader innan förlossning och utan bebis. Annars skulle jag nog gått hem tidigare. Har varit hemma exakt 4 veckor med dom två andra barnen, dock har det varit i semestertider då så har inte tagit ut några dagar från försäkringskassan.

• Mona gbg

Bara för att du har rätt att gå så tidigt ska du inte göra det. Förvånas över folks lathet ibland (såvida ni inte är miljonärer och verkligen inte behöver pengarna?). Har du en normal, komplikationsfri graviditet så räcker det att gå 2-3 veckor innan. Så har jag gjort.

• Carin86

Alla pratar om att man har rätt att ta ut FL och FP 60 dagar innan men jag måste väl inte ta ut FP om jag inte vill/kan utan spara dem till när bebis har kommit? Jag behöver väl överhuvudtaget inte ta ut FP första året? När jag har 60 dagar kvar till BF ska jag först jobba 4 dagar per vecka i 4 veckor och sen va ledig resten. Men inte ta ut en enda dag FP. Har bra lön och sparat mycket men ingen tid att förbereda för barnets ankomst så tiden ska jag ägna åt traderashopping, sömn och motion i den mån jag kan.

• amalie79

Jag har valt att inte söka grav.penning trots ett fysiskt arbete. Det var en chansning men jag har mått som en prinsessa fysiskt hela tiden, vägde lite ont i ryggen mot hur jag vet att jag mår psykiskt av att gå hemma- gruvar mig redan för hur jag ska klara dessa kommande månader utan daglig vuxenkontakt, hsr svårt för tillvaron när rutinerna bryts. Därför ska vi dela föräldraledigheten lika.

Jag har bf 15/1 och jobbar till 23/12, eller 18 om jag blir klar med allt. Sen tar jag semester december ut och sedan fp. Har inte möjlighet att vara hemma utan det tyvärr.

• princess77

Jag har ett lätt kontorsjobb på resebyrå och jag gick hem 1,5 vecka innan BF.
    Mådde bra hela vägen,bara lätt foglossning.

• AnneliR

Jag har gått hemma sen v 29,sjukskriven pga mycket sammandragningar och hemska åderbråck. Går in i v 34 på fredag och börjar tröttna rätt rejält på att vara hemma. Jobbar som usk inom hemtjänsten så har ett tungt jobb. Kan inte gå ut och gå ens pga smärta :( är tredje barnet och det här har varit den absolut sämsta graviditeten av dom alla. Hoppas att dom sista 6 veckorna går fort nu! Bf 22 januari :)

• Cadencee

Jag kommer gå hem 60 dagar före på graviditetspenning. Min chef tror med stor sannolikhet att jag blir beviljad det då en kollega blev det i oktober förra året. Jobbar inom vården (gruppboende inpsykiatrin) och det börjar bli mer tunga lyft å andra lite svårare arbetsuppgifter.

• Itsmes

Jag är tidig, väldigt tidig med att veta om graviditeten, ska ha i sept så mycket kan hända. Men jag kommer prata lite med svärföräldrar och mina föräldrar och se hur stressade vi var ut (rätt säker på att jag ville komma väldigt tidigt) och utgå från det. Men jag har också provanställning och älskar mitt jobb, halvkrävande i butik, så jag vill ju gå hem så sent som möjligt om allt blir som det ska ???? mer tid för mig och maken med bebis sen!

• ostpaj

Hade ett ganska tungt arbete. Stod och gick hela dagarna och använde kroppen mycket. Gick på mammaledighet på fredagen, vattnet gick på måndagsmorgonen och hon kom på onsdagen.

• amalie79
    amalie79 skrev 2015-12-02 09:19:44 följande:

Jag har valt att inte söka grav.penning trots ett fysiskt arbete. Det var en chansning men jag har mått som en prinsessa fysiskt hela tiden, vägde lite ont i ryggen mot hur jag vet att jag mår psykiskt av att gå hemma- gruvar mig redan för hur jag ska klara dessa kommande månader utan daglig vuxenkontakt, hsr svårt för tillvaron när rutinerna bryts. Därför ska vi dela föräldraledigheten lika.

Jag har bf 15/1 och jobbar till 23/12, eller 18 om jag blir klar med allt. Sen tar jag semester december ut och sedan fp. Har inte möjlighet att vara hemma utan det tyvärr.

Det blev att jag gick den 21/12. Känner att det var tur att julen osv kom så vi är lediga båda två. Skönt att ta det lugnt men annars var det rätt beslut att jobba så här länge. Hade inte julen kommit hade jag jobbat månaden ut dock.

Mitt val att inte söka grav penning visade sig vara helt rätt för mig!
  • Cyanea

Jag hade tänkt jobba t.om. den 15/1, vilket är 2 v. före BF. Jag jobbade bara 25%, så det kändes enkelt. Sen gick det inte som planerat. Redan i slutet av andra trimestern drog sammandragningarna igång, jag har haft jättemycket sedan dess och blev sjukskriven på heltid från och med v. 34 (är nu i v. 36). 

Svar på tråden När gick du på ledighet före förlossning?