• Speedracer

När gick du på ledighet före förlossning?

Jag är i v. 13 och gravid med mitt första barn. Kollade idag in på vårdguiden om mammaledighet och regler för sådant. Där stod det något i stil med: "rätt att ta ut ledighet 60 dagar innan" HURRA! tänkte jag 2 månader 80%-igt betald ledighet! 

Snart ska jag berätta på jobbet om vad som väntar mig (vi har lite personalbrist så jag vill vara ute i god tid) och självklart för att planera min egen framtid. Vid lunch fick vi besök av en fd arbetskamrat som kom med en fin gravidmage. Direkt var ju pratet igång, jag lyssnade intresserat, eftersom jag fortfarande inte berättat. Döm om min förvåning när den ena efter den andra hade räknat på att jobba så länge som möjligt intill förlossningen. Någon hade tagit ledigt 2 v före beräknat datum och sedan hade ungen gått över tiden med 3 veckor och där satt hon och hade tråkigt i över en månad. Ok nu kanske hon gillar sitt jobb, och har ett som inte är så fysiskt krävande, men ändå.

Jag tänkte att 60 dagar innan får man ta ledigt så då (om vi har råd) vill jag GÄRNA göra det. Nu vet jag inte vad jag ska tro eller tycka. Min kille tänker praktiskt på det ekonomiska och tycker jag ska försöka jobba så länge det går. (Själv är jag bara lite trött på mitt arbete och tänker hitta ett annat när ledigheten börjat gå mot sitt slut, eftersom min kille säger att han inte kan försörja en hemmafru- som varken kan laga mat och dessutom städar hemskt illa sällan.) Vi får se hur jag gör.
    Nu undrar jag: hur gjorde DU?

• Svar på tråden När gick du på ledighet före förlossning?
  • Fröken Smilla

Jag har ett lugnt jobb och gick hem nu nyligen, ca 3 veckor innan bf. Då har jag dock en veckas semester att ta ut också. Jag vill inte så gärna nalla på föräldradagarna med bebisen, det blir några stycken, men jag hade aldrig tagit ut 60 dagar i förväg. Men det är ju upp till var och en. Även om man är trött på sitt jobb så är frågan om det är värt det?

• IMHO

Tanken var tre veckor, men eftersom jag inte lyckats klämma ut det lilla livet än har det tickat iväg till fyra.

När jag och sambon planerade att jag skulle gå hem tre veckor innan var det för att vi tänkte att minst 1-2 veckor antagligen behövs för att varva ner. Sedan vet man ju inte vad notan landar på, om det blir tidigare eller senare. Nåväl, en väl utvilad mamma är ju också en investering i en bra start på livet.

Mer än en månad skulle jag dock inte rekommendera att man planerar, om man inte känner att jobbet tar för mycket på krafterna. Man blir lätt otålig i slutet.

• Mijjan

Jag går hem om en stund! En vecka före bf. Hade dock gärna tagit en vecka tidigare men hade inte mer semester/komp att ta ut och vill spara på mina föräldralediga dagar tills barnet är här

• Iowhannah

Jag hade rätt till graviditetspenning och gick således 8 veckor före bf. Otroligt skönt! Nu har 5 av dem redan gått och jag förstår inte vart tiden tog vägen! Men det är skönt att sova när man känner att man behöver det :)

• KattenH81

Dotter var beräknad till 18 jan -14 och 13 jan var min första föräldralediga dag (tog inte ut f-dagar för helgen 11-12). Förlossningen startade dock redan efter midnatt den 16 och ett dygn senare var hon ute!

Nu var ju julhelgen 2013 bra med mycket ledighet men för tvåan som det är bf 29 maj planerar jag att gå redan 16 maj. Det blev lite väl kort ledighet innan sist- hade behövt mer vila!

Jobbar på kontor o har ett roligt jobb med fantastiska kollegor kan tilläggas!

• emmwr

Oj vad folk går hem tidigt...
    Jag har tre barn, arbetar som civilingenjör på ett kontor (dvs inget tungt arbete) och har haft "enkla" graviditeter.

Barn1: Skulle födas en onsdag och jag skulle arbeta sista dagen på fredagen före. Men... Hon ville komma ut 2,5 veckor för tidigt. Alltså gick jag hem en fredag som vanligt, fick värkar på söndag kväll och hon föddes på tisdagen. 

Barn2: BF den 12/9 (en onsdag). Slutade arbeta fredagen före BF och hon kom dagen före BF.

Barn3: Skulle födas en tisdag och jag skulle sluta jobba onsdagen veckan före, men, han kom 1,5 vecka för tidigt. Jag gick hem som vanligt en torsdag kl 17 och sen föddes han strax efter midnatt. 

Alltså... om allt gått som planerat hade det blivit:
    Barn1: Ledig ca 4-5 dagar för BF, Barn2: 4-5 dagar och barn3 1 vecka.

Min "största skräck" har varit att gå hem två veckor före och sen gå över tiden två veckor. Urtråkigt. Dessutom får dom stora barnen bara gå på förskolan 15h/vecka när man är hemma så då är det ju lugnare att vara på jobbet :)

• KCL

Jag hade rätt till graviditetspenning pga tungt arbete så jag gick hem 60 dagar före. Jag valde att ta ut hela pga riskgraviditeter.

• valkyrian

Kommer nog jobba till två veckor innan BF om möjligt. Gjorde det med sonen med ett mkt tyngre jobb än jag har nu. Gick över tiden med honom 10 dagar och hade ganska tråkigt. Har funderat på om jag ska ta semester första månaden och sedan FP. Men det spelar ju eg ingen roll kan lika gärna ta semestern senare.

• Godisråttan

Jag tog två veckors semester innan BF. Skulle inte vilja vara hemma längre, sjukt uttråkad. Har nu gått 5 dagar över tiden, så det är bara att vänta ännu mer. Men jag tycker att du ska jobba så länge du kan, det är ingen ide att gå hemma längre än två veckor innan BF man inte har ont, tycker jag iaf.

• hsh

Jag har ansökt om graviditetspenning då jag har ett fysiskt jobb, har även blivit beviljad detta så från och med 21a november går jag hemma med den inkomsten fram till 10e januari (10 dagar före beräknad förlossning). Tyvärr är jag dessutom heltidssjukskriven från och med nästa vecka. Varit deltidssjukskriven några veckor men klarar inte av mitt jobb. Så för min del är "ledigheten" tråkig. Ändock nödvändig. Hur som helst. Som du redan nu förstått är GP och FP olika saker. Jag hade absolut inte velat ta ut föräldradagar innan bf då jag vill vara hemma länge med mitt barn.

Svar på tråden När gick du på ledighet före förlossning?