När gick du på ledighet före förlossning?
Jag är i v. 13 och gravid med mitt första barn. Kollade idag in på vårdguiden om mammaledighet och regler för sådant. Där stod det något i stil med: "rätt att ta ut ledighet 60 dagar innan" HURRA! tänkte jag 2 månader 80%-igt betald ledighet!
Snart ska jag berätta på jobbet om vad som väntar mig (vi har lite personalbrist så jag vill vara ute i god tid) och självklart för att planera min egen framtid. Vid lunch fick vi besök av en fd arbetskamrat som kom med en fin gravidmage. Direkt var ju pratet igång, jag lyssnade intresserat, eftersom jag fortfarande inte berättat. Döm om min förvåning när den ena efter den andra hade räknat på att jobba så länge som möjligt intill förlossningen. Någon hade tagit ledigt 2 v före beräknat datum och sedan hade ungen gått över tiden med 3 veckor och där satt hon och hade tråkigt i över en månad. Ok nu kanske hon gillar sitt jobb, och har ett som inte är så fysiskt krävande, men ändå.
Jag tänkte att 60 dagar innan får man ta ledigt så då (om vi har råd) vill jag GÄRNA göra det. Nu vet jag inte vad jag ska tro eller tycka. Min kille tänker praktiskt på det ekonomiska och tycker jag ska försöka jobba så länge det går. (Själv är jag bara lite trött på mitt arbete och tänker hitta ett annat när ledigheten börjat gå mot sitt slut, eftersom min kille säger att han inte kan försörja en hemmafru- som varken kan laga mat och dessutom städar hemskt illa sällan.) Vi får se hur jag gör.
Nu undrar jag: hur gjorde DU?