• Speedracer

När gick du på ledighet före förlossning?

Jag är i v. 13 och gravid med mitt första barn. Kollade idag in på vårdguiden om mammaledighet och regler för sådant. Där stod det något i stil med: "rätt att ta ut ledighet 60 dagar innan" HURRA! tänkte jag 2 månader 80%-igt betald ledighet! 

Snart ska jag berätta på jobbet om vad som väntar mig (vi har lite personalbrist så jag vill vara ute i god tid) och självklart för att planera min egen framtid. Vid lunch fick vi besök av en fd arbetskamrat som kom med en fin gravidmage. Direkt var ju pratet igång, jag lyssnade intresserat, eftersom jag fortfarande inte berättat. Döm om min förvåning när den ena efter den andra hade räknat på att jobba så länge som möjligt intill förlossningen. Någon hade tagit ledigt 2 v före beräknat datum och sedan hade ungen gått över tiden med 3 veckor och där satt hon och hade tråkigt i över en månad. Ok nu kanske hon gillar sitt jobb, och har ett som inte är så fysiskt krävande, men ändå.

Jag tänkte att 60 dagar innan får man ta ledigt så då (om vi har råd) vill jag GÄRNA göra det. Nu vet jag inte vad jag ska tro eller tycka. Min kille tänker praktiskt på det ekonomiska och tycker jag ska försöka jobba så länge det går. (Själv är jag bara lite trött på mitt arbete och tänker hitta ett annat när ledigheten börjat gå mot sitt slut, eftersom min kille säger att han inte kan försörja en hemmafru- som varken kan laga mat och dessutom städar hemskt illa sällan.) Vi får se hur jag gör.
    Nu undrar jag: hur gjorde DU?

• Svar på tråden När gick du på ledighet före förlossning?
  • Sarhja

Eftersom jag har ett fysiskt tungt arbete så blev jag beviljad graviditetspenning 2 månader före bf. Det du ska tänka på är att om du tar ut föräldrapenningen innan bf så är ju dom dagarna förlorade. Mao kommer du få återgå till arbetet tidigare. Har du ett tungt arbete så kan du söka graviditetspenning. Men

• amalie79

Jag har inget barn än, men har bf 15/1. Vill gärma jobba till jul om möjligt, längre kommer jag inte orka mitt jobb.

Visst kan man gå hem innan. Men det betyder färre dagar kvar att använda när barnet väl är fött.

Jag ska vara föräldraledig tom augusti sedan ska min sambo gå hem i åtta månader är tanken så vi vill ju dagarna ska räcka.

Man kan ju även söka graviditetspenning men det beror ju lite på vilken typ av jobb man har, om man får det beviljat eller ej.

Jag skulle förmodligen få det men har ej bestämt om jag ska söka eller ej, ska bestämma det denna vecka tänkte jag. Man måste tydligen inte använda det sedan om man skulle ändra sig fick jag höra idsg.

• mammalovis

Tja, antingen tar du ut 2 månader innan bf eller också prioriterar du de 2 månaderna med bebisen efter födseln ... Ni har ju fortfarande 390 sgi-dagar tillsammans, fördelade på hälften var till er, varav 60 dagar är låsta till respektive förälder.

Jag har räknat med att jobba till en vecka innan bf då jag inte har rätt till graviditetspenning. Nu har jag visserligen blivit sjukskriven fram till vecka 37+0 p g a sammandragningar. Vi får se vad läkaren säger på måndag då försäkringskassan var förvånade över att jag inte blev sjukskriven fram till bf, annars får jag ju ta ut fp och vi får färre dagar kvar. Bebis kan ju bli kvar till bf+14, även om bm gissade på runt bf även denna tredje gång.

• Gladskit

Räknar du med att få Gravidpenning? Annars skulle jag inte räkna med 2 mån 80%-ig betald ledighet som du beskriver det.
    Eller är det föräldrapenning du tänker ta ut?
    För då tar du ju dagar från samma pott som du ska leva på under din ledighet så att säga och för att du ska komma upp i motsvarande 80% av din lön så måste du ta ut 7 dagar i veckan...

Alla är vi olika men jag tror att de flesta prioriterar ledighet efter att barnet kommit. Och många vill spara dagar för framtida somrar och lov, samt kanske även för att kunna fylla upp om man väljer att jobba deltid några år.

Själv jobbade jag till 7-10 dagar före bf, jag minns inte exakt. Sen gick jag 15 dagar över tiden så jag fick en lång ledighet ändå. Men hade jag vetat innan att det skulle bli så lång väntan hade jag lätt fortsatt att jobba. Min vikarie var redan på plats och introducerad sedan två månader och jag mådde toppen, inga krämpor alls.

• Speedracer
    Gladskit skrev 2015-09-23 08:53:44 följande:

Räknar du med att få Gravidpenning? Annars skulle jag inte räkna med 2 mån 80%-ig betald ledighet som du beskriver det.
    Eller är det föräldrapenning du tänker ta ut?
    För då tar du ju dagar från samma pott som du ska leva på under din ledighet så att säga och för att du ska komma upp i motsvarande 80% av din lön så måste du ta ut 7 dagar i veckan...

Alla är vi olika men jag tror att de flesta prioriterar ledighet efter att barnet kommit. Och många vill spara dagar för framtida somrar och lov, samt kanske även för att kunna fylla upp om man väljer att jobba deltid några år.

Själv jobbade jag till 7-10 dagar före bf, jag minns inte exakt. Sen gick jag 15 dagar över tiden så jag fick en lång ledighet ändå. Men hade jag vetat innan att det skulle bli så lång väntan hade jag lätt fortsatt att jobba. Min vikarie var redan på plats och introducerad sedan två månader och jag mådde toppen, inga krämpor alls.

...jaha så det är olika på gravidpenning och föräldrapenning! ok... va krångligt! :)
  • An1278

Hej! Jag gick hem cirka två månader före beräknat förlossningsdatum, med hel FP. Detta innebär att jag har ca 50 dagar färre än den som går 10 dagar före (vilket är lag om jag inte minns fel) när barnet väl har kommit. I efterhand ångrar jag mig eftersom det är så otroligt tråkigt att sitta hemma. Hade hellre stannat längre, kanske jobbat 50 procent och tagit 50 procent FP.

Gällande det här med färre dagar och så. Det är upp till varje person att bestämma utifrån egen situation. Du får vara föräldraledig utan att ta föräldrapenning viss tid. Ditt barns första år är din SGI skyddad oavsett om du tar ut fp eller ej. Jag prioriterar ledighet framför pengar och kommer inte ta ut hel Fp när jag är hemma, så att jag framöver kan jobba mindre och fylla ut med Fp. Så gör många av mina kollegor med. Har man lägre inkomster är det dock inte konstigt att ta ut hel Fp sju dagar per vecka!

Lycka till!

• Damdis

Jag är hemma ca 7-8 veckor nu innan beräknad förlossningsdatum. MEN, jag försökte förlägga allt så smart som jag kunde. Tog semester de sista tre veckorna i augusti vilket innebär att jag kommer få en "vanlig lön" nu i september och inte behöver ta ut föräldradagar förrän tidigast 22/9. Försäkringskassan har ett brytdatum nämligen för utbetalningar som är ca i mitten av varje månad. Blir lättare att förstå när du sitter med planering på deras sida vilket du kan kika på redan nu om du vill för att se hur många dagar du har kvar/hur mycket i månaden du skulle få ut osv. Men om jag t.e.x. skulle tagit ut en föräldradag 17/9 så skulle dem pengarna komma in samma månad vilket för mig skulle vara onödigt eftersom jag ändå får ut en vanlig lön i september. Skulle jag däremot ta ut en dag 23/9 så blir det utbetalt i oktober. Så du kanske inte måste ta ut så många dagar ändå liksom. Har du någon semester kvar sparad?

• Sous

Jag tänkte gå 10 dagar innan BF, men lägga sista månaden på att mest skriva rapporter/överlämning och jobba mycket hemifrån.

• Gladskit
    Speedracer skrev 2015-09-23 09:53:24 följande:
    ...jaha så det är olika på gravidpenning och föräldrapenning! ok... va krångligt! :)
    Japp det är helt olika saker.
    Gravidpenningen måste man ansöka om utifrån att man får svårt att klara sina normala arbetsuppgifter. Om man har ett fysiskt tungt jobb tex. Innan man blir beviljad måste även ens arbetsgivare ha försökt att omplacera en till enklare uppgifter men i de fall det inte går så kan man bli beviljad gravidpenning.

Det kan ju också hända att man blir sjukskriven fram till BF om ens arbetsförmåga blir så nedsatt att man inte klarar av att jobba alls.

Men mår man bra och allt flyter på så är det sina föräldrapenningsdagar man får ta av om man behöver och vill vara ledig.

Ekonomiskt sett så har vi resonerat som An1278, att dagarna är värda mer i ledighet för barnet än vad de var i pengar när han var liten.
    Så vi snålade som attan när han var liten och tog kanske 2 dagar per vecka i många perioder.

Sen använde vi dagarna främst att täcka sommarledighet och lov.

Man ska tänka på att rätten till ledighet för ett barn som har passerat 18 mån i ålder bygger på att du har föräldrapenningsdagar kvar. Dvs du har inte rätt att begära föräldraledigt två veckor i juli för en fyraåring som du inte har några dagar kvar för och tänker att du har "råd" att få löneavdrag.
    Du har fortfarande rätt att gå ner i tid och sluta tidigt tre dagar i veckan tex, det är en annan ledighet som faller under föräldraledighetslagen. Men ledighet utöver det är under förutsättning att du har dagar kvar. Det är dock många arbetsgivare som inte följer detta, det är helt upp till arbetsgivaren att se till att detta följs.
  • Alexi

Jag har med båda barnen räknat med att sluta jobba kanske fyra v före bf. Och då ta ut semesterdagar och leva snålt. Som höggravid som ligger på soffan gör man inte av med så mycket pengar.

Svar på tråden När gick du på ledighet före förlossning?