Inlägg från: Gladskit |Visa alla inlägg
  • Gladskit

När gick du på ledighet före förlossning?

Räknar du med att få Gravidpenning? Annars skulle jag inte räkna med 2 mån 80%-ig betald ledighet som du beskriver det.
    Eller är det föräldrapenning du tänker ta ut?
    För då tar du ju dagar från samma pott som du ska leva på under din ledighet så att säga och för att du ska komma upp i motsvarande 80% av din lön så måste du ta ut 7 dagar i veckan...

Alla är vi olika men jag tror att de flesta prioriterar ledighet efter att barnet kommit. Och många vill spara dagar för framtida somrar och lov, samt kanske även för att kunna fylla upp om man väljer att jobba deltid några år.

Själv jobbade jag till 7-10 dagar före bf, jag minns inte exakt. Sen gick jag 15 dagar över tiden så jag fick en lång ledighet ändå. Men hade jag vetat innan att det skulle bli så lång väntan hade jag lätt fortsatt att jobba. Min vikarie var redan på plats och introducerad sedan två månader och jag mådde toppen, inga krämpor alls.

• Gladskit
    Speedracer skrev 2015-09-23 09:53:24 följande:
    ...jaha så det är olika på gravidpenning och föräldrapenning! ok... va krångligt! :)
    Japp det är helt olika saker.
    Gravidpenningen måste man ansöka om utifrån att man får svårt att klara sina normala arbetsuppgifter. Om man har ett fysiskt tungt jobb tex. Innan man blir beviljad måste även ens arbetsgivare ha försökt att omplacera en till enklare uppgifter men i de fall det inte går så kan man bli beviljad gravidpenning.

Det kan ju också hända att man blir sjukskriven fram till BF om ens arbetsförmåga blir så nedsatt att man inte klarar av att jobba alls.

Men mår man bra och allt flyter på så är det sina föräldrapenningsdagar man får ta av om man behöver och vill vara ledig.

Ekonomiskt sett så har vi resonerat som An1278, att dagarna är värda mer i ledighet för barnet än vad de var i pengar när han var liten.
    Så vi snålade som attan när han var liten och tog kanske 2 dagar per vecka i många perioder.

Sen använde vi dagarna främst att täcka sommarledighet och lov.

Man ska tänka på att rätten till ledighet för ett barn som har passerat 18 mån i ålder bygger på att du har föräldrapenningsdagar kvar. Dvs du har inte rätt att begära föräldraledigt två veckor i juli för en fyraåring som du inte har några dagar kvar för och tänker att du har "råd" att få löneavdrag.
    Du har fortfarande rätt att gå ner i tid och sluta tidigt tre dagar i veckan tex, det är en annan ledighet som faller under föräldraledighetslagen. Men ledighet utöver det är under förutsättning att du har dagar kvar. Det är dock många arbetsgivare som inte följer detta, det är helt upp till arbetsgivaren att se till att detta följs.
Svar på tråden När gick du på ledighet före förlossning?