• helena29

11 mån och sover exakt 30 min dagtid! Snart förskola...

11 månader och sen han var ca 2 mån har han sovit EXAKT PÅ MINUTEN 30 minuter per gång dagtid. Har försökt med allt känns det som. Grejen är att han inte blir utsövd på de korta sovpassen, så dagarna består av gnäll och övertrötthet.
    Om ca 3 månader börjar han förskolan. Funkar ju inte att han bara sover 30 min då??!
    Han kan vara huuuur trött som helst, men vaknar ändå efter 30 min.
    Ni som haft samma problem, vad gör man???
    Hur blev det när de började förskolan?

• Svar på tråden 11 mån och sover exakt 30 min dagtid! Snart förskola...
  • alynda

Båda mina barn hade nästan slutat sova på dagtid (eller ville sova alldeles för sent på dagen) när de började på förskolan. På dagis gick det bättre, sonen gick tillbaka till att sova nån timme under de första månaderna innan det inte gick längre. Dottern sover ännu alltid på dagis, men bara ibland hemma på helgerna.

Alla intryck på förskolan tar ut sin rätt, så de flesta barn kan sova bra där när de börjar.

• Maddi

Nu har min 2,6 åring nyss börjat och han sover inte på förskolan utan när han kommer hem. Däremot så är han helt slut och sover bättre än han tidigare gjort.

Jag tror det kan bli att ditt barn kanske sover längre där då de är mycket nytt och full fart. I början kanske de just inte blir någonting om han är uppspelt, men isåfall såsmåningom kan de nog bli längre stunder.

• Rosa Fluff

Min son led av extrema sömnproblem och jag var jätte orolig när han skulle börja förskola. Men det gick faktiskt över förväntan. Tog ca 2 veckor sen sov han faktiskt bra där. Det är ju ett helt annat tempo så de blir nog ganska utmattade..

• Alexi

De flesta barn slutar med 30-minuterspassen när de börjar sova en gång om dagen.

Och förskolan löser sig alltid!

• helena29
    Rosa Fluff skrev 2015-09-22 20:06:21 följande:

Min son led av extrema sömnproblem och jag var jätte orolig när han skulle börja förskola. Men det gick faktiskt över förväntan. Tog ca 2 veckor sen sov han faktiskt bra där. Det är ju ett helt annat tempo så de blir nog ganska utmattade..

Hopppas det...
    Men tyvärr sover han ändå bara 30 minuter även om han är heeeelt slut! Ändå ska det vaknas på MINUTEN efter 30 min. Varför??
    Behöver man lära in dem på 1 sovpass per dag innan förskolestart?
    Inga tips för längre sovpass då?
  • mammalovis

Hur många sovpass och när har ditt barn egentligen?

Oftast vänjer sig de flesta barn vid att sova ett längre pass efter lunch runt 12, om det inte är så att de börjar vid typ 6 och somnar redan på förmiddagen.

• helena29
    mammalovis skrev 2015-09-22 21:52:20 följande:

Hur många sovpass och när har ditt barn egentligen?

Oftast vänjer sig de flesta barn vid att sova ett längre pass efter lunch runt 12, om det inte är så att de börjar vid typ 6 och somnar redan på förmiddagen.

Lite olika... Två eller 3 ggr dagligen á 30 min.

Vid vilken ålder vänjer sig de flesta barn vid det? När de börjar förskolan?
  • mammalovis

De flesta barnen på förskolan sover samma tider. Det är bara på en avdelning med barn 1-5 år som vi hade enstaka barn som sov och somnade lite hur som, annars har de flesta avdelningar kollektiv vila för att fungera. Om det sedan berodde på barnen eller att personalen inte hade sådana rutiner ska jag låta vara osagt.

Så jag tror du kan räkna med att det löser sig att barnet sover längre stunder då tempot är högre, annars får väl barnet fortsätta sova i tex vagn ute på förmiddagen och en stund på eftermiddagen. Det brukar ordna sig.

Kan du styra så en vila hamnar efter lunch redan nu är det ju smart. Nu framgår det ju inte när barnet vaknar på morgonen eller hur tidigt ni kommer behöva lämna på förskolan.

• Rosa Fluff
    helena29 skrev 2015-09-22 20:54:44 följande:

Hopppas det...

Men tyvärr sover han ändå bara 30 minuter även om han är heeeelt slut! Ändå ska det vaknas på MINUTEN efter 30 min. Varför??

Behöver man lära in dem på 1 sovpass per dag innan förskolestart?

Inga tips för längre sovpass då?

Vi hade två sovpass, en på fm och en på em. Och det var inga problem. Men sånt kanske är olika på olika förskolor. Vår hade också 30 minuters skarven. Det är jätte vanligt.

När han började sova ute i vagn på förskolan så började han sova riktigt bra. Och då pratar vi om barnet som HATADE vagn mer än något annat hemma. Han bara skrek. Men på förskolan gick det. Barn beter sig väldigt olika beroende på situation.

Det bästa tipset jag kan ge dig är att prata med personalen om din oro och försök sedan att släppa det lite. Det kommer lösa sig. : )
  • helena29
    mammalovis skrev 2015-09-22 23:33:23 följande:

De flesta barnen på förskolan sover samma tider. Det är bara på en avdelning med barn 1-5 år som vi hade enstaka barn som sov och somnade lite hur som, annars har de flesta avdelningar kollektiv vila för att fungera. Om det sedan berodde på barnen eller att personalen inte hade sådana rutiner ska jag låta vara osagt.

Så jag tror du kan räkna med att det löser sig att barnet sover längre stunder då tempot är högre, annars får väl barnet fortsätta sova i tex vagn ute på förmiddagen och en stund på eftermiddagen. Det brukar ordna sig.

Kan du styra så en vila hamnar efter lunch redan nu är det ju smart. Nu framgår det ju inte när barnet vaknar på morgonen eller hur tidigt ni kommer behöva lämna på förskolan.

Är du förskolelärare?
    Jag får hoppas det löser sig! Pedagogerna brukar ha varit med om alla varianter.
    Dessutom sover min son inne och på förskolan ska de sova ute i vagn... Men han får väl helt enkelt rätta sig efter att det är nya rutiner!
    Ena veckan kommer barnen (har en 4-åring också) lämnas ca 06:30 och andra veckan vid 11:00. Min man jobbar tvåskift.
    Så det blir nog lite olika med sömnbehovet kan jag tänka?
    Men är barnet superduper trött på fm så antar jag att det får sova?
Svar på tråden 11 mån och sover exakt 30 min dagtid! Snart förskola...