• helena29

11 mån och sover exakt 30 min dagtid! Snart förskola...

11 månader och sen han var ca 2 mån har han sovit EXAKT PÅ MINUTEN 30 minuter per gång dagtid. Har försökt med allt känns det som. Grejen är att han inte blir utsövd på de korta sovpassen, så dagarna består av gnäll och övertrötthet.
    Om ca 3 månader börjar han förskolan. Funkar ju inte att han bara sover 30 min då??!
    Han kan vara huuuur trött som helst, men vaknar ändå efter 30 min.
    Ni som haft samma problem, vad gör man???
    Hur blev det när de började förskolan?

• Svar på tråden 11 mån och sover exakt 30 min dagtid! Snart förskola...
  • helena29
    Rosa Fluff skrev 2015-09-22 20:06:21 följande:

Min son led av extrema sömnproblem och jag var jätte orolig när han skulle börja förskola. Men det gick faktiskt över förväntan. Tog ca 2 veckor sen sov han faktiskt bra där. Det är ju ett helt annat tempo så de blir nog ganska utmattade..

Hopppas det...
    Men tyvärr sover han ändå bara 30 minuter även om han är heeeelt slut! Ändå ska det vaknas på MINUTEN efter 30 min. Varför??
    Behöver man lära in dem på 1 sovpass per dag innan förskolestart?
    Inga tips för längre sovpass då?
  • helena29
    mammalovis skrev 2015-09-22 21:52:20 följande:

Hur många sovpass och när har ditt barn egentligen?

Oftast vänjer sig de flesta barn vid att sova ett längre pass efter lunch runt 12, om det inte är så att de börjar vid typ 6 och somnar redan på förmiddagen.

Lite olika... Två eller 3 ggr dagligen á 30 min.

Vid vilken ålder vänjer sig de flesta barn vid det? När de börjar förskolan?
  • helena29
    mammalovis skrev 2015-09-22 23:33:23 följande:

De flesta barnen på förskolan sover samma tider. Det är bara på en avdelning med barn 1-5 år som vi hade enstaka barn som sov och somnade lite hur som, annars har de flesta avdelningar kollektiv vila för att fungera. Om det sedan berodde på barnen eller att personalen inte hade sådana rutiner ska jag låta vara osagt.

Så jag tror du kan räkna med att det löser sig att barnet sover längre stunder då tempot är högre, annars får väl barnet fortsätta sova i tex vagn ute på förmiddagen och en stund på eftermiddagen. Det brukar ordna sig.

Kan du styra så en vila hamnar efter lunch redan nu är det ju smart. Nu framgår det ju inte när barnet vaknar på morgonen eller hur tidigt ni kommer behöva lämna på förskolan.

Är du förskolelärare?
    Jag får hoppas det löser sig! Pedagogerna brukar ha varit med om alla varianter.
    Dessutom sover min son inne och på förskolan ska de sova ute i vagn... Men han får väl helt enkelt rätta sig efter att det är nya rutiner!
    Ena veckan kommer barnen (har en 4-åring också) lämnas ca 06:30 och andra veckan vid 11:00. Min man jobbar tvåskift.
    Så det blir nog lite olika med sömnbehovet kan jag tänka?
    Men är barnet superduper trött på fm så antar jag att det får sova?
  • helena29
    Rosa Fluff skrev 2015-09-23 08:15:40 följande:
    Vi hade två sovpass, en på fm och en på em. Och det var inga problem. Men sånt kanske är olika på olika förskolor. Vår hade också 30 minuters skarven. Det är jätte vanligt.

När han började sova ute i vagn på förskolan så började han sova riktigt bra. Och då pratar vi om barnet som HATADE vagn mer än något annat hemma. Han bara skrek. Men på förskolan gick det. Barn beter sig väldigt olika beroende på situation.

Det bästa tipset jag kan ge dig är att prata med personalen om din oro och försök sedan att släppa det lite. Det kommer lösa sig. : )
    Vad gjorde ni när barnet vaknade efter 30 min? Kunde ni söva om?
    Tycker aldrig jag hör någon som vars barn bara sover 30 min, alla man hör om sover ju flera timmar i sträck!!????
    Vände det sig av sig självt?
  • helena29
    Rosa Fluff skrev 2015-09-23 11:37:36 följande:
    Jag fick amma (när jag gjorde det) resten av sovpasset och efter så fick vi ligga i samma rum. Det slutade vi med när han var över Att sova hemma eller på förskolan är två helt skilda saker. Mitt barn lider av grav sömnstörning och vi har fått medicin för att han ska sova om nätterna.
    Har dock svårt att tro att bara för att han sover på förskolan istället för hemma så kommer han sova längre perioder.
    Även om han är tröttare... Som jag skrev så kan han va jättetrött o ändå vakna efter 30 min och vara ledsen o trött. Men ändå inte går att söva om... Hopplöst!
  • helena29
    mammalovis skrev 2015-09-23 16:13:09 följande:
    Jag är grundskollärare, men har jobbat på förskola i 2,5 år.

Du är inte den enda och inte heller den sista som har oroat sig för hur det ska gå när det är andra rutiner på förskolan runt sömn och mat. För det stora flertalet går allt alldeles ypperligt. Och ja, barn vänjer sig vid att sova i vagn eller kollektivt inne också, oavsett hur de är vana hemma, bara de är trötta. Om ditt barn är vant vid att ha napp, snuttefilt eller något gosedjur så underlättar det ju när barnet ska sova på förskolan.

Min tjej är lite lustig, hemma släpas det just nu på nallar och dockor till sängen som hon ska bädda ner plus att hon ska ha med tutte och snutte, på förskolan använder hon inte napp alls och sover i vagn med bara ett gosedjur med speldosa. Oftast är hon så trött efter maten att hon inte ens behöver sövas. Hon är drygt 2 år.

Ett trött barn går inte hålla vaket, så det blir ju ändå barnet som styr.

Sedan finns det många barn som "bara" får sova 30 minuter för föräldrarna när de är på väg att sluta sova middag, för annars somnar de inte på kvällen.

Så det bästa är ju att du berättar om din oro över sömnen och hur han är van vid att sova hemma på inskolningen, så lär det lösa sig och de gör det bästa av situationen.
    Han är ju långt ifrån att sluta sova middag när han börjar förskolan vid 14,5 månads ålder. Så mer än 30 minuter per dag behöver han!
    Jag är övertygad att han kommer vara heeelt slut och somna fort, men tror inte vi kommer undan uppvak efter 30 min tyvärr.
    Har ni haft nån på förskolan som varit 30-minutare hemma, men som sovit längre på förskolan?
  • helena29

Idag somnade han JÄTTETRÖTT vid 11:00, men sov ändå bara 30 min!!!
    Jag blir tokig snart! Han är ju övertrött hela tiden:(
    Om detta hade varit på förskola så hade det ju varit den enda sömnen han fått på hela dagen! Är allvarligt oroad för hur det ska gå på förskolan. Som sagt, han kan va hur trött som helst, men det är ändå 30 min som gäller och OMÖJLIG att söva om. Han kommer ju inte orka med på förskolan om han ska hålla på såhär. Nu behöver jag nåt konkret jag kan prova!
    Känns så onödigt att ta på honom, söva i 10 min, för att sedan plocka upp honom efter 30 min igen. Då han inte är utsövd!! Gnället börjar igen...
    Sååå trött på det här!!!

• helena29
    Alexi skrev 2015-10-14 14:07:12 följande:

Men sluta bekymra dig om förskolan, det kommer att lösa sig där och då, det gör det för alla!

Jaså, gör det??
    Förstår inte vad skillnaden skulle vara.
  • helena29
    Alexi skrev 2015-10-14 14:48:04 följande:

Vad händer om han somnar i vagnen när ni är på promenad, vaknar han efter 30 min då också?

Min dotter ställde om från 30minuterspass till tvåtimmarspass runt 14 månader, utan någon större förändring i övrigt.

Nä, då kan han ibland sova längre. Hur så?
    Var det när hon började sova en gång om dagen?
    Hände det bara över en dag eller kom det längre pass successivt?
  • helena29
    Alexi skrev 2015-10-14 19:28:25 följande:

Och vår dotter bara började sova stabilt ett långt pass när min man tog över föräldraledigheten vid 14 månader, ingen uppenbar förändring i övrigt.

Men det blev alltså från en dag till en annan? Eller när hon började sova ett pass?
    Hur menar du att jag ska lära honom sova sig över skarven??
    Jag vet att barn växer o utvecklas... Dock så har ju detta sömnmönster inte förändrats på 10 månader, så varför skulle det göra det de närmsta månaderna då?
    Jag ver att jag låter pessimistisk o bitter, men frustrationen är stor! Särskilt eftersom de drabbar honom själv också.
Svar på tråden 11 mån och sover exakt 30 min dagtid! Snart förskola...