mammalovis skrev 2015-09-23 16:13:09 följande:
Jag är grundskollärare, men har jobbat på förskola i 2,5 år.
Du är inte den enda och inte heller den sista som har oroat sig för hur det ska gå när det är andra rutiner på förskolan runt sömn och mat. För det stora flertalet går allt alldeles ypperligt. Och ja, barn vänjer sig vid att sova i vagn eller kollektivt inne också, oavsett hur de är vana hemma, bara de är trötta. Om ditt barn är vant vid att ha napp, snuttefilt eller något gosedjur så underlättar det ju när barnet ska sova på förskolan.
Min tjej är lite lustig, hemma släpas det just nu på nallar och dockor till sängen som hon ska bädda ner plus att hon ska ha med tutte och snutte, på förskolan använder hon inte napp alls och sover i vagn med bara ett gosedjur med speldosa. Oftast är hon så trött efter maten att hon inte ens behöver sövas. Hon är drygt 2 år.
Ett trött barn går inte hålla vaket, så det blir ju ändå barnet som styr.
Sedan finns det många barn som "bara" får sova 30 minuter för föräldrarna när de är på väg att sluta sova middag, för annars somnar de inte på kvällen.
Så det bästa är ju att du berättar om din oro över sömnen och hur han är van vid att sova hemma på inskolningen, så lär det lösa sig och de gör det bästa av situationen.
Han är ju långt ifrån att sluta sova middag när han börjar förskolan vid 14,5 månads ålder. Så mer än 30 minuter per dag behöver han!
Jag är övertygad att han kommer vara heeelt slut och somna fort, men tror inte vi kommer undan uppvak efter 30 min tyvärr.
Har ni haft nån på förskolan som varit 30-minutare hemma, men som sovit längre på förskolan?