Inlägg från: ettplusettlikamednoll |Visa alla inlägg
  • ettplusettlikamednoll

Gravid efter IVF hösten 15

TwinkyIVF skrev 2016-02-25 20:32:01 följande:

Någon mer än jag dom har rätt mycket sammandragningar? Vecka 25 imorgon

Jag har haft mycket (alltså flera, flera, flera per dygn) sammandragningar sedan vecka typ 17 eller ännu tidigare (Är  i vecka 27+0 i morgon) Var orolig ett tag men pratade med min barnmorska som sa att det är helt normalt så länge det inte är smärtsamt och blir ett "värkarbete" eller om det kommer blod. 

Jag har även sammandragningar bara av att ligga ner. Varje gång jag rör mig på natten och speciellt om jag lägger mig på rygg så blir hela magen stenhård! Lite obehagligt men ska vara helt ofarligt..
  • ettplusettlikamednoll
    TwinkyIVF skrev 2016-02-25 20:32:01 följande:

Någon mer än jag dom har rätt mycket sammandragningar? Vecka 25 imorgon

Tillägger: Men prata med din barnmorska om det :) 
  • ettplusettlikamednoll
    TwinkyIVF skrev 2016-02-29 19:19:38 följande:

Någon av er här som ska göra tillväxt ultraljud pga att det är IVF graviditet? Har någons NM sagt något?

Nej.

Till mig (oss) sa dom redan på fert.kliniken efter ultraljudet i typ vecka åtta då dom tittade att ett hjärta slog att från och med då så räknas vi  som vilket "vanligt" par som helst.
  • ettplusettlikamednoll
    Frutopia skrev 2016-02-29 21:15:24 följande:
    Kan det bero på vilket landsting man tillhör? Vi ska runt tul v32, som inte har med ivf att göra, utan det var standard som jag förstod det (Sthlm)
    Det kan säkert vara olika här och där :)  

Där jag bor erbjuds tex alla oavsett ålder att göra KUB-test och det har jag förstått är något som inte erbjuds överallt. Så sånt här varierar nog.
    Lite konstigt tycker jag. Risker och komplikationer och annat dom kollar efter måste ju vara lika för alla gravida oavsett stad, så då borde ju även vården vara det.. Men men :)
  • ettplusettlikamednoll
    Hoppsan2016 skrev 2016-05-02 01:19:34 följande:

Och jag vann med att få första bebisen i tråden!!!! Havanna föddes 1/5 kl 18.55 med kejsarsnitt. Vägde 2350 gram och andas själv utan problem!!! Vi är överlyckliga nu

Stort grattis! Så underbart och fantastiskt!!

Har inte skrivit här inne på några månader(?) Men har följt tråden hela tiden. Men nu när det börjar hända såhär storartade grejer måste jag ju skriva något igen!

------------------------------

Ni minns säkert inte ens mig :)

Är jag i vecka 36+3 och vi väntar för fullt på vår lilla bebis nu. Vill bara att dagarna ska gå! Har varit sjukskriven på heltid i några månader för foglossning. 

• ettplusettlikamednoll
    Junilängtan skrev 2016-05-16 19:46:08 följande:
    Ja hur ser det ut med det där att gå över tiden för oss IVFare? Har hört/läst någonstans att de i regel inte låter en gå över en vecka, just för att befruktningsdagen är helt säker till skillnad från naturlig? Fast det stämmer ju inte på ditt senastdatum då iofs :P
    Jag har också läst det och frågade min barnmorska om det. Hon sa att dom gör ingen skillnad (iaf inte där jag bor) och hon sa också att det blir så exakt att bestämma hur gammalt ett foster är när man gör RUL att det inte "kan" diffa oavsett om man gjort IVF eller inte. Här där  jag bor låter dom en inte gå över mer än två veckor, tror att det kan skilja lite här och där..

Har bf om nio dagar imorgon och hoppas verkligen inte att jag (vi) behöver vänta två veckor extra! :)
  • ettplusettlikamednoll
    frucgsvensson skrev 2016-05-16 23:56:02 följande:
    Är också på! Kan behöva alla råd och tips jag kan få!

Har för mig att det bara är jag som är förstföderska, eller finns det fler som jag missat? :)
    Nä, det här är vårt första barn också. Efter många, många, många, många! års väntan!
  • ettplusettlikamednoll
    frucgsvensson skrev 2016-05-17 11:33:32 följande:

Vad många som var förstföderskor!! :) vad kul! Samma tankar och förväntningar kan jag tro vi har. Jag är nästan lite gruvsam nu. Vill inte att det ska ta slut, känner mig inte helt redo osv. Mycket sånna tankar. Tror att det handlar mest om hur allt kommer att bli sedan. Vi har varit själva (förutom två hundar) i 10 år och nu ska vi dela oss med en liten. Få in nya rutiner och så. Det skrämmer mig lite hur relationen kommer bli bl.a. Men säkert inget ovanligt såhär dags!

Vi har också varit själva typ lika länge, men ingen av oss har faktiskt tankar som "hur ska det gå" utan vi båda känner oss väldigt trygga med att vi är redo, oroar oss inte och är väldigt lugna inför det som komma skall :) Men det är antagligen heeeelt normalt att känna lite sådär som du gör :) Oavsett vad så är det ju en stor livshändelse. 

Det enda jag kan känna är en viss ledsamhet över att graviditeten snart är slut, även om jag vill att bebisen ska komma vilken minut som helst, och gärna igår ;) Så känns det lite tråkigt att graviditeten snart är över och att jag antagligen aldrig kommer att uppleva det här igen. Men allra helst vill jag ju ha ut bebisen.. NU :)

• ettplusettlikamednoll
    Sälma Riit skrev 2016-05-17 12:45:49 följande:
    Ja! Och jag får igångsättning idag! Blev så överväldigad att jag började gråta och läkaren kom förskräckt ut igen och frågade om det var tårar av lättnad och jag nickade ivrigt. Nu väntar jag på rum och skickade hem maken för att hämta grejer.
    Oj vad häftigt! Stort lycka till! 
  • ettplusettlikamednoll
    frucgsvensson skrev 2016-05-17 12:21:33 följande:
    Jag hoppas att det är normalt. Även fast vi fick göra IVFen så gick verkligen allting som smort hela vägen med behandling och allting! Inga problem med dosering av medicin, kroppen reagerade perfekt och vi fick jättebra resultat (har bl.a. 3 blastisar i frysen just nu) och vi lyckades på första försöket. Jag är tyvärr en person som tänker negativt om sånna hör saker, att för MIG kommer allt gå skit, men när det gick SÅ bra nu så tror jag att hjärnan inte hann med riktigt, därimot är hjärtat och magen redo och har varit redo LÄNGE.

Kommer ni inte att försöka få syskon så småningom sedan eller är det några käppar i hjulet där?

:)
    Oroar sig din partner för samma saker?

Mina negativa tankar har istället styrts åt riktningen till bebisen i magen. Är konstant orolig för att den inte ska må bra. Orolig över rörelser eller snarare bristen av dom osv. Ens psyke väljer säkert något att lägga sin oro på och hakar sedan upp sig på det..

Vi har bara en i frysen och kommer att använda den så snart det är läge, men chansen att den skulle leda till ett barn är ju så låg att det knappt är något att ens våga räkna med. Sannolikheten på födsel från en fryst är väl typ 15%?

Och blir det inget med den så kommer vi (som det känns just nu) vara mer än nöjda med att vi ens lyckades få det barnet som är i magen nu. Att ens få ett barn är mer än jag någonsin trodde skulle hända.

• ettplusettlikamednoll
    Hoppsan2016 skrev 2016-05-23 12:25:57 följande:

Havanna är sondfri!!!! Hon ammar själv och snart blir vi utskrivna även från hemmavården!!!!

Hur går det för er andra? Inga fler bebisar på g?

Vad skönt att det går bra! :)

Min borde vara på G när som helst, har BF nu i veckan så det börjar bli spännande nu! Vi längtar väldigt efter vår lilla och hon är hur välkommen ut som helst :D

• ettplusettlikamednoll
    Hey.orange skrev 2016-05-30 20:07:38 följande:
    Stort grattis!
    .... Vilka är kvar nu egentligen?! Jag och twinky? Någon mer?!
    Jag är också kvar... Hade bf för fem dagar sedan!

Börjar bli väldigt otålig, och trött :)
  • ettplusettlikamednoll
    frucgsvensson skrev 2016-05-30 19:20:51 följande:

Nu är han här!! :) 3614 g och 49 lång. Både det värsta och det bästa jag gjort!

Fantastiskt! Stort Grattis! :D
  • ettplusettlikamednoll

Tänkte bara sticka in och meddela att vår underbara dotter är född och blir hela sex dagar gammal idag!

Hon är helt fantastiskt. Allt är så känslofyllt och intensivt nu :)

Svar på tråden Gravid efter IVF hösten 15