Inlägg från: ettplusettlikamednoll |Visa alla inlägg
  • ettplusettlikamednoll

Gravid efter IVF hösten 15

Hej!

Är i vecka 6 (5+1) efter vår första IVF 

Har inga barn sedan tidigare.
    Har försökt få barn själva i många, många år.

Vi tar en dag i taget och hoppas med all vår kraft att det här ska funka! Det måste funka!

• ettplusettlikamednoll
    frucgsvensson skrev 2015-09-26 15:27:49 följande:

Jag hoppar försiktigt in här. Fick ett "gravid 1-2" redan på ruvardag 6 med en 5 dagars blastocyst. Är såååå rädd för missfall nu. Har haft ett tidigare, ett mycket tidigt. Enligt en app är det BF 10 juni. Är alltså bara i vecka 4.

Hur kände ni i början? Jag har känt mycket redan efter jag testat positivt. Det har dragit och värkt rätt rejält i magen. Ont i ljumskarna, känns som jag sträckt dom på något vis.

Jag förstår vad du menar med "försiktigt" man vågar ju knappt skriva att det funkat utan att vara rädd att man måste bita sig i tungan! Är också livrädd för missfall. Tar varje dag som en vinst! En dag i taget!
    Använder också en app, går in i den flera gånger om dagen... men det händer ju tyvärr inte magiskt för det, vill ju att det ska stå V18 eller nåt haha.

När jag va i samma vecka som du så kände jag lite ömma bröst, dragande, stickande och molande i livmodern och ett litet illamånde.

Nu känner jag mest av brösten och känner av livmodern lite mer sällan. Illamåendet kommer svagt då och då men inte lika mycket som för en vecka sen :)
  • ettplusettlikamednoll
    frucgsvensson skrev 2015-09-26 17:10:32 följande:

Ja, det är riktigt jobbigt det här. Jag tänker att eftersom jag känner så mkt molvärk redan nu så kommer mensen komma. Jag har egentligen 5 dagar kvar till BIM.

Jag får inte riktigt ihop det här med vilken vecka jag är i. När jag lägger in i appen min senaste mens/ägglossning/befruktningsdag så får jag in samma vecka hur jag än lägger in. Har räknat ägglossning som äggplock och befruktningen antingen samma dag som äggplock eller dagen efter.

Och när jag läser på vecka 4 så står det typ "nu är mensen förmodligen sen...", men enligt min kalender så är jag ju på BIM-5 egentligen?! Fattar ingenting. Fick testdag på BIM+1.

Lägg ingen värdering i vad du känner och inte känner än! Det allra vanligaste är ju att man knappt inte känner något speciellt alls. Jag kände också sådär "shit nu får jag mens när som helst" Men det hände aldrig :) Och det är många som upplever samma känsla. 

Du får dubbelkolla dagarna med din barnmorska sedan när du meddelar din graviditet. Enligt min så stämde det så som jag fyllt i. Minns däremot inte om jag fyllde i befruktningsdag som äggplock eller insättning. Tror att det var äggplocket man skulle gå på. Det går att googla sig till det :)

Jag testade också positivt tidigt. En vecka innan min riktiga testdag. Ruvardag 9 
  • ettplusettlikamednoll
    frucgsvensson skrev 2015-09-26 17:30:58 följande:

Nä, det är klart. Men nu när man VET att det fungerat går man ju och känner efter hela tiden ;)

Och när man är så rädd för missfall blir det så extremt liksom.

Okej. Men jag får inte till det om det är skillnad då man gjort återföring med blastocyst? Då har ju befruktningen varit klar sedan 5 dagar liksom. Jaja, det stämmer nog! :)

Ah jag vet.. man blir galen. Överanalyserar allt också. Det är lättare sagt än gjort att inte göra det....

Blastocyst...Då kan det säkert vara lite annorlunda hur man räknar :)
  • ettplusettlikamednoll
    frucgsvensson skrev 2015-09-27 01:15:45 följande:

Jag jobbar natten nu och jag känner på kvällarna då vi gjort vårat kvällsgöra (jobbar som uska) att det liksom drar och är lite stickningar i ljumskarna och i livmodern. Känner också att det är mer svullet. Det känns "ansträngt" i magen liksom. Och känner av lite halsbränna. Är livrädd att bära och lyfta för tungt. Är inte lika på hugget som jag brukar.

.

Ja, men hur är det med tunga lyft egentligen? Jag behöver egentligen lyfta och släpa tungt både hemma och på jobbet men har lyckats slippa det än så länge...

Hur känsligt är det?
  • ettplusettlikamednoll
    frucgsvensson skrev 2015-09-30 15:44:35 följande:

Fy tusan vilka humörsvängar jag har. Jag är så arg och irriterad och vill gråta samtidigt. Det hela gör ju inte saken bättre att jag försöker sluta snusa samt att vi inte hade någon frukost hemma nu när jag vaknat efter nattjobb. Varnade gubben på ett sms innan han kommer hem. Helt galet det här!

Hehe.. Kan inte låta bli att skratta lite. Jag ser alla dessa symptom som LYXproblem :D Försök njuta lite av att det är som det är..

Själv sover jag heeela dagarna om jag har möjlighet.. Sov tolv timmar i  natt och har sovit i två timmar nu på dagen..  ZZZzzzZzz......
  • ettplusettlikamednoll
    Junilängtan skrev 2015-10-01 06:48:38 följande:

Jag hoppar in här, nyregistrerad, chockad men självklart superglad över att första IVF tog sig :)

Testade positivt i lördags på ruvardag 13 med en tredagars, oficiell testdag i tisdags. Håller sig det lilla pyret kvar är det beräknad bf 2 juni :)

Grattis och välkommen hit :)

Jag är beräknad en vecka tidigare... Är i V 5+6 idag :)

• ettplusettlikamednoll
    frucgsvensson skrev 2015-10-01 14:44:46 följande:

Vaknat efter nattjobb och känner mig skakig och illamående.. Ska man måsta börja äta något direkt när man vaknat nu redan? Tycker det verkar tidigt att må illa, är ju bara i vecka 5. Blir dock orolig att min smärta i brösten typ helt avtagit?! Det brukar ju vara ett säkert tecken för många..? Bröstvårtorna ömmar när man tar på dom, men förut var hela brösten hårda och som "lera", kändes som att man kunde forma dom då jag tog av bh-n. Inte nu längre. Oroväckande

Hur mina bröst känns har också  varierat lite från dag till dag och sådär. 
    Jag tror inte det är något att oroa sig för. :) 
    Skakig och illamående låter ju "bra" :) 

När du skriver vecka 5 hur räknar du då? Jag är nyfiken på hur ni alla i tråden räknar? Jag är i vecka 5+6  och byter alltså vecka i morgon :)

När jag var på min inskrivningssamtal nu i veckan så var min barnmorska så irriterad på alla appar som gör att vi tror att vi är en vecka längre fram än man faktiskt är. Jag har ju ändå tänkt att jag är i den vecka det står, i min just nu står det ju Vecka 6 (5+6)  och den riktiga veckan inom parentes.  Även om jag var medveten om att man ska räkna fulla veckor så kändes det ändå som att backa en vecka. :(
    Och vad gäller vecka tolv, den magiska gränsen, så är det ju alltså när det står vecka 12+någon siffra som man kan slappna av...Även om man ser en tolva redan en vecka innan, haha..snurrig text, förstår ni hur jag menar??

• ettplusettlikamednoll
    Gweny skrev 2015-10-01 16:51:18 följande:

Smyger in här... Tjuvtestade plus igår och digitalt gravid idag!! har td på måndag egentligen.

Vågar inte hoppas för mycket än. För 1,5 år sen plusade vi oväntat, men blev sen ma. Så är väldigt rädd & glad samtidigt!

Ska överraska sambon ikväll. han var nämligen på jobbet i morse och jag gör kväll. Vill ju se hans min.

Stort grattis!

Jag och min man oroar oss också jättemycket, men försöker hela tiden tänka att just nu har vi det bästa utgångsläget. Och att bättre än vad det är just nu hade det ju inte kunnat vara. 
  • ettplusettlikamednoll
    missmissis skrev 2015-10-01 19:06:59 följande:

Mina bröst känns som vanligt, ev lite större bara. Men så har jag ju illamåendet ggr tusen istället. Försöker tänka positiva tankar, att detta kommer gå bra. Lite sista chansen så vill inte ens tänka att det inte går. Dock längtar jag oerhört till vul nästa vecka. Fattar inte heller hur man räknar. Också hört 2+0 vid äggplock. Men hur tänker man när man satt in från frysen? Ska fråga kliniken så jag fattar. Återkommer. Enligt appen "gravid och baby" är jag i vecka 7 (6+5). BF 20 Maj om det nu stämmer. Fyller själv år 10 maj så blir spännande om vi blir nära...

Håller tummarna för dig! Klart det ska gå bra!
    Finns inga andra alternativ här heller, det måste gå!

Då är du i vecka 6 om man skulle prata med en barnmorska. Dom räknar bara fulla veckor, det är appar som räknar veckan man påbörjat. Så om du vill tex googla om barnets utveckling är det vecka 6 du ska gå på :) Jag ligger sex dagar efter dig :) Imorgon slår äntligen jag om från vecka 5+ till vecka 6+0
Svar på tråden Gravid efter IVF hösten 15