• Sälma Riit

Gravid efter IVF hösten 15

Frutopia skrev 2015-12-09 21:17:27 följande:

Ni som gått i andra Trimestern eller är däromkring, hur har ni det med symptom. Nästäppa har jag haft sen V6 är i 15+0 imorgon. Det kan jag leva med. Det som har kommit de senaste veckan är att mina armar somnar under natten så jag vaknar av ren smärta när de vaknar till liv. har läst mig till att det kan vara typ karpaltunnelsyndrom men som kommer från armbågen. Oerhört smärtsamt och jobbigt. Får ta upp med bm vid nästa besök

Det hade jag förra gången! Det hjälpte mig att köpa en typ av handskar med skena på Apoteket och sedan sova med dem. Gör det så fort som möjligt så du slipper lida så mycket!
  • Sälma Riit
    CarMa skrev 2015-12-10 21:08:13 följande:

Hur mycket har ni ökat i vikt sedan ni blev gravida?

Inte ett gram. Har till och med gått ner något, men det har jag gått upp igen så +-0. Men så har jag ju spytt som en gris också samt var inte direkt smal från början.
  • Sälma Riit
    frucgsvensson skrev 2015-12-13 08:03:24 följande:

Jag måste försöka bli sjukskriven. Jag mår inte alls bra. Jag sover noll och ingenting typ. Får en fruktansvärd huvudvärk och blir illamående pga sömnen. Jag blir deppig och får yrsel. Känner inte igen mig själv!

Är det en omöjlighet att bli sjukskriven tror ni? Åtminstone två veckor åt gången. Och sen försöka komma fram till någon lösning hur jag ska kunna sova.. Sömntabletter i värsta fall.

Jag är trött på att gråta och må både psykiskt och fysiskt dåligt nu! Och samtidigt känna pressen från jobbet i ryggen med långa pass och extremt tungt arbete (vården).

Jag blev sjukskriven för illamående förra gången och det var inga som helst problem. Gå genom MVC så borde du hitta en välvillig läkare ;)
  • Sälma Riit
    frucgsvensson skrev 2015-12-14 19:28:56 följande:

Kom till en jättebra läkare idag som inte hade en tvekan ens på att sjukskriva mig. Han var förstående och tog sig verkligen tid att prata och lyssna.

Han sjukskrev mig i en månad. Jag tyckte att det kändes länge men jag kan ju alltid avbryta sjukskrivningen om jag känner för det. Skönt att slippa den stressen!

Skönt! Det finns förstående läkare därute och det är bra.

Nu var det väl inte du som hade problem med karpaltunnelsyndrom (det blir lite jobbigt med nick på samma bokstäver och så ingen bild på det :) ) men det kan vara värt att veta att det också går att bli sjukskriven för. Blev själv det i v 36 fram till BF förra gången.
  • Sälma Riit
    Jasmin Karlsson skrev 2015-12-17 08:37:10 följande:

V 18. Symtomen varierar. Illamåendet är borta men magen är lite knasig ibland, får ibland magkramper, är uppblåst på kvällen och har ofta halsbränna på kvällen. Har testat graviscon mot halsbrännan och den hjälpte en hel del.
    Ibland känner jag en strålande känsla i rumpan/bäckenet, gissar att det är foglossning. Gör inte direkt ont.
    Har enstaka hickningar! Är det nån annan som har det? Kommer bara en hickning helt plötsligt.
    Jag tror att jag kan känna rörelser! Men är inte helt säker...
    Läser om tvillinggraviditeter och på nätet står det att "det är viktigt att bli sjukskriven från v 20-25". Jag kan inte tänka mig att jag skulle behöva bli sjukskriven inom 5 veckor! Klart mycket kan hända, men jag mår bättre än jag nånsin gjort hittills under graviditeten, känner mig piggare. Sjukskrivning måste väl ändå bero på hur man mår?!
    Längtar till RUL den 28/12!

Också v 18, men RUL på måndag. Jag tror mig också känna rörelser, men det kan vara något annat.

Hade en fasansfull dröm inatt! Drömde att jag var ensam på RUL och liten var död. Jag skrek ut min sorg och ville ta livet av mig, men hejdade mig när jag kom att tänka på min son. Vaknade och grät av lättnad. 
  • Sälma Riit
    Gweny skrev 2015-12-21 20:44:54 följande:
    Så skönt!
    Ja, det är verkligen skönt! Men barnmorska som gjorde undersökningen var knepig. Hon lugnade aldrig vår oro utan sa bara "enligt de parametrar jag har tittat på så bla bla bla". Ville mest skrika: Men du rekommenderar inte abort??? (Jag har kompisar som fått höra att barnet inte kan leva utan för deras kroppar.)
  • Sälma Riit
    Frutopia skrev 2015-12-21 21:50:25 följande:
    Usch vad hemskt. Man är ju så utsatt och då vill man bli lugnad!
    Precis! Och jag är en intelligent kvinna, jag förstår att hon inte kan sia om framtiden.
  • Sälma Riit

Jag känner också rörelser och min man har också känt! Lyckos er som mår bra. Jag kräks fortfarande, fast kanske inte lika ofta som förut. Är i v 19, snart 20. Har heller inte gått upp ett gram fastän magen syns mycket nu. Har helt gått över till gravkläder. Men snart är halva loppet klart :)

• Sälma Riit
    frucgsvensson skrev 2015-12-27 21:30:44 följande:

HALSBRÄNNA!! Det brinner så in i bomben efter vad jag än äter! Kaffe/the dricker jag inte längre. Varken Novalucol, gavicon får jag i mig pga hulkande och spyfärdig. Samarin fungerar för en liten stund bara. Mjölk hjälper ej. Har någon provat losec? Det står rådfråga läkare då det gäller dom, men tänkte kolla om de haft någon effekt innan jag pratar med läkare/BM.

Jag äter omaprozol, samma substans som losec och de är bra. Fast jag kan å andra sidan inte leva utan dem så jag kanske inte är rätt person att uttala mig. Jag äter det även ogravid pga öppen magmun och läkare har under hela processen varit medvetna om det. Bm sa inget om det heller.
Svar på tråden Gravid efter IVF hösten 15