• Sälma Riit

Gravid efter IVF hösten 15

mom2012 skrev 2015-11-18 15:48:59 följande:

Oh.... oj.
    Med tanke på era resultat i samma vecka så inser jag att det troligen finns problem med min graviditet.
    Jag hade ju en knagglig start med HCG som ej stegrade som förväntat och troligen ännu inte gör då med tanke på måttet.
    Jag hoppas på att den lille tar igen det men det skiljer väldigt mycket mellan era mått och mitt mått samma vecka.

Har du sett ett hjärta? Vad sa läkaren som gjorde vul?
  • Sälma Riit
    mom2012 skrev 2015-11-18 19:16:18 följande:
    Det syntes något som pickade på (vi blev först väldigt glada!!) men gynläkaren sa att det slog lite sakta och därmed trodde hon att det kunde vara ett av mina egna blodkärl som vi såg.
    Så idag vågade inte läkaren uttala sig om det var en pågående graviditet med tickande hjärta eller inte. Det blir återbesök nästa vecka.
    Med tanke på att fostret bara var 3 mm känner jag mig väldigt bekymrad.
    Kan man flytta tillbaka en IVF grav från 7+2 till 5+2? Hon sa iof att de räknar olika. Hon sa att de inte räknar de 2 veckorna från senaste mens som barnmorskan gör.

Men om du verkligen är bekymrad då prata med din läkare igen. Vi här kan ju inte hjälpa dig på något sätt. Det är ofta bättre att få ett rakt svar än att försöka spekulera själv och med andra lekmän.
  • Sälma Riit
    mom2012 skrev 2015-11-18 19:16:18 följande:
    Det syntes något som pickade på (vi blev först väldigt glada!!) men gynläkaren sa att det slog lite sakta och därmed trodde hon att det kunde vara ett av mina egna blodkärl som vi såg.
    Så idag vågade inte läkaren uttala sig om det var en pågående graviditet med tickande hjärta eller inte. Det blir återbesök nästa vecka.
    Med tanke på att fostret bara var 3 mm känner jag mig väldigt bekymrad.
    Kan man flytta tillbaka en IVF grav från 7+2 till 5+2? Hon sa iof att de räknar olika. Hon sa att de inte räknar de 2 veckorna från senaste mens som barnmorskan gör.

Just det, de räknar olika. Din graviditet är inte flyttad. Du är i v åtta.
  • Sälma Riit
    mom2012 skrev 2015-11-19 15:56:05 följande:

Jag har pratat med min läkare och hittills gjort 3 vul. De vägrar uttala sig ännu . Läkaren skjuter bara upp det en vecka till och säger att en ny undersökning behövs. Jag vill bara veta om det lever eller ej. Men nu väntar en ny vecka i ångest till nästa vul.

Stackare! Jag kan bara hålla tummarna för dig.
  • Sälma Riit
    Jasmin Karlsson skrev 2015-11-19 16:16:20 följande:

Trodde jag började må bra (är i v 14 nu), hade inte kräkts på flera veckor, men nu började det igen. Inte så mycket illamående, men helt plötsligt vänder det sig i magen och jag måste kräkas. Särskilt när jag ätit. Som att magen glömt hur man bearbetar mat. Sen efteråt är man pigg igen och hungrig, så då vill man äta igen. Konstigt. Även fått sug på godis! Det har jag inte varit sugen på på typ 2 månader, och jag som annars är en godis- och chokladgris. Köpte karameller, gott! Är nog ett bra tecken att man börjar få suget för mat och godis igen, har ju precis tagit igen den vikten som jag tappat första tiden pga illamående och kräkningar.

Jag har också börjat må aningen bättre, är ju också i v 14. Men inget gott som inte för något ont med sig. Jag störs nu av en äcklig smak i munnen som uppstår efter jag ätit. Ju sötare mat desto vidrigare smak. Inget godis med andra ord. Äter vicks blå efter maten men det är ju inte heller så gott. Borsta tänderna funkar inte för nära inpå maten så morgonens frukost måste alltid döljas med halstabletter. Hoppad detta går över snarast!
  • Sälma Riit
    Jasmin Karlsson skrev 2015-11-21 09:05:33 följande:

Jag ångrar nästan att jag redan berättat för min son (4 år). Han klättrade på mig och hoppade på min mage, så jag sa att han måste akta bebisarna, så då fick han veta att jag är gravid. Senare frågade han varför jag har en bebis i min mage och hur bebisen ska komma ut. Med tanke på hans ålder ville jag inte gå in på detaljer så jag sa att man åker till sjukhuset när den ska komma ut.

En dag på dagis när han satt och åt mellanmål (jag satt i rummet brevid och väntade) säger han högt och tydligt till alla kompisar runt bordet + fröknarna att "Min mamma har en bebis i magen". Jag fick massa grattis från fröknarna.

Igår när vi var och handlade och stod i kassakön frågade han (han pratar alltid högt och tydligt)
    "Ska du gå till doktorn?" (Han har fått följa med till barnmorskan)
    "Nej, inte idag"
    "Ska du gå till sjukhuset när bebisen ska komma ut?"
    En kvinnan framför mig hörde, tittade på honom och log. Kändes som att jag borde puta lite extra med magen...

Han avslöjar liiiite för mycket... Jag kände det på mig och därför sa jag inget förrän nu, när jag själv hunnit berätta för de flesta (och mina föräldrar).

Jag kan rekommendera boken Hur görs bebisar? Den berättar pedagogiskt hur barn blir till och hur de kommer ut. Sex är inte med och det finns stort utrymme att prata om ivf. Otroligt bra bok! Jag har också en fyraåring och han vet att mamma och pappa gick till doktorn och att han sedan kom ut ur ett hål i magen :)
  • Sälma Riit
    mom2012 skrev 2015-11-23 20:20:29 följande:

Tjejer idag sjönk mitt hcg så nu är det över för vår del. Lämnar tråden men vill önska er Lycka till på er resa och hoppas allt går bra!

Ta hand om er och hoppas att det hår bättre nästa gång.
  • Sälma Riit
    Jasmin Karlsson skrev 2015-11-24 11:26:05 följande:
    V 15 här också! Jag har mått bättre ett tag men fick bakslag igen med illamående och kräkningar. Skulle det inte vara över vid den här tiden?!
    Förra gången la det bästa sig runt v 17 för mig, men ett litet illamående hade jag kvar till han kom ut :(
  • Sälma Riit
    Sälma Riit skrev 2015-11-24 13:33:28 följande:
    Förra gången la det bästa sig runt v 17 för mig, men ett litet illamående hade jag kvar till han kom ut :(
    Värsta inte bästa, haha.
Svar på tråden Gravid efter IVF hösten 15