• hatten

Gravid efter IVF hösten 15

frucgsvensson skrev 2016-01-14 08:47:58 följande:
    I knooow! Jag tycker dessutom att vårat är så sent, är i vecka 20 nu. Känns som de flesta fått RUL:ET i vecka 18 typ. Men jag lovar dig, sista veckan går fort! Sen är man skitnervös dagen innan.
    Jag kommer att vara i v 20+1 , det är ju sent.. men men :)
  • hatten
    Gweny skrev 2016-01-14 10:42:16 följande:

Jag kommer också vara i v.20+1. Känns så sent. Men nu är det snart dags. Otroligt det är halvtid i graviditen snart.

Ja tänk! Bara hälften kvar.. Vi beställde barnvagn igår, kunde inte vänta mera :D
  • hatten
    frucgsvensson skrev 2016-01-14 10:25:12 följande:

Ja, fast huvudsaken man får se att allt är bra :)

Ska ni kika kön? Vi ska, om det går! :)

Jo vi ska nog ta reda på :)
  • hatten
    Gweny skrev 2016-01-14 15:18:10 följande:

Åh kul. Vad blev det för någon och färg?

Kollar runt, men svårt bestämma sig.

Det blev en brun brio happy med silver chassi. Hade svårt att välja men känner mig riktigt nöjd med valet nu. Vilka tittar du på?
  • hatten
    frucgsvensson skrev 2016-01-14 19:33:45 följande:

Nu har vi varit på RUL och hunnit både firat med middag och första klädesplagget! :) Det blev som vi trodde, en pojke! :) allt såg fint ut förutom att hon var osäker på höger njure. Det såg ut som att han hade ett vidgande njurbäcken, men det var inget nämnvärt fel. De har tydligen olika maxmått på olika sjukhus vad de tycker är okej då de mäter vätskan, 0,5 (vet ej enhet) har vårat sjukhus, och vårat mått blev typ 0,54. (Andra sjukhus hade maxmått på 0,7). Hon tyckte ändå att vi skulle komma tillbaka för säkerhetsskull i v. 24. Det som KAN hända om det nu är så, är att han kan få urinvägsinfektioner då han kommer ut. Att de behöver ge honom antibiotika under en period. Vi är iallafall inte oroliga :) och det tyckte inte hon som gjorde RUL:ET heller att vi skulle vara.

Så roligt! Grattis! :) Det är säkert inget som syns nästa gång.
  • hatten
    Gweny skrev 2016-01-15 08:22:58 följande:

Den är nr 1 faktiskt för mig/oss.

men tittat lite på nitro och city cross(lättare & smidigare ihopfälld)

Jo nackdelen är ju att den är ganska stor, tror inte det kommer rymmas myckat annat i bakluckan på bilen då man har vagnen där men det ska nog funka. Vi bor ute på landet så den kommer nog att passa oss, hoppas jag :)
  • hatten
    Gweny skrev 2016-01-18 16:37:57 följande:

Idag var äntligen RUL! Allt såg bra ut. Var en väldigt livlig krabat. . Hon höll med datumet som

SU, 11/6.

Svårt förstå ändå att vår lilla 4-celliga klump blivit till en liten människa.

Åh så roligt!! Skrattande
  • hatten

Var på ul i dag och allt såg bra ut, åh så glad man blir! :) Det blir många tjejer här i tråden för vi väntar också en tjej! Eller han sa att i v 20 kan man inte säga helt säkert om det är en tjej, men med 98% säkerhet menade han. Så visst vågar man köpa lite tjejkläder nu!?? :)

• hatten
    Sälma Riit skrev 2016-01-20 15:06:21 följande:

De mesta är väl ändå barnkläder ;)

Du har helt rätt i det. Jag skulle ändå inte klä min pojke i en klänning. Färger spelar ingen roll. Hur andra gör bryr jag mig inte om.

Jag menade mest om det är vanligt att man ser "fel"?
  • hatten
    Sälma Riit skrev 2016-01-20 18:44:11 följande:
    Jag klädde inte heller min son i klänning, men nu tjatar han om en så då ska han givetvis få en! Folk har alltid sett fel och det rör mig inte i ryggen. Min erfarenhet är att det på bebisfronten finns hyfsat mycket könsneutrala kläder, men det blir värre när de blir äldre. För oss har det varit viktigt att inte låsa oss vid en färg och försökt köpa från hela färgskalan. Det blir svårare och svårare med rosa och lila eftersom det oftast kommer med volanger och spets. Så trist!
    Jag hade säkert också köpt en klänning åt en son om jag haft en som velat ha klänning. Jag tänker inte styra vad mitt barn har på sig då hen vill börja bestämma själv... men fortfarande så skulle jag inte klä min pojkbebis i klänning, men jag bryr mig inte om min vän t.ex. gör det. Tänk vad roligt att vi alla får bestämma själva.

Men jag ÄR faktiskt sån att vet jag att jag ska få en tjej så kommer jag att köpa några riktigt rosa, tjejiga klädesplagg (ja, jag vet att rosa inte bara är en färg för tjejer) bara för att jag tycker så mycket om rosa. 
    Sen så kommer jag givetvis inte att klä min tjej i endast rosa.... 
  • hatten
    frucgsvensson skrev 2016-01-20 22:44:09 följande:

Åh vad lilla killar buffar därinne! Jag har känt honom lite diffust sedan vecka 19, men nu ikväll både såg och kände jag en biff utanpå!! Gick in i vecka 21 igår och jag trodde det här skulle dröja eftersom jag har moderkakan i framvägg och är förstföderska. Så mysigt iallafall, och lite märkligt! :)

Åh så mysigt! Jag har också moderkakan i framvägg så tänkte att det får man vänta lääänge på, men det lät ju hoppfullt :)
  • hatten
    frucgsvensson skrev 2016-01-21 12:20:45 följande:
    Oj, vad tokigt jag skrev där igår, haha.

Men ja! Vilken vecka är du i nu? :)
    20+2 idag! Känner nog rörelser inne i magen men vore ju mysigt att få känna på "utsidan" också :)
  • hatten
    Lutetzia skrev 2016-01-22 19:45:24 följande:

Avis på er som börjat känns av bebisen! Jag har inte känt något än, men det är rätt tidigt än. Vecka 17+4 i dag.

Om precis en vecka är det dags för RUL! Samtidigt som jag längtar så känns det också otroligt nervös. Kommer verkligen att känna mig lättad om allt går bra och förhoppningsvis kunna släppa en stor del av oron.

Då jag var på ul i v 20+1 och sade att jag känt av rörelser redan någon vecka så tyckte läkaren att det var tidigt, att förstföderskor först brukar känna i vecka 20 ungefär. :)
  • hatten

Ser ni är några till som har hypothyreos. Vad har ni haft för tsh och t4 då ni gjort IVF? Och vad har ni nu och hur ofta ska ni ta blodprov under graviditet?

På IVF kliniken var de väldigt noga med alla värden men nu tycker jag de inte verkar tycka det är så viktigt.

Jag hade riktigt bra värden i början av graviditeten men nu då jag tog nytt prov i v 20 hade det blivit sämre.. inget som läkaren verkade bry sig om dock, och efter att jag läst på nätet så var det strax under vad det ska vara under senare delen av graviditeten, så kanske jag helt enkelt får lita på att det är ok. Hon tycker inte Heller jag behöver testa på nytt senare.. Jag hade nu tsh 2,90 och t4 9,?...

• hatten
    Lutetzia skrev 2016-02-11 22:46:54 följande:

Hade TSH 2,39 vid IVF, sedan 1,38 vid inskrivning och 1,93 vid återkontroll i v 19. T4 har inte kollats.

Fick höjt Levaxin från 75->100 mikrogram efter senaste kontrollen. Jag kommer att få lämna fler blodprov under hela graviditeten, ungefär 1 gång i månaden.

Konstigt att det är så olika på olika ställen..
Svar på tråden Gravid efter IVF hösten 15