• frucgsvensson

Gravid efter IVF hösten 15

ettplusettlikamednoll skrev 2016-05-17 14:27:05 följande:

:)

Oroar sig din partner för samma saker?

Mina negativa tankar har istället styrts åt riktningen till bebisen i magen. Är konstant orolig för att den inte ska må bra. Orolig över rörelser eller snarare bristen av dom osv. Ens psyke väljer säkert något att lägga sin oro på och hakar sedan upp sig på det..

Vi har bara en i frysen och kommer att använda den så snart det är läge, men chansen att den skulle leda till ett barn är ju så låg att det knappt är något att ens våga räkna med. Sannolikheten på födsel från en fryst är väl typ 15%?

Och blir det inget med den så kommer vi (som det känns just nu) vara mer än nöjda med att vi ens lyckades få det barnet som är i magen nu. Att ens få ett barn är mer än jag någonsin trodde skulle hända.

Nej, han oroar sig ingenting han. Han bara längtar! :) han säger det varenda dag nu att NU vill han att han ska komma. Jag pratar mycket med min man om mina tankar, men det är liksom inte sånna extrema tankar att jag skulle behöva träffa någon kurator eller så, haha. Det är mest troligt ett rätt vanligt tänk, iallafall då jag berättat det för min barnmorska. Man är förväntansfull, lite rädd eftersom man inte tagit hand om ett barn tidigare, glad och spänd på samma gång.

Åh vad jobbigt med en sån oro! Klart att man är orolig för barnet, och det lär nog inte bli bättre då barnet kommit ut heller. Det är ju verkligen ett mirakel, och särskilt ett mirakel tycker jag för oss som haft det sp himla tufft!

Oj, är det alltså sån låg chans? Jäklarns. Min man tror att vi kommer lyckas få syskon helt själva då den här har kommit. (Problemet vi har är att jag har PCOS, ägglossar inte själv, men har massor med ägg). Kan såklart hända, men ingenting jag tänker på.

Det jobbiga med IVFen och syskonförsök nu tycker jag är att vi nästan måste börja planera för syskon rätt snart ändå. De hålls väl i frysen i 5 år? Ett år har ju redan gått snart, och sen kan det ju ta alla våra tre blastisar och de kan jäklas på vägen, den vips så har det gått fyra år.

Nä, nu ska vi försöka njuta av vad som komma skall och njuta av våra fina bebisar!!! Våra mirakel!
  • frucgsvensson

..nu har jag fått göra nummer 2, 1-2 gånger VARJE DAG i några dagar. Mycket ovanligt under de här månaderna som gravid. Läst i en annan tråd här att man kan "tömma sig" innan det är dags. Erfarenheter?

• frucgsvensson
    Gweny skrev 2016-05-18 06:14:59 följande:

Det är vanligt dem sista veckorna. Jag har haft det så ett tag med. Upp till 3 ggr varje dag.

För en del är det ett bra tecken att det är nära, kroppen är duktig att göra eget lavemang så att säga.

Oh okej! Är så fascinerad av vad kroppen kan göra alltså! :)

Men det här kan alltså pågå några veckor? Behöver inte betyda att det är nära?
  • frucgsvensson
    Sälma Riit skrev 2016-05-18 14:18:57 följande:

Imorse 8:48 föddes vår lilla flicka och hon ska - såklart - heta Selma :) Jag skriver mer när jag har hämtat mig för det blev lite dramatiskt för min del på slutet. Selma mår dock fint!

Åh!! Stort grattis!! Å fint namn! :)
  • frucgsvensson
    Gweny skrev 2016-05-18 14:03:56 följande:

Jo det kan det göra. Men minns att det tömdes när det satte igång på riktigt med.

Du kommer märka när det blir mer på g.

Våra kroppar är helt fantastiska!!

För min del har det börjat med all slemproppen gått helt på norgonen och några timmar senare startar värkarna. Men för vissa kan det dröja länge efter slemproppen gått...kan även lossa i omgångar.

Se hur det blir denna gång.

Okej! Skönt att bolla med någon som varit med om detta förut! :)

Även fast jag säger och känner att han ju kommer då han vill osv, så kan jag inte låta bli att analysera och känna efter vad som händer i kroppen och vill ha svar på vad det kan vara. Haha.

Jag är förresten med i en grupp på Facebook för mammor/blivande mammor i min stad. Där diskuteras det om ett läkemedel man använder för att få en igångsättning, cytotec heter det. Det är tydligen ett jäkla skitläkemedel där barnet blir slött i magen och då barnet är fött så har barnet haft någon form av infektion i kroppen. ALLA skriver att det är dåligt. Att det används som abortmedel osv.

Vad har ni för erfarenhet av det? Tänker att man vill vara förberedd och kunna tacka nej om man blir igångsatt.
  • frucgsvensson
    Sookie85 skrev 2016-05-18 18:04:15 följande:

Cytotec är egentligen till för magsår. Jag fick dessa tabletter vid mitt MA i våras och det gjorde så att kroppen stötte ut fostret. Det blev som värkar och gjorde vääääääldigt ont!

I Danmark är detta läkemedel förbjudet vid aborter och igångsättningar då det inte är till för detta.,

Jag trodde inte det användes i Sverige vid igångsättning, får man inte dropp då?

Jag skulle INTE ta detta läkemedel då jag har en levande bebis i magen iaf, ska kolla upp detta med min bm, så tack för att du nämnde det :)

Tydligen så används det på vårat sjukhus iallafall fortfarande. Var flera stycken som hade fått det nyligen vid igångsättningar. En bekant hade fått 4-5 doser och bebisens hjärtslag rusade upp till 200 jättesnabbt så de fick avbryta på en gång. Verkar ju himla märkligt att de har det där läkemedlet! Jag har noll koll på igångsättningsmetoder, men nu vet jag iallafall vad jag ska säga NEJ till om det råkar bli igångsättning för vår del.
  • frucgsvensson
    Jasmin Karlsson skrev 2016-05-18 19:18:40 följande:

Man måste ta allt med en nypa salt när man läser på facebook. Tex det med infektion. En infektion är orsakad av bakterier eller virus, hur skulle läkemedlet kunna orsaka infektion?

Cytotec är inte registrerat att användas som abortmedel eller för igångsättning. Men man använder ofta läkemedel "off label", dvs till ett ändamål som visat sig fungera genom att man testat sig fram. Sen kan det finnas vetenskapliga studier där man forskat på biverkningar osv men det kan vara att läkemedelsföretaget inte vill söka om att lägga till igångsättning som indikation för att använda läkemedlet (kan vara pga kostnader eller att de vet att det används ändå). Cytotec är ju extremt mycket använt och vården skule inte använda det om de inte var säkra på att det är säkert.

Fast det här är en mammagrupp där de skriver hur de blivit behandlad osv, det är alltså inte någon som skriver fakta.

Jag citerar vad tjejen som började att skriva om det läkemedlet:

"Har alltid sagt att jag är rädd för den där cytotecen dom använder vid igångsättning. Min pojke kom den 11 maj efter 16 doser cytotec (delat på två dagar) och han föddes med en infektion i kroppen och vi fick ligga inne i en vecka på prematur pgr av de och innan vi fick åka hem idag så frågade jag doktorn va de var för infektion han hade och han svara att det finns inget riktigt svar på det men att det troligtvis kan vara mängden cytotec han fick i sig!! Vet att det gått jättebra för många som blivit igångsatt med det men jag skulle rekommendera att tacka nej om ni blir erbjuden den metoden! Finns mycket bättre igångsättningsmetoder"
  • frucgsvensson
    Jasmin Karlsson skrev 2016-05-19 07:52:55 följande:

Hmmm låter konstigt. Det viktigaste är att man läser på och tar fakta från olika håll så man kan fatta ett välgrundat beslut.

Ja, absolut. Men tror att det är svårt att kunna vara påläst om alla läkemedel och tillvägagångssätt då man kanske får reda på några dagar innan att man ska bli igångsatt. Det är ju inget iallafall jag läser på om redan nu, bara för att jag är gravid och KAN få gå över.

Ville bara bolla med er om det där jag läste och få en åsikt då det är några ändå som fött tidigare :)
  • frucgsvensson

Inatt och under dagen har molvärken varit lite småjobbig. Har inte tagit alvedon, men har varit nära (tar typ aldrig värktabletter, står hellre ut). Det sitter som mest i vekryggen. Mår illa och tror att en del av slemproppen gått (var som snor i trosskyddet). Trist om man ska behöva gå såhär i flera veckor till!

• frucgsvensson

Jag tycker verkligen den här tiden är dryg. Jag VET att det är drygt två veckor kvar, men varenda morgon jag vaknar blir jag besviken att inget har hänt. Jag orkar bara inte gå ÖVER tiden också.

Han kommer då han är redo, jo, det vet jag också. Men är less på att gå hemma nu och bara vänta. Har förberett allting, vardagligt städ och tråkig tv.

Svar på tråden Gravid efter IVF hösten 15