• frucgsvensson

Gravid efter IVF hösten 15

Har haft en ihållande mensvärk nu i några dagar, till och från. Inte som värkar liksom, utan det har känts ungefär som växtvärk. Värker i ländryggen, fram mot magen och ner mot benen. Vad kan detta vara? Någon förberedelse av något slag? Har även fått varit och gjort nummer 2 flera dagar irad, och det har inte hänt sen jag blev gravid!

• frucgsvensson
    Gweny skrev 2016-05-16 13:28:09 följande:

Låter som förvärkar. Vila & ta Alvedon, men blir det ondare och tätare så....

Tömma sig ordentligt och flera ggr är ofta vanligt dem sista veckorna och för många ett bra tecken på att det närmar sig.

Spännande!

Jasså? Jag trodde förvärkar var som en sammandragning typ fast att det gör lite ont? Svårt att veta då man är förstföderska. Hur som helst så lär det visa sig, men det är roligt att veta om och hur kroppen förbereder sig :)
  • frucgsvensson
    Gweny skrev 2016-05-16 14:17:14 följande:

Hittade en lista....

Tecken på förvärkar:

Mensliknande kramper ovanför blygdbenet

Tryck eller ömmande känsla i bäckenet, lår eller ljumske

Molande värk långt ner i ryggen eller tryck över ryggen

Kramp i magen eller diarré

Ökade flytningar

Vattenlik vätska, rosaaktig eller brunaktig flytning eller blod från vaginan.

Oh. Vilken bra! Det här med krampliknande smärta över blygdbenet har jag inte. Har ingen kramp överhuvudtaget. Det är molande värk, mer eller mindre hela dagarna som pågår. Lite sådär magknip har jag haft och behöva göra nummer 2 efter. Ökade flytningar har jag imellanåt, ofta vattniga då. Ingen slempropp ännu. Spännande!
  • frucgsvensson
    Hey.orange skrev 2016-05-16 18:24:40 följande:

Åå så spännande! Nu är vi verkligen inne i en annan fas i denna tråd <3

Ja, verkligen! Jag räknar dock med att gå över. Känns som att det är det vanligaste bland förstföderskor och så vill jag inte bli besviken heller om jag fokuserar för mycket på BF-dagen (6/6).

Barn blir det ju hur som helst, senast 22 juni för min del vad jag förstod från min BM :)
  • frucgsvensson
    Junilängtan skrev 2016-05-16 19:46:08 följande:

Ja hur ser det ut med det där att gå över tiden för oss IVFare? Har hört/läst någonstans att de i regel inte låter en gå över en vecka, just för att befruktningsdagen är helt säker till skillnad från naturlig? Fast det stämmer ju inte på ditt senastdatum då iofs :P

Nej, min BM räknade dagar precis som vid en "vanlig" befruktning. Jag frågade när jag som senast kan räkna med att lillen är här och då räknade hon ut. Kommer inte ihåg hur och på vilka veckor man bli igångsatt osv. :) inget om ivf nämndes iallafall.
  • frucgsvensson
    Hey.orange skrev 2016-05-16 21:18:32 följande:

Jag är också på, bara informera mig om var så kommet jag dit :)

Är också på! Kan behöva alla råd och tips jag kan få!

Har för mig att det bara är jag som är förstföderska, eller finns det fler som jag missat? :)
  • frucgsvensson

Vad många som var förstföderskor!! :) vad kul! Samma tankar och förväntningar kan jag tro vi har. Jag är nästan lite gruvsam nu. Vill inte att det ska ta slut, känner mig inte helt redo osv. Mycket sånna tankar. Tror att det handlar mest om hur allt kommer att bli sedan. Vi har varit själva (förutom två hundar) i 10 år och nu ska vi dela oss med en liten. Få in nya rutiner och så. Det skrämmer mig lite hur relationen kommer bli bl.a. Men säkert inget ovanligt såhär dags!

• frucgsvensson
    ettplusettlikamednoll skrev 2016-05-17 12:01:08 följande:

Vi har också varit själva typ lika länge, men ingen av oss har faktiskt tankar som "hur ska det gå" utan vi båda känner oss väldigt trygga med att vi är redo, oroar oss inte och är väldigt lugna inför det som komma skall :) Men det är antagligen heeeelt normalt att känna lite sådär som du gör :) Oavsett vad så är det ju en stor livshändelse. 

Det enda jag kan känna är en viss ledsamhet över att graviditeten snart är slut, även om jag vill att bebisen ska komma vilken minut som helst, och gärna igår ;) Så känns det lite tråkigt att graviditeten snart är över och att jag antagligen aldrig kommer att uppleva det här igen. Men allra helst vill jag ju ha ut bebisen.. NU :)

Jag hoppas att det är normalt. Även fast vi fick göra IVFen så gick verkligen allting som smort hela vägen med behandling och allting! Inga problem med dosering av medicin, kroppen reagerade perfekt och vi fick jättebra resultat (har bl.a. 3 blastisar i frysen just nu) och vi lyckades på första försöket. Jag är tyvärr en person som tänker negativt om sånna hör saker, att för MIG kommer allt gå skit, men när det gick SÅ bra nu så tror jag att hjärnan inte hann med riktigt, därimot är hjärtat och magen redo och har varit redo LÄNGE.

Kommer ni inte att försöka få syskon så småningom sedan eller är det några käppar i hjulet där?
  • frucgsvensson
    Sälma Riit skrev 2016-05-17 12:45:49 följande:

Ja! Och jag får igångsättning idag! Blev så överväldigad att jag började gråta och läkaren kom förskräckt ut igen och frågade om det var tårar av lättnad och jag nickade ivrigt. Nu väntar jag på rum och skickade hem maken för att hämta grejer.

Åh så härligt!!! Stort lycka till. Hoppas att det inte blir allt för utdraget!
  • frucgsvensson
    Jasmin Karlsson skrev 2016-05-17 13:19:26 följande:

Så där kände jag också vid första graviditeten. Jag kände att det var så praktiskt att vara gravid, man hade alltid bebisen med sig och behövde inte tänka på att packa skötväska och sånt, haha! Jag gillade att vara gravid (hade inga stora krämpor). Jag förstod inte alls alla som klagade och ville föda. Jag födde då 6 dagar efter BF men hade inte haft så mycket emot att vara gravid längre.

Den här gången längtade jag till att föda och tyckte väntan var svår, men det beror på att jag var så orolig för bebis i magen i och med att den andra tvillingen hade dött. Nu känns det bättre, jag kan titta på henne när som helst och se vad hon gör och att hon andas och lever.

Skönt att höra att man inte är ensam om dom tankarna, hehe :)

Jag har faktiskt klarat mig väldigt bra undan jag med måste jag säga, iallafall då man hör hur vissa andra här har haft det. Men jag tycker verkligen att det är tungt nu. Kommer knappt upp ur varken soffa eller säng och det är där jag spenderar mest tid nu. Är såååå trött.

Jag vill ju såklart träffa lillprinsen och se hur han ser ut och allt sånt! Kommer bli så mysigt!
Svar på tråden Gravid efter IVF hösten 15