• frucgsvensson

Gravid efter IVF hösten 15

Gweny skrev 2016-04-13 11:58:07 följande:

Hört om fler som får det, som gjort ivf, men inte på mitt. Men kan väl vara kul att få se igen.

Absolut roligt att se honom igen, men blev lite snopen då vi redan varit på ett extra UL pga misstänkt vidgande njurbäcken (visade sig att det inte var så tillslut). Blev lite rädd att de struntat att berätta om något var fel, eller misstanke om något annat eftersom det aldrig ens kommit på tal om detta.
  • frucgsvensson
    Sookie85 skrev 2016-04-13 13:42:32 följande:

Jag ska också på Tul imorgon (v 32+1), har man gjort ivf ska man få göra detta ultraljud då bebisen kan vara minde än vid en normal befruktning.

Min bm sa dock att de upptäckt att bebisarna är lika stora som andra barn och att detta Tul för ivf-patienter kommer försvinna. Men det ska bli kul att se bebisen igen :)

Okej. Märkligt att bebisen som kommit till vid ivf ska ha varit mindre.

Ja, får se om vi får göra det vi också. BM skulle lägga en förfrågan till kvinnokliniken vad jag förstår.
  • frucgsvensson
    Lutetzia skrev 2016-04-15 15:42:03 följande:

Min BM säger att IVF inte skiljer sig något från en normal graviditet och därför behöver man inte göra fler ultraljud. Dock hade ju jag också föreliggande moderkaka på RUL och ska därför tillbaka på UL i början av maj. Jag har inte riktigt tagit ställning till hur jag reagerar om det blir planerat kejsarsnitt, en del av mig blir nog lite lättad eftersom det känns mer kontrollerat, om ni förstår vad jag menar? Samtidigt finns ju en del nackdelar, i och med att det blir en stor operation med risk för infektioner osv. Men av all info jag hört om planerade kejsarsnitt så känner jag mig ändå väldigt trygg om det skulle bli så.                                                    

Jag träffade min barnmorska idag och frågade henne om det här med ultraljud och ivf.

Tydligen så skulle man ha tre "kriterier" för att "behöva" ett extra ultraljud. Mina var liten övervikt vid start, förstföderska och IVF. Jag fick dessutom ett fjärde "kriterie" och det var att jag låg precis på gränsen tydligen med SF-måttet. (Det fick jag veta IDAG, där och då sa hon ingenting om det). Hade ett SF-mått på 28 i vecka 30. Inget markant "fel", men de på ultraljudsmottagningen tyckte ändå att vi skulle komma dit.

Egentligen lät det som att det här med att ivf-barn är mindre och att det är därför man gör ett TUL - är borttaget.

Är lite snopen och besviken över att vår BM säger att allt ser bra ut och så kommer det här sedan. Det är väl ingen big deal, men man vill ju gå fläckfritt igenom liksom.

Hur som helst. Hon kände hur lilleman ligger nu och han ligger med huvudet neråt, dock inte fixerad ännu. Men jag har länge känt ett tryck och ilningar mot underlivet då jag vart ute och gått. Har dessutom tyckt att rörelserna har ändrat karaktär och där fick vi svaret då. Men han kan ju såklart vända sig innan det är dags.
  • frucgsvensson
    Gweny skrev 2016-04-15 21:17:25 följande:

Frucg>> för mig var det inte ens på tal om kriterier att få göra ett till... Nåja hoppas allt är bra.

Så han ligger neråt nu? Vilken vecka är du i?

Ska till min bm på tisdag, se hur det verkar för mig.

Nej, alltså det var så luddigt det där. EGENTLIGEN sär det borttaget, men vi skulle dit ändå.. Jag fattar inte. Nåja, tur att det är smärtfritt och att det bara är en mysig grej. Däremot tycker jag att det är lite svårt med tilliten nu till vår BM.

Ja, han ligger neråt med huvudet men är som sagt inte fixerad :) jag är i v. 33. Blir v. 34 på tisdag.

Spännande! Jag bad vår BM att känna då vi ändå skulle mäta och lyssna på hjärtljuden.
  • frucgsvensson
    Sälma Riit skrev 2016-04-16 17:10:33 följande:

Min bm sa att det var borttaget men att hon helst skickade oss ändå. Vi tackade och tog emot. Bodde du också i Sthlm? Det kan ju vara lite mer av gammal vana hon skickar ivf-föräldrar till tul. Sedan trodde hon säkert att ni bara skulle bli glada.

Nej vi bor i sundsvall. Ja, jag vet inte. Det är skitsamma nu, det var inte så allvarligt tack och lov :) kul att få se klimpen på torsdag igen :)
  • frucgsvensson
    Gweny skrev 2016-04-19 15:49:39 följande:

Gick in i V.33 i söndags och idag är det "bara" 53 dagar kvar!

Idag träffade jag min BM igen. Alla mina värden var bra och hjärtljudet låg på 150 även denna gång. Jag bad henne känna hur h*n ligger, då jag känt mycket skav nertill och tänkt att huvudet nog är nertill nu. Det var det också, men fortfarande ruckbart.

Träffade oväntat på en arb.kamrat i väntrummet, vi har pratat en del och vet att hon vill ha en till. Hennes sambo är mer osäker, då han har sen innan med.

Men då berättar hon att dem fick upptäckt att hon var i v.22!! (nu v.24) så det blev snabbspolning. ;)

Oj! Vilken överraskning! Förstår dock inte hur man INTE kan märka att man är gravid, speciellt i den veckan!? Då kände ju iallafall jag rörelser och magen var stor. Kul för dem, men vilken chock! :)
  • frucgsvensson
    Gweny skrev 2016-04-19 18:56:38 följande:

Eller hur! Ändå 2a barnet och hon är smal för övrigt.

Helt otroligt. Hennes gubbe var ganska chockad.

Haha, det förstår jag! ;)
  • frucgsvensson

TUL idag då. Allt såg perfekt ut! :) han väger ca 210"g nu och ligger fortfarande med huvudet neråt och rumpan uppe vid min magsäck typ.

Skönt att allt såg bra ut :)

Fick en bild på näsan och munnen lite underifrån, framifrån. Hoppas bilden hamnar åt rätt nu så ni kan se :)

• frucgsvensson
    frucgsvensson skrev 2016-04-21 15:34:48 följande:

TUL idag då. Allt såg perfekt ut! :) han väger ca 210"g nu och ligger fortfarande med huvudet neråt och rumpan uppe vid min magsäck typ.

Skönt att allt såg bra ut :)

Fick en bild på näsan och munnen lite underifrån, framifrån. Hoppas bilden hamnar åt rätt nu så ni kan se :)

Självklart så kom bilden åt fel håll. Hur ändrar man sånt!?

Om man vrider huvudet åt vänster så hamnar den åt rätt håll (pannan åt vänster).
  • frucgsvensson
    Gweny skrev 2016-04-21 18:08:20 följande:

Så skönt det såg bra ut! Men jag hoppas du menar 2100...och inte 210.

Hade lite svårt att tolka bilden, men kul att få se igen.

Inte många veckor kvar för våra små.

Hehe ja, menar givetvis 2100 g ;)
Svar på tråden Gravid efter IVF hösten 15