• frucgsvensson

Gravid efter IVF hösten 15

Sälma Riit skrev 2016-04-28 20:43:55 följande:

Men lite så är det här också. Och det trots att vi har ett barn att föda. Har också hört att blöjor är sjukt billigt i Norge. Det typ enda som är billigt där :) I början behöver ju barnet inte så mycket mer än kläder och just blöjor om man kan amma. Frågan är vad man själv behöver för att överleva. Jag var ju inte så glad i att vara hemma ensam med barnet hela dagarna och behövde uppmuntra mig med fina kläder för att inte gå under. Så illa var det kanske inte, men hade blivit deprimerad av att gå omkring i tjats och urtvättade tischor. Det har jag dock förberett mig för nu så nya kläder finnes :)

Ja, exakt. Ja, alltså grannen köpte till sin dotter flera kartonger med ca 80 blöjor i varje för typ 500 spänn! Tror han sa att han köpte 7-8 kartonger.

Ja, jag känner redan nu att jag håller på bli lite smått deppig och vill både shoppa och fixa hår osv. Haha! Undra varför man vill "tröstshoppa" då man blir lite deppig och ytlig.
  • frucgsvensson
    Sälma Riit skrev 2016-04-28 21:38:32 följande:

En av mina bästa kompisar har redogjort för blöjkrig där ett paket kostat typ tio kronor. Det är inte SÅ billigt längre, men fortfarande otroligt billigt för oss!

Det är inte konstig att man blir deppig. Jag drabbades av baby Blues när barnet var ute och blev jätteledsen över att inte känna den där euforin alla pratat om. Det kan ju vara bra att känna till att inte alla känner det. Omställningen är ju så total att det är lätt att bli ledsen. Hur ska man räcka till? Hur ska man orka med allt man måste? Jag hoppas att jag är bättre rustad nu, men man vet aldrig vad som händer. Ytlighet kan ju då vara oerhört viktigt. Sminka sig, duscha varje dag, ha rena och fina kläder mm. Minns en barnmorska som sa till mig att jag absolut inte fick smörja in mina såriga bröstvårtor med någon salva (trots att det säljs sådan på apoteket för just det ändamålet) utan jag skulle istället gå omkring med öppen morgonrock hela dagen och lufta brösten samt smörja in dem med bröstmjölk (hur nu det ska gå till rent praktiskt). Jag hade allvarligt gått in i en depression om jag varit tvungen att gå omkring halvnaken hela dagen som en mjölkande ko. De som klarar det beundrar jag!

Så fixa du hår och tröstshoppa! Det är inget konstigt med det. Det hjälpte mig då och har hjälpt mig nu :)

Jag har faktiskt inte känt av nått jätterus av lycka över att jag ens är gravid, och det har varit en stor dröm och längtan i ca 8 år nu. Jag tror att det är för att det inte är så värst konkret ännu, även fast jag ju har magen och jag känner rörelser varje dag osv. Psykiskt så säger hjärnan att det är för bra för att vara sant. Jsg hoppas verkligen att jag får den där euforin alla pratar om då han väl är här, men det är ju inget att ta för givet såklart.

Synd bara att shopping och hårfix kommer ligga på en mycket låg budget. Jag har rätt mycket kläder sedan innan, fast inte så värst lockande nu. Man tager vad man haver tillsvidare :)
  • frucgsvensson
    Hoppsan2016 skrev 2016-04-29 03:05:01 följande:

Vatten gick för en timme sen. På väg till förlossningen. Är i v 33+2

Spännande! Hoppas att allt går bra! :)
  • frucgsvensson
    Sälma Riit skrev 2016-04-29 08:29:08 följande:

Så småningom kommer euforin, men det kan ta några dagar/veckor. För mig kom den smygande och jag vet första gången jag gullade med barnet på skötbordet. Innan hade jag bara bytt blöjor rent mekaniskt. Som tur var kände pappan lyckorus direkt. En klassiker är ju också att om man får valet att välja mellan maken och barnet så väljer de allra flesta i början maken, men efter ett tag så blir det självklart att välja barnet.

Låg budget ja... Jag köpte några fina lite större toppar som jag tror kan funka bra för amning med ett amningslinne under på Lindex. Men nu är det slutshoppat för min del :)

Konstigt ändå att sånt där inte tas upp på föräldrarutbildningen. Gick ju den vi nu vid fyra tillfällen och ALLT lät så positivt. Latensfasen, förlossningen, amningen och tiden efter. Inte någon gång tog BM upp det här med vad som faktiskt kan gå fel, för de vill iallafall jag ha en liten bild av. Och framförallt det här med att knyta an till sitt barn. Var kan man få hjälp om man inte känner att man är nå glad efteråt, man kanske t.om blir deprimerad? Ingen information alls om det.
  • frucgsvensson
    Gweny skrev 2016-04-29 14:36:23 följande:

Vi var på 2a mötet med föräldutb i veckan och då togs det upp om komplikationer och baby blues.

80 % av alla kvinnor får det och varar det 1 vecka eller mer, så ska man söka hjälp sa hon.

Jag fick det med mitt 1a barn på dygn 2, men gick över snabbt.

Vad konstigt att de har olika upplägg för hur föräldrarutbildningarna ser ut. Tycker definitivt att det är ett viktigt kapitel i utbildningen. Men tydligen inte för vår del då.
  • frucgsvensson
    Jasmin Karlsson skrev 2016-04-29 22:03:41 följande:

Lycka till Hoppsan! Måste vara oroligt och svårt...

Jag har inte ens blivit erbjuden föräldrautbildning. Har inte frågat om det heller. Jag har ju ett barn sen tidigare, kanske därför? Men jag var på förlossningsinfo på MVC. Var ganska onödigt, för inget kändes nytt. Men vad jag slogs av var att det var ingen info om vare sig komplikationer eller kejsarsnitt! Vissa har ju planerade kejsarsnitt och vissa måste göra aluta kejsarsnitt. Och jag tycker att de kan informera om avslaget som kommer i flera veckor efteråt, om att det kan kännas som att alla inälvor ska åka nedåt när man går dagarna efter förlossningen, om sprickande och att det är bra att göra knipövningar eftersom man kan drabbas av inkontinens mm. Kanske vill de inte skrämma upp förstagångsfödande, men kunskap skapar ju också trygghet...

Knepigt, man kanske vill gå även fast det är andra barnet tänker jag.

Nej, inget prat alls om varken kejsarsnitt, akuta eller planerade, eller komplikationer som kan uppstå.

Jag känner att jag ändå fått en bra inblick i hur det kan bli då jag är medlem i en grupp på fb för gravida i mitt län, där skrivs det mycket personligt och inte alls med syddslappar för både ögonen och öronen.

Men alla ör ju inte medlem i en sån grupp och det ska man inte behöva tycker jag!
  • frucgsvensson
    Gweny skrev 2016-05-01 11:30:36 följande:

Jag siktar på 6/6. (bf 11/6) då blir det alltid röd dag och kul födelsedatum 160606.

6/6 har vi BF :) hoppas han vill komma på det datumet. Är ju ett ypperligt datum! ??
  • frucgsvensson
    Hoppsan2016 skrev 2016-05-02 01:19:34 följande:

Och jag vann med att få första bebisen i tråden!!!! Havanna föddes 1/5 kl 18.55 med kejsarsnitt. Vägde 2350 gram och andas själv utan problem!!! Vi är överlyckliga nu

STORT GRATTIS!!! Förstår att ni är lyckliga!

:) så fiiin!
  • frucgsvensson

Åh! Jag har så ont så ont nu. Benen domnar och gör ont kvällstid trots stödstrumpor och högläge under dagarna. Bäckenet gör ont hela vägen runt och framåt. Sammandragningar titt som tätt och kissblåsan spränger hela tiden. Trycket neråt gör inte saken bättre heller.

• frucgsvensson
    Gweny skrev 2016-05-03 08:21:17 följande:

Frucg>> uch låter inte roligt för dig! Hoppas du får möjlighet att vila emellanåt.

Själv så svullnar. Mina ben och händer lätt upp och får lite sammandragningar när jag går.

Ska till BM idag, se om h*n rört sig mer neråt.

Hoppsan>> kul höra från dig! Kan tro det var omtumlande med snitt! Vet du när ni får åka hem?

Ja, det är tur att jag inte jobbar. Det hade jag aldrig fixat.

Jag sväller också. Igår fick jag ta av vigselringarna t.om, det har jag inte behövt göra förut. Stödstrumpor har jag varje dag.
Svar på tråden Gravid efter IVF hösten 15