Inlägg från: ettplusettlikamednoll |Visa alla inlägg
  • ettplusettlikamednoll

Gravid efter IVF hösten 15

frucgsvensson skrev 2015-10-14 16:41:17 följande:

Och vi ska inte gå förrän om två veckor..långt dit!

Ja väntan är olidlig!   Det har varit tre riktigt jäkla sega veckor från att jag bokade tiden fram tills i morgon, det kan man lugnt säga!

Hur känner du (och ev partner?) inför ultraljudet? Är ni lugna och positiva? Eller snarare nerviga?
  • ettplusettlikamednoll
    frucgsvensson skrev 2015-10-14 18:52:28 följande:
    Vi vill såklart veta att allt ser bra ut eftersom jag mår så otroligt bra och knappt har några symptom! Lan skulle kunna tro att jag bara inte har mens i stort sett.

Klart att vi är nerviga. Har tänkt på det flera gånger att jag kommer blunda till min man sett om hjärtat slår eller så..är rädd att det ska slå DÅ men inte senare.. Man har ju läst så mkt skräckhistorier att det är sjukt (inte nu längre dock)

Hur känner ni då? :)
    Det var faktiskt en bra ide med att blunda.. Jag kanske får lov att göra det.. Det som syns på skärmen kommer ju i stort sett inte säga mig något ändå. 

Vi är nog ganska oroliga. Det är så  mycket som hänger på det här momentet liksom. Jag är orolig för att tystnaden från läkaren ska bli lång när hon letar efter något livstecken. Jag hoppas det är uppenbart på en mikrosekund att den lever och frodas. Inte att jag ska behöva ligga där och lyssna på tystnaden i två minuter för att sedan få ett negativt besked..
  • ettplusettlikamednoll

Nu har vi gjort vårt ultraljud! Vecka 7+6. Den lilla levde och hjärtat slog för fullt. Allt var helt normalt och såg bra ut. Läkaren sa grattis och tyckte att vi skulle slappna av nu och fira!

Jag frågade om missfallsrisken i det här skedet och läkaren sa att nu är det bara runt 10% risk att det inte blir barn av det här! Men jag tror att han också drog på vad gäller dessa tio procent, bara för att inte inge falska förhoppningar. Har läst betydligt lägre siffror än så på andra ställen..

Vi firade med att köpa våra första bebiskläder..  :)

Håller nu alla tummar vi har!

• ettplusettlikamednoll

Tack hörni! :)

frucgsvensson skrev 2015-10-15 14:32:37 följande:
    Stort grattis! :) vad härligt att allt såg bra ut såhär långt! Hur har du haft det med symptomen hittills?

gör man alltså VUL eller UL i den veckan? Jag ska dit precis då jag går över till vecka 9.

Det är vaginalt ultraljud.

Jag har mått lite smått knappt märkbart illa då och då i typ en vecka. Men igår kväll och i  morse och i natt blev det mer påtagligt. Inte så jag spydde men så att det verkligen kändes. 

Annars har jag sedan plus haft växtvärk som svag mensvärk/träningsvärk i livmodern. Mina bröst har blivit större och jag har varit lite förstoppad i någon vecka. Är också väldigt trött, och hungrig i stort sett hela tiden. Men jag mår absolut inte dåligt...

Men alla verkar känna såå  olika så oroa dig inte! Hade jag inte varit medveten om graviditeten utan va en sån som "råkat" bli  gravid så hade jag precis börjat misstänka något nu, i och med det lilla illamåendet..
  • ettplusettlikamednoll
    Frutopia skrev 2015-10-16 13:44:10 följande:

Idag var ingen bra dag. Nu efter lunch och en snabb promenad fick jag sådana smärtor, håller i sig några sekunder åt gången bara men det får min mage att blåsa upp sig så jag ser ut att vara i 5:e. Var på toa men inget blod, fast ev blod kanske inte kommer så snabbt.

Fan vad jobbigt det är när man inte vet om allt är bra eller inte. Jag kommer vara konstant orolig och rädd genom hela graviditeten tror jag...

Ikväll ska jag på Henrik Fexeus, men känner inte alls för det. Känns som sällskapet kommer tycka att jag är lite larvig för magont, men jag kommer inte kunna slappna av direkt..

Vill bara hem o sova....

Hur är er fredag? :)

Du behöver säkert inte oroa dig!
    Det ska ju vara helt normalt med mensliknande smärtor. Är såklart också orolig för allt och inget och hade också rejält ont i livmodern för någon dag sedan, men det är ju växtvärk.

Försök se det som något positivt.. Det är nog bara så att din livmoder försöker växa till sig :)
  • ettplusettlikamednoll
    Majorie skrev 2015-10-21 16:26:22 följande:

Äntligen gått in i vecka 12+0 idag! Känns härligt. Har KUB om 5 dagar och är lite nervös för det.

Vad underbart! Lättnads-veckan ju! Skönt för dig! Jag är i vecka 8+5  så jag har en bit kvar...

Passar på att önska lycka till inför kub-testet. Du oroar dig säkert i onödan :)
  • ettplusettlikamednoll
    Frutopia skrev 2015-10-22 15:17:17 följande:

Nu har jag en fråga som kan vara känslig. Känsliga läsare undanbedes :)

jag har inte haft några problem med nr 2 förrut, går ca var 2-3 dag. Men så den här veckan har toabesöken varit en pärs! trots att jag gör nr två samma frekevens som innan dvs varannan dag  så är mängden helt sjuk just nu! Hårt och stort och trögt, skitjobbigt rent ut sagt TystGlad Jag vet att man kan bli hård i magen, men om tillfällen man går är som vanligt hur fan kan det bli som ett gympass...

Vilken jäkla märkligt inlägg det blev Skrikandes 

Hehe.. Jag har druckit en halv flaska Friggs plommonjuice och ätit en matsked linfrön i morgonmuslin varje dag.. Det "lenar upp" ;) Så det får bli mitt tips till dig..
  • ettplusettlikamednoll
    frucgsvensson skrev 2015-10-23 15:37:40 följande:

Tycker synd om er som kräks och har problem med illamående. Jag mår illa också, men inte ens i närheten av vad ni andra verkar göra.

Har ni fått några cravings ännu förresten? Jag har en jäkla dille på mjölk!! Kan dricka hur mycket som helst! Iskall sådan. Och fettig mat. Tacos med créme fraiche, gärna pizza och sånt där.

Jag hade sjuk dille på saltlakrits typ i vecka 6-7 kände mig typ TÖRSTIG om jag inte åt saltlakrits!

Nu har jag inte direkt dille på något men har väldigt låg matlust, speciellt på kvällen.
    Känner en stark olust att äta det mesta och speciellt allt med färs. Tycker typ inget ser gott ut eller känns gott att tänka på. Vill helst äta typ rostade mackor och juice.. Kalla saker och helst inte tillagad mat.. Jättekonstigt. Jag är egentligen ett matvrak!
    Och jag mår inte ens speciellt illa, har inte spytt än och har inte mått illa på två dagar men känner ändå nån slags äckelkänsla till mat. 

Är i vecka 9+0
  • ettplusettlikamednoll

Apropå något annat... :)

Tror ni som är gravida nu att vi behöver köpa vinterjackor för gravida den här vintern? Jag tänker ju ändå att många av oss kommer att börja se gravida ut runt jul och en vinterjacka kan man ju använda ända in i april?

Man vill ju kunna stänga om magen? Hur tänker ni?

Svar på tråden Gravid efter IVF hösten 15