• frucgsvensson

Gravid efter IVF hösten 15

Jag vet inte om det bara är jag som känner såhär som jag gör.

Min man är väldigt social av sig och gillar att träffa människor, prata om allt och ingenting och liksom göra något hela tiden.

Jag känner nu att jag bara vill vara hemma i min trygga miljö liksom (har alltid varit så men det är ännu mer så nu). Jag får typ ångest så fort någon frågar om vi vill komma på middag eller nägonting och särskilt om det är till någon som har en ny partner eller liknande som vi inte känner.

Jag försöker förklara det här för honom men han förstår inte riktigt. Det har istället blivit att vi måste ljuga varenda gång istället för att snällt bara tacka nej. Och det här sätter mig i en sån konstig situation eftersom alla vet hur jag är som person och som min man är som person - totalt olika socialt. Då tar iallafall jag den slutsatsen att dom andra vet att det är JAG som tackat nej och att jag är tråkig osv. Sen slutar det med att jag blir deppig och får dåligt samvete fastän min kropp skriker efter att få vara hemma och vara tråkig. Jag säger till min man att han får åka och göra saker hur mycket han vill, att han ska passa på osv.

• frucgsvensson
    Sälma Riit skrev 2016-03-19 23:03:26 följande:

Nu har jag träffat läkaren som upptäckte alla brister hos mig och som jag tänkte skulle sjukskriva mig på halvtid eftersom jag är ganska trött. Men det mötet blev helt annorlunda än jag tänkt mig. Jag är visserligen sjukskriven på halvtid nu som jag ville, men det bemötande jag fick var rakt hemskt!

Jag har skrivit det förut, jag är överviktig. Min mamma har dessutom diabetes 2. Mitt socker åker lite upp och ner och min barnmorska tyckte att vi borde göra en utredning. Läkaren som jag träffar och ska prata järn- och b12-brist med har bara en sak och säga och det är att jag i princip redan kan räkna med att jag har diabetes och att jag borde gå ner i vikt för att se mina barn växa upp (ja, hon sa så och min mamma har som sagt diabetes och det är inte samma sak som att få cancer, även om det såklart inte är bra). Men det värsta var inte det utan där sitter jag, snart höggravid, och säger att jag gått ner i vikt under graviditeten eftersom jag spytt som en gris i sju månader. Då gör läkare high five! Jag är mycket glad över att aldrig ha haft ätstörningar för det kunde ju lätt tolkas som om det är bra att spy sig ner i vikt. 

När jag sedan ska gå frågar jag vad jag bör äta och då säger hon frukt, något jag redan gått igenom att jag har svårt att äta pga äcklig smak i munnen av syrliga saker och då säger hon drick jos istället. Ursäkta, men jos innehåller horder med socker! Dessutom lika syrligt förstås. Andra "bra tips" var att äta falu rågrut om jag blir sugen på choklad. Det hjälper inte mot sötsug påpekar jag. Men du bestämmer svarar hon. Ja, och då bestämmer jag att jag inte äter choklad, punkt. Dessutom äter jag inte så mycket sött eftersom jag inte mår så bra av det. 

Men man kanske skulle ta och banta ner sig några kilo till, till nästa gång så att jag får ännu mer beröm, eller vad säger ni andra? (OBS, ironi)

Var bara tvungen att skriva av mig.

Alltså det låter verkligen som ett skämt! Finns det läkare som beter sig sådär och får behålla sina jobb?! Helt sjukt.

Först, banta när man är gravid? NJA. Och banta överhuvudtaget, nej. Viktnedgång är en ny livsstil för mig, bantning är en "snabb-fix".

Jag tror på att äta efter kostcirkeln och promenera varje dag.
  • frucgsvensson

Var på första delen av föräldrautbildning idag. Pratade om förlossning. En liten grupp var vi. Vet inte riktigt vad jag tyckte, men tänker definitivt ge det en chans.

Iallafall. Vecka 30 idag! Exakt tio veckor kvar till BF. Börjar bli nervös faktiskt! Det börjar bli mer och mer verkligt nu.

• frucgsvensson

Barnmorskan idag. Lågt tryck och lågt järnvärde enligt sista mätningen. Järnvärde hade jag 135 sist och nu 117, blodtryck 100/55. Lågt för att vara mig. Vet inte vad jag hade sist.

Ingen åtgärd än mer än att jag ska äta ned livsmedel som innehåller järn.

Gått upp 8 kg sen start. Var normalt sa hon. Sockret var också normalt.

Hjärtljuden 122 och SF-mått 28 nu i vecka 30.

• frucgsvensson
    Junilängtan skrev 2016-03-23 16:16:21 följande:

Oj vilket lågt blodtryck? Eller är det jag som har högt (140/70)? :P

Min bm vill att jag ska ta järntabletter, hade 111 idag, känns sådär... :(

Jo, det var ju lågt. Hon tog det två gånger också pga "chocken" att det var så lågt. Men ingen åtgärd åt det.

Jag hoppas slippa järntabletter. Jag fick rådet att försöka boosta med mat i början nu. Allt har ju varit perfekt fram till nu. Har ju känt mig matt och orkeslös länge nu, så skönt ändå med svar på det.
  • frucgsvensson
    Sälma Riit skrev 2016-03-23 21:44:12 följande:

Ja, vi väljer ju själva vilka råd vi följer och vilka vi hoppar. Jag kan ibland avstå från saker som är ok, men inte känns rätt. Rå lax är ju ok, men jag äter aldrig det på buffé. Är annars inte så nojig av mig utan äter mina köttbitar lagom ogenomstekta :) Men jag har så mycket mat jag inte kan äta pga äckel i munnen och det längtar jag så jäkla mycket bort ifrån!!!

Jag har turen att inte gilla varken brie eller lax, gravid som ogravid. Därimot känner jag igen det här med "äckel i munnen" av viss mat. Däribland vanlig köttfärs! Spelar ingen roll vad vi lagat med den. Hoppas att det försvinner då det här är över.
  • frucgsvensson
    Sälma Riit skrev 2016-03-24 22:54:27 följande:

Jobbigt! För mig är det frukt och det är ju inte helt kul det heller. Ska ta med mig hallon till BB!

Å jag som älskar frukt och grönt nu. Helt galen i apelsiner och iskalla hårda körsbärstomater. Mmm! Tänk vad olika det kan vara :)
  • frucgsvensson

När kan man köpa AmningsBHar? Har hört att man ska vänta så länge som möjligt och t.om till efter mjölken runnit till? Men jag vill gärna ha något innan så att man har också. Vill gärna ha några mjukare och några med BRA stöd, har ni några tips? Jag har rätt stor byst så stödet är viktigt för mig.

• frucgsvensson
    Sälma Riit skrev 2016-03-27 14:47:49 följande:

Jag har redan köpt då mina bröst blivit större och jag inte kan ha flera av mina gamla. Jag har köpt med bygel, vilket är svårt att hitta. Change har en superbra modell! Jag har storlek 85f i vanliga fall och 85g nu. Köper inte att man inte ska ha bygel. Det funkade hur bra som helst förra gången.

Jag köpte dumt nog två vanliga bh-ar från någon billigare kedja då de växte som mest. Nu har dock ena gått sönder i bygeln så tänkte köpa något nytt nu igen, amningsvänliga.

Ja, jag har läst att man kan få mjölkstockning av bygeln, men stämmer det? Tänkte mig ha några mjuka hemma och med bygel kanske då man ska ut bland folk ;) får gå in och prova på change, de har alltså amningsBHar där?
  • frucgsvensson
    Junilängtan skrev 2016-03-28 18:41:58 följande:

Jag har köpt några stycken på lindex och är nöjd med dem, känns väldigt bekväma! Men det är nog helt och hållet en smaksak, det bästa är nog att prova sig fram :)

Ja, får göra det :)
Svar på tråden Gravid efter IVF hösten 15