• frucgsvensson

Gravid efter IVF hösten 15

Sälma Riit skrev 2016-02-23 11:19:06 följande:

Tredje trimestern!

En läkare ringde idag och meddelade att mina blodprover såg dåliga ut och det är förmodligen därför jag fortfarande inte mår bra. Ska äta mer tabletter och jobba halvtid ett par dagar och hoppas att det blir bättre!

Är det järntabletter du menar? Vad jobbigt att behöva äta sånna. Har hört att vissa har djävulska biverkningar?! Hoppas du mår bättre snart!
  • frucgsvensson
    Sälma Riit skrev 2016-02-23 19:25:30 följande:

Järntabletter äter jag redan, men måste öka dosen. Inte kul. Sedan måste jag äta b-vitamin och doktorn ville helst att jag skulle ta sprutor, men et blev för krångligt så jag ska börja med tabletter där också. Tydligen är b-vitaminbrist något vegetarianer får, men jag äter ju jättemycket kött. Nåt är det som inte stämmer, men det är ju mig det gäller och inte bebisen som tur är.

Okej! Hur kom dom fram till att du har b-vitaminbrist?

Tänkte om det är några rutinprover som tas, eller om dom helt enkelt gjort det pga några symtom du har?

Låter inte roligt vilket som!
  • frucgsvensson

Är det någon som har erfarenhet av en Bedside crib spjälsäng? Dom är smalare och med hjul. Troll tror jag märket är?

Jag undrar lite hur den är för då jag läser recensionerna så är det några som skriver att den är lite ranglig, att man inte kan få den tätt mot sängen t.ex.

Jag/vi vill ha en spjälsäng som går att ha nära sängen så att ena sidan tas bort. Det går inte på ikea sängarna vad vi sett, för då kan man ju bara ha sängen i läget längst ner? Har en hög kontinentalsäng och vill ha honom i samma höjd som oss. Jag vill inte ha honom i sängen så det känns som en bra idé med öppen spjälsäng, men vet som sagt inte vilken säng som kan tänkas fungera bra utan att det blir så mycket nivåskillnader på vår och hans säng.

• frucgsvensson
    Sälma Riit skrev 2016-02-23 21:59:47 följande:

Minns inte helt förloppet men tror det var så att bm upptäckte låga värden och konsulterade läkare. På hennes beordran gjordes fler specifika tester (bara läkare kan beordra dessa tester). Sist jag var där sa bm att läkaren ville att vi gjorde fler tester för att kolla blodet. Och idag ringde hon alltså. Kändes bra att ha fått direktkontakt med läkaren så att det verkligen är någon som vet precis vad jag behöver.

Läget är ju inte så bra med mig. Spydde upp middagen idag för första gången på veckor. Men kanske kan tabletterna hjälpa mig. Hoppas det.

Aha, okej! Skönt ändå att det kollas upp! Det kanske är svaret på ditt mående som du skrev. Hoppas att det blir bättre.

Fy. Å jag som inte har kräkts någonting under hela graviditeten. Känns mig lyckligt lottad över det! Lider med dig/er som haft/har sånna problem.
  • frucgsvensson
    ettplusettlikamednoll skrev 2016-02-24 08:14:33 följande:

Vi kollade först på en sån liten sidosäng men känner att det är onödigt att köpa en säng som bebisen bara kan sova i några månader. Så vi kommer att köpa ikeas spjälsäng med löstagbar sida och sedan palla upp med det antal madrasser i för att få den höjd som behövs :)  

Ja, det är lite så vi tänker också. Jag tror att vi kör en sån variant vi också :)
  • frucgsvensson

Har för mig att det var fler än vi som tänkte köpa en brio smile vagn här? Eller ni kanske redan har beställt/köpt? Vi fick iaf veta häromdagen att den modellen ska utgå, det kommer tydligen heta britax smile nu. Vet dock inte skillnaden ännu på dom, de var min man som pratade med babyproffsen. Kan tänka mig att dom bara ändrat namnet, men vet inte.

• frucgsvensson
    frucgsvensson skrev 2016-02-25 19:18:58 följande:

Har för mig att det var fler än vi som tänkte köpa en brio smile vagn här? Eller ni kanske redan har beställt/köpt? Vi fick iaf veta häromdagen att den modellen ska utgå, det kommer tydligen heta britax smile nu. Vet dock inte skillnaden ännu på dom, de var min man som pratade med babyproffsen. Kan tänka mig att dom bara ändrat namnet, men vet inte.

Jo! Nu kom jag på en sak. Själva babyskyddet går inte att fästa direkt på vagnen som jag förstod det som, utan man måste ha någon slags adapter så att det ska fungera. Om man alltså köper travel-setet.
  • frucgsvensson
    Frutopia skrev 2016-02-25 19:22:57 följande:

Vi köpte brio smile, paket med babyskydd som gick att sätta på chassit utan adapter

Ja, men tydligen ska det utgå nu. Fr.om sista feb tror jag hon sa.
  • frucgsvensson
    ettplusettlikamednoll skrev 2016-02-25 21:00:12 följande:

Jag har haft mycket (alltså flera, flera, flera per dygn) sammandragningar sedan vecka typ 17 eller ännu tidigare (Är  i vecka 27+0 i morgon) Var orolig ett tag men pratade med min barnmorska som sa att det är helt normalt så länge det inte är smärtsamt och blir ett "värkarbete" eller om det kommer blod. 

Jag har även sammandragningar bara av att ligga ner. Varje gång jag rör mig på natten och speciellt om jag lägger mig på rygg så blir hela magen stenhård! Lite obehagligt men ska vara helt ofarligt..

Har också rätt mycket. Alltid då jag ligger ner, eller sitter. Har fått det typ en gång bara då jag var ute och gick. Har läst någonstans att det inte är ovanligt att man får 20-25 sammandragningar per dag.
  • frucgsvensson

Nu har vi beställt barnvagn iallafall. En stor milstolpe för oss!

Måste fråga. Hon som startade den här gruppen, är hon kvar? Eller har jag missat något på vägen?

Svar på tråden Gravid efter IVF hösten 15