• frucgsvensson

Gravid efter IVF hösten 15

ettplusettlikamednoll skrev 2016-02-08 19:12:27 följande:

:)

Vi har redan köpt massor! Släpp spärren! Det är ju skitkul att handla. 

Det vi köpt hittills är:

(Kläder i storlek 56)

Typ sju par byxor och lika många bodys, någon långärmad tjockare tröja, två tunna mössor, strumpor, tre-fyra pyjamas och lite sånt, kommer nog inte köpa så mycket mer i den storleken. Sedan har vi också köpt lite grejer i storlek 62.

Amningskudde. 

Badbalja

Tvättlappar i frotté

Lite leksaker.

Två filtar

Några nallar

Ett babygym 

Och lite saker till barnrummet som vi håller på att renovera och inreda. 

Och så har vi  beställt en barnvagn och babyskydd  som vi nog hämtar ut ca en månad innan BF :)

Vi ska  också köpa, spjälsäng, hygiengrejer, babysitter, bärsele mm..

Det finns ju jättemycket bra listor på internet på saker man behöver och inte behöver, googla på lite sånt :) 

Ja, jag har hittat en lista nu som jag tycker verkar bra. Men det är fortfarande det här med vilka sorts kläder det behövs, får köpa lite av varje helt enkelt :) det är ju svårt att veta vad det blir för väder i juni.

Ja, måste nog släppa spärren annars blir det en dyr summa i slutändan :)
  • frucgsvensson
    Sälma Riit skrev 2016-02-08 21:05:01 följande:

Ett tips är att vara köpa en lite tjockare tröja i liten storlek. Vi hade många till sonen som föddes i ett varmt september och fick kämpa för att använda alla. Tänk på att det går att ha täcke eller filt i vagnen så de måste inte vara påpälsade om vädret är dåligt!

Det är lite dumt att köpa kläder redan nu har jag märkt eftersom affärerna mest har vinterkläder, långärmade body osv. Men vi köpte några små T-shirtar på Kanarieöarna :)

Ja, jag tror att det är lite därför som vi inte köpt någonting ännu. Men de bodys som finns i neutrala färger (bas) borde ju vara tillräckligt tunna tänker jag?

Sen har jag fått för mig att jag bara vill använda omlottbodys i början. Är ju så små och bräckliga känns det som i början. Och så när man är ovan..
    Lutetzia skrev 2016-02-08 21:07:20 följande:

Vi har också börjat handla kläder. Det är så roligt! Det blev några bodies och byxor i stl 50 och 56. Har köpt både kortärmat och långärmat, man vet ju aldrig vad det är för väder i juni/juli. Förra året var det ju jättekallt men det kan ju lika gärna vara 30 grader. Har tänkt så att vi skaffar lite basgrejer som man sen kan komplettera om man behöver. Räknar också med att man kommer att få en del kläder. ;)

Vad tänker ni ha för sängkläder till bebisen? Vi har köpt en sovpåse, tänker att det kan vara bra på sommaren. 

Jag tyckte jag såg fina sängkläder på ikea. Men jag funderar dock på om man verkligen behöver täcke där i juni? Tänker att det kanske räcker att man klär i pyjamas och sen en tunn mysig filt? Eller även va utan pyjamas och bara filt om det blir varmt?
  • frucgsvensson
    Sälma Riit skrev 2016-02-10 11:05:02 följande:

Gah! Börjar noja mig för viktnedgång. Är överviktig från början och därför inte gått upp så mycket. Hade gått ner två kilo hos bm sist och hon sa att det inte var någon fara. På semestern gick jag upp lite, men har nu efter magsjuka gått ner fem kilo! Borde jag bli superorolig? (Det har nu gått så långt att mina vänner påpekar att jag har gått ner i vikt, fastän magen pekar rakt ut.)

Det du har gått ner nu under magsjukan borde ju gå upp rätt snabbt igen då du kommer igång och äter ordentligt tänker jag. Prata med din barnmorska igen om du känner dig orolig.
  • frucgsvensson
    Sälma Riit skrev 2016-02-10 13:35:49 följande:

Jag ska dit nästa vecka och det borde inte vara några bekymmer. Kollade en viktkurva nu och vad jag borde väga. Jag väger typ 7 kg mindre. Men bm har ju som sagt koll på att jag går ner. Ska sluta noja mig.

Förstår dock att du blir orolig. Men jag tror att barnet har tagit all den lilla näring du haft nu då du varit magsjuk, och det är kanske därför du gått ner lite extra.

En bekant till mig spydde som en gris i 2 veckor och såg ut som ett benrangel där ett tag, men bebisen mådde prima! Hade tagit ALL näring som den behövde. Därav den kraftiga viktnedgången.
  • frucgsvensson

Idag var jag till sjukgymnast med mina problem i fogarna. Det visade sig att det var foglossning i fogarna fram, men bak som jag trott också varit fogarna verkar vara ett ryggskott! Låter mer rimligt också. Det small till i ryggen en kväll på jobbet (vårdjobb) och har haft ont sedan dess (1 vecka ca).

Så, foglossningsbälte fick jag men ryggskottet gick inte att göra något åt nu då jag är gravid. Hade jag inte varit gravid så hade jag fått knäcka ryggen.

Får se hur det går att jobba imorgon!

• frucgsvensson

Åh. Det är SÅÅÅ stressigt på mitt jobb nu (undersköterska). Vi har så mycket ordinarie personal som är sjukskrivna och har semester och det tas in vikarier som kanske inte varit hos oss så mkt. Är helt slut efter att ha jobbat fre-mån. Idag var värst. Haft så ont i magen (nedre delen) och varit uppsvälld hela dagen. Brukar känna lillen så fort jag lägger mig ner men har inte känt av honom alls ännu. Har läst att de kan bero på stress. Men man blir ju så orolig. Och jag som har gått ner till 75% för att få mindre timmar per dag osv.

• frucgsvensson
    Gweny skrev 2016-02-16 08:33:53 följande:

Uch så jobbigt! Är själv usk(inom rehab) så vi har mycket tungt & stress. Har med mycket vikarier...

Har du skickat in för grav.peng? Jag gör det nu i veckan...

Usch. Det är så tråkigt. Å jag som har valt att jobba 75% för att få mindre timmar och liksom hinna koppla av mellan passen, men det blev som stressigare ju mindre timmar jag jobbar verkar det som.

Jo, jag skickade in det för 1-1/2 vecka sedan. Får väl svar snart. Isåfall får jag gå 6 April.
  • frucgsvensson

Idag var vi på återbesök för ultraljud då det såg ut som att vår lilla gosse hade vidgande njurbäcken.

Idag såg allt bra ut! :) så nu är allt som det ska. Skönt!

Jäklar vad de växer på 4 veckor!! Fick knappt plats där på skärmen. :)

• frucgsvensson

Det här har vi köpt i klädväg hittils. Vad tycker ni, visst behövs det mer bodys va? Nått mer ni tycker?

Storlek 50:

2 långärmade bodys

Storlek 56:

2 långärmade bodys

3 pyjamaser med fötter

3 byxor med fötter

1 t-shirt

1 par finbyxor

2 mössor

1 dress munkjacka med tillhörande byxor

• frucgsvensson
    Gweny skrev 2016-02-16 12:55:36 följande:

Så skönt!! Ja otroligt vad dem växer på sig. Min 1a gick jag på överburnskontroller på...det var inte mycket åt gången man kunde se.

Men var fräckt att se

Ja, verkligen jätteskönt :) han låg med huvudet neråt och fötterna upp mot vänstra sidan i magen upp mot revbenen :)
Svar på tråden Gravid efter IVF hösten 15