• frucgsvensson

Gravid efter IVF hösten 15

Hur mycket rör sig era små i magen nu i de högre veckorna? Går in i vecka 31 idag och tycker sedan några dagar tillbaka att rörelserna är annorlunda på något vis. Lite mindre utspritt under dagen och mest på kvällen, fast ändå inte som förut.

• frucgsvensson

Åh, nu har två av min mans syskon fått sina pojkar. Bara vi kvar nu med vår pojke. Längtar nu!

Jobbar dessutom sista dagen idag och går på gravledigt. Så skönt! Bara 2 1/2 timme kvar av arbetsdagen.

• frucgsvensson
    Gweny skrev 2016-03-31 12:13:18 följande:

Så kul era pojkar kommer ha ihop sen.

Härligt med ledighet nu! Man har svårt fokusera på jobbet. Jag gör min sista dag imorgon!

Ja, precis! Det är bara drygt tre veckor mellan den äldsta pojken (Harry) och den som kom idag (Alexander). Och drygt två månader då till vår :)

Ja, jag har varit sjukt omotiverad och liksom lagt ner psykiskt i alla beslut osv. Så skönt nu :)
  • frucgsvensson
    Sälma Riit skrev 2016-03-31 13:01:49 följande:

Ja! Det var tämligen normalt. Två timmar efter kladdkaka var det på normal nivå, och det är så man mäter även i utredningen. Fast då ska man dricka motsvarande 75 cl läsk, vilket jag såklart inte drar i mig dagligen :) Direkt efter sött var det ganska högt, men jämför med mamma som har diabetes så var det lågt. Jag är därför inte jätteorolig.

Vet inte om fler ul. Eventuellt blir det så.

Mäter de hba1c på dig eller tar de just innan/efter måltid?

De snabba kolhydraterna kan ställa till det, om det är MÄNGDER vad jag förstår. Kanske får dra ner lite grann, men inte ska du behöva dra ner helt.

Lightprodukter kan du ju äta också. Hoppas att det ser bra ut på vidare undersökningar.
  • frucgsvensson

Är det någon här som har problem med pollenallergi och äter allergitabletter för det? Jag mår pyton av allergin, men jag vet inte vilka tabletter man får äta som gravid? Vill helst inte ha dom här som man blir jättetrött av, är ju redan så trött och slut.

• frucgsvensson
    odie skrev 2016-04-09 20:08:19 följande:

Här är en till som lider, har fått cetrizine okejat av både bm och läkare.. Sen om man blir mer eller mindre trött av den än av andra det vet jag inte!

Okej! Jag var på Apoteket idag och de fick naturligtvis inte rekommendera något till mig pga att det inte finns några forskningar och dylikt på foster och amning.

Jag ringde 1177 och de sa att jag skulle rådgöra med läkare. Jag ska ringa och höra mig för imorgon, men då vet jag att iallafall du fått okej på cetrizine.
  • frucgsvensson

Åh jag känner också av ilningar! Massor! Jag kan knappt gå en promenad längre för det ilar, får sammandragningar och som ett märkligt tryck neråt. Har hänt att har jag ansträngt mig mycket med typ städning osv så kommer det dessutom som en jätteflytning strax därefter, då jag lagt ner mig. Vecka 33 idag.

• frucgsvensson
    Sälma Riit skrev 2016-04-12 15:35:22 följande:

Då har jag varit på återbesök hos min knäppa läkare. Här kommer en intressant berättelse, som inte är på samma nivå som sist, men ändå knäpp. Alla mina värden ser nu mycket bättre ut, utom ett. Det var D-vitamin som hon gömt att informera mig om att jag skulle ta. Men men.

Jag frågade om sjukskrivning och hon sa att hon kunde sjukskriva mig på halvtid fram till förlossningen Jag frågade då om möjlighet till heltidssjukskrivning sista tre veckorna, men det sa hon att hon inte kunde motivera. Fine. Jag kan liksom inte argumentera mot en läkare, men hon öppnade för diskussion och jag framförde lite argument, bland annat att jag blivit sjukskriven mot slutet förra gången. Hon började då prata om en kollega, låt oss kalla honom för Per Larsson. "Det var säkert Per Larsson som sjukskrev dig då, han sjukskriver alla!". I verkligheten hade han ett lite mer annorlunda namn och jag som har ett hästminne när det kommer till namn mindes faktiskt att det var han och bekräftade. Då sa hon "jag försöker istället att bota er genom att ta provet och följa upp, det gjorde väl inte Per Larsson?". Jag börjar skruva på mig för det är rikgit pinsamt hur hon förtalar sin kollega. Byter samtalsämne.

Hon skriver på anmälan till Försäkringskassan och avbryter sig plötsligt och säger: "är jag för hård mot dig?". Jag tycker att situationen är absurd och säger "ja, det tycker ju jag, men det är ju du som är läkare". Hon fortsätter att argumentera för att jag ska ta ut föräldradagar och sedan diskuterar vi föräldraförsäkringen en stund och jag får understyrka att jag är (eg har varit) politiker och vet precis vad den går ut på och så länge man har en valbarhet så kommer majoriteten att välja att inte ta ut något före för att inte missa tid med sitt barn. Men jag har ju ingen rätt att kräva sjukskrivning och är det inte motiverat så är det ju inte så jag försöker markera att jag inte vill diskutera mer. Situationen känns absurd. 

Vi pratar om andra saker en stund, det är dags för mig att gå. Hon säger åt mig att höra av mig om situationen förvärras och sedan klämmer hon in med: "Eller så får du väl be Per Larsson sjukskriva dig". Och jag tänkte "You bet I wil!".

Så sjukt detta. Känns inte seriöst. Bra att mina värden var bra iaf :)

Men alltså allvarligt. Vad är det för stolpskott till läkare?! Vad hände med empati och sympati?! Är det en äldre läkare eller? Man tänker ju att en kvinnlig läkare borde ha lite mer förståelse hur det är att vara gravid till att börja med.

Himla märklig läkare. Står du ut, annars byt läkare!
  • frucgsvensson
    Sälma Riit skrev 2016-04-13 08:51:08 följande:

Gweny och frucgsvensson: jag kan iofs köpa att hon inte sjukskriver. Enligt den föräldraförsäkring vi har ska viss det utnyttjas före BF. Men jag tycker att det är fel att det då inte är öronmärkt eller att kvinnan har lika många dagar som mannen. Så det handlar mer eller mindre om en politisk inställning.

Men det jag inte kan ta är att hon helt öppet sitter och pratar skit om sin kollega! Hon ifrågasätter ju helt öppet hans kompetens. Så totalt oseriöst. Såklart ska jag se till att få komma till honom. Min bm sa vid ett tillfälle att sjukskrivning inte är något problem och att det fanns andra som kunde hjälpa till om inte den jag går hos gör det. Tyder ju på att fenomenet är känt.

Vet att den andra läkaren håller med mig i den politiska biten angående föräldraförsäkringen, dvs vill man att kvinnor ska vara lediga före förlossningar måste man erbjuda andra pengar än att ta från tiden med barnet. I andra länder är det ju så, men med det felet att man tvingar kvinnor att sluta jobba (åtta veckor före BF i Österrike och sex veckor före i Finland för att ta två exempel). Jah tycker inte man ska tvinga, men väl erbjuda!

Ja, absolut. Sjukskrivning tycker jag ändå är bra att de är lite hårda med, men samtidigt så kanske man ska lyssna på sin patient och som du säger, INTE smutskasta sina kollegor! Hur seriöst är det?

Och att en patient ska få höra sånt där är inte direkt schysst eller professionellt.
  • frucgsvensson

Har för mig att det skrevs lite om extra ultraljud här pga att vi gjort IVF?

Hur som. Min BM ringde idag för jag hade tagit fel på dag för besök. I samtalet sa hon också att hon skickat en förfrågan om ett extra ultraljud. Jaha? Varför då? Frågade jag för det är nämligen ingenting hon har nämnt för mig förut.

"Jo, det är för att ni har gjort ivf, du är förstföderska och för att du gick in med en liten övervikt".

Mjaha...? Förstår ingenting. Ska dit på fredag iallafall så får höra då, men varför behöver vi göra ett till ultraljud?

Svar på tråden Gravid efter IVF hösten 15