Sälma Riit skrev 2016-04-12 15:35:22 följande:
Då har jag varit på återbesök hos min knäppa läkare. Här kommer en intressant berättelse, som inte är på samma nivå som sist, men ändå knäpp. Alla mina värden ser nu mycket bättre ut, utom ett. Det var D-vitamin som hon gömt att informera mig om att jag skulle ta. Men men.
Jag frågade om sjukskrivning och hon sa att hon kunde sjukskriva mig på halvtid fram till förlossningen Jag frågade då om möjlighet till heltidssjukskrivning sista tre veckorna, men det sa hon att hon inte kunde motivera. Fine. Jag kan liksom inte argumentera mot en läkare, men hon öppnade för diskussion och jag framförde lite argument, bland annat att jag blivit sjukskriven mot slutet förra gången. Hon började då prata om en kollega, låt oss kalla honom för Per Larsson. "Det var säkert Per Larsson som sjukskrev dig då, han sjukskriver alla!". I verkligheten hade han ett lite mer annorlunda namn och jag som har ett hästminne när det kommer till namn mindes faktiskt att det var han och bekräftade. Då sa hon "jag försöker istället att bota er genom att ta provet och följa upp, det gjorde väl inte Per Larsson?". Jag börjar skruva på mig för det är rikgit pinsamt hur hon förtalar sin kollega. Byter samtalsämne.
Hon skriver på anmälan till Försäkringskassan och avbryter sig plötsligt och säger: "är jag för hård mot dig?". Jag tycker att situationen är absurd och säger "ja, det tycker ju jag, men det är ju du som är läkare". Hon fortsätter att argumentera för att jag ska ta ut föräldradagar och sedan diskuterar vi föräldraförsäkringen en stund och jag får understyrka att jag är (eg har varit) politiker och vet precis vad den går ut på och så länge man har en valbarhet så kommer majoriteten att välja att inte ta ut något före för att inte missa tid med sitt barn. Men jag har ju ingen rätt att kräva sjukskrivning och är det inte motiverat så är det ju inte så jag försöker markera att jag inte vill diskutera mer. Situationen känns absurd.
Vi pratar om andra saker en stund, det är dags för mig att gå. Hon säger åt mig att höra av mig om situationen förvärras och sedan klämmer hon in med: "Eller så får du väl be Per Larsson sjukskriva dig". Och jag tänkte "You bet I wil!".
Så sjukt detta. Känns inte seriöst. Bra att mina värden var bra iaf :)
Men alltså allvarligt. Vad är det för stolpskott till läkare?! Vad hände med empati och sympati?! Är det en äldre läkare eller? Man tänker ju att en kvinnlig läkare borde ha lite mer förståelse hur det är att vara gravid till att börja med.
Himla märklig läkare. Står du ut, annars byt läkare!