• frucgsvensson

Gravid efter IVF hösten 15

Sälma Riit skrev 2016-01-07 11:43:35 följande:

Jag hade ingen förra gången och ingen nu heller. Vad är det som skulle kosta pengar vid fel på rul? Psykolog? Eller menar du att barnet skulle vara oförsäkrat vid exempelvis upptäckt hjärtfel?

Nej, jag vet inte alls. Det diskuteras i den andra tråden och jag har inte varit gravid förut, och har alltså inte tecknat någon försäkring ännu. Så, det räcker med den som börjar gälla fr.om vecka 22 tycker ni?
  • frucgsvensson
    Frutopia skrev 2016-01-07 16:08:32 följande:

Åh vad skönt att Rul gick bra, vi ska få en liten frisk flicka som var lika otålig som sina föräldrar <3

Åhhhh! GRATTIS! Många flickor nu i den här tråden. Är det ens någon pojke ännu? :) jag och min man har pojke i magkänslan! :)
  • frucgsvensson
    Sälma Riit skrev 2016-01-07 15:48:49 följande:

Försäkringar ska ju täcka kostnader och jag kan inte se att det skulle finnas kostnader före v 22 som man skulle behöva ta. Så mitt råd är ja, det räcker med den försäkringen.

Ja, jag tänkte så jag med. Vi kör Länsförsäkringar till huse och bilar så nu bestämde vi oss för den. Ringde dit och de sa att den börjar gälla vecka 22 :)
  • frucgsvensson

[quote=76204334][quote-nick]Junilängtan skrev 2016-01-08 12:23:40 följande:[/quote-nick]Nu är vi hemma efter rul, allt såg bra ut :) Det blir den första pojken i tråden än så länge då, så min tes bekräftades inte alls ;)

Fick dessutom frågan om vi ville komma på UL en gång till nästa vecka, i studiesyfte. Så vi får se vårt lilla hjärta ytterligare en gång <3

Gweny - haha då fick vi gå emot lite till då, vi gjorde icsi :)[/qoute]

NÄMEN! Första pojken :) grattis! På torsdag nästa vecka får vi se!' :) så spännande.

• frucgsvensson

[quote=76205195][quote-nick]Junilängtan skrev 2016-01-08 15:49:34 följande:[/quote-nick]Tack, känns helt fantastiskt! :D Åh så spännande, ska ni ta reda på kön? :)[/qoute]

Ja, vi vill gärna se könet om det går :) våra magkänslor säger pojke!

• frucgsvensson

Jag har börjat tänkt lite på det hör med föräldrapenning som komma skall. Samt havandeskapspenning.

Någon som har koll? Det är första barnet för oss och kag är lite orolig på hur dom räknar ut min blivande föräldrapenning i och med att jag nu varit sjukskriven i 4 veckor och kommer troligtvis inte gå upp till 100% förrän i slutet på februari kanske. Har läst och hört lite olika varianter hur FK räknar. En del säger att de räknar inkomsten man harvat de senaste 6 månaderna och drar ett snitt plus att det är 80% av det.

Är havandeskapspenning samma inkomst ungefär? Jag jobbar inom värden om kommer nog gå i mitten på april. 60 dagar före BF alltså.

• frucgsvensson
    Jasmin Karlsson skrev 2016-01-11 20:13:21 följande:

Sjukskrivning en viss tid innan förlossning ska inte påverka ersättningen. Kommer inte ihåg hur lång tid innan... Så de räknar på din inkomst förutom tiden du var sjukskriven.

Man får 80% av lönen i föräldrapenning men bara upp till en viss nivå.

Åh, är det helt säkert? Jag hittar ingen riktig information om hur det är egentligen. Skriver på ett annat forum också ibland och frågade samma och där var svaret jag skrev ovan. Tyckte det lät himla konstigt om typ 1 ÅRS föräldrapenning ska bli påverkad av mina 4 veckor (hittils, ska till läkaren imorgon) sjukskrivning!
  • frucgsvensson
    Sälma Riit skrev 2016-01-11 20:43:37 följande:

Jag var sjukskriven sex veckor förra gången i mitten och sedan fyra veckor till på slutet och det påverkade ingenting.

Okej! Hoppas verkligen att det är så. Jag ska givetvis kolla upp det närmare. Har en del ärenden hos FK redan nu i och med sjukskrivningen.
  • frucgsvensson
    Sälma Riit skrev 2016-01-12 06:50:41 följande:

Precis, ring och hör så att du säkert får rätt svar! Men läs på om sgi annars. Det är det som ligger till grund för föräldrapenningen.

Ja, har jag försökt läsa lite om det, men inte tillräckligt för jag har fortfarande inte fått sån bra koll. Men koll med FK och sen läsa om SGI blir min uppgift härnäst :) är ju beredd på att det blir en omställning med ekonomin också, men vill gärna veta HUR mycket det kan skilja ungefär när man är van vid att ha sin inkomst liksom.
  • frucgsvensson
    Gweny skrev 2016-01-12 12:10:21 följande:

Fler som ska söka havandeskapspenning sen? Jag har haft det innan, men hört dem blivit hårdare att godkänna...

Jag kommer att söka det. Min barnmorska tog det som en självklarhet med tanke på mitt jobb (vården), och trodde absolut inte att det skulle nekas. En kollega till mig fick barn i december och hon hade då inga problem. Hon gick i mitten på oktober.
Svar på tråden Gravid efter IVF hösten 15