• helena29

Sover bara 30 min - väcka efter 20 min?

Hej!
    Jag är så fruktansvärt frustrerad!!! Min son är snart 11 månader och har sen han var 2 månader bara sovit EXAKT 30 min åt gången dagtid. Man kan ställa klockan efter honom.
    Nu tänkte jag då prova metoden "Wake to sleep", som jag fattat det så går det ut på att man väcker barnet efter 20 min och sen söver om för att en ny sömncykel ska startas. Men jag lyckas inte!!! Jag försöker bara störa honom lite lätt efter 20 min men slutar alltid med att han vaknar till för mycket och inte somnar om. Så då slutar det ju ändå med att han bara sovit 20 min och så är det övertrötthet igen eftersom han inte blir utvilad!
    Ni som provat denna metod, funkade det? Hur ska jag göra?
    Andra tips för att bryta vanan att han vaknar efter 30 min?

• Svar på tråden Sover bara 30 min - väcka efter 20 min?
  • helena29
    Carolinek89 skrev 2015-10-06 12:41:02 följande:

Men då sover han ju ändå 1-1,5 timme samanlagt per dag, för min del är det riktig lyx! Flört Min son sover mellan 20-30 min på hela dagen och så har det i princip alltid varit när han var yngre sov han visserligen flera ggr per dag men då sov han istället kortare stunden så då blev det 30-40 min per dag ändå. Visst har det vart dagar ibland då han sovit längre men de är lätträknade :P Vissa barn sover helt enkelt mindre än andra barn :)

Ok... Men är han pigg och glad då?
    Han klarar sig ned så lite sömn?
    Hur sover han på nätterna?
    Hur gammal är han?
  • Carolinek89
    helena29 skrev 2015-10-06 20:36:37 följande:
    Ok... Men är han pigg och glad då?
    Han klarar sig ned så lite sömn?
    Hur sover han på nätterna?
    Hur gammal är han?
    Just efter han vaknat på dagen är han alltid lite gnällig som om han skulle behöva sova lite till men det går över efter en stund sen är det full rulle.

Ja han klarar sig med den sömnen han får, förut när han var mindre skulle han behövt betydligt mer men nu tycker jag det går bättre. Men sen är det liksom inte så mycket vi kan göra ändå, vi har ju provat allt möjligt med olika tider och sätt osv men det är detta som funkat bäst, hellre att han sover på natten då än på dagen ;)

Nu är han 14 månader, men som sagt så har han alltid sovit lite på dagen så jag har alltid tyckt att de som har barn som sover 2-3 timmar, eller en hel timme i sträck för den delen, om dagen har det lyxigt ;) 

Han sover bra på natten tycker jag, förut sov han mellan 20-06 men nu det senaste har han sovit natt mellan 19-06 eller 07 ungefär, dock vaknar han oftast vid ca 01 och vill upp i vår säng sen brukar han vilja äta mellan 04 och 05 och det brukar ta en stund att få honom att somna om varje gång. Sen kan han ju vakna fler ggr men det är de två gångerna jag måste kliva upp ur sängen. Han har aldrig tyckt om att somna, enda stället han klarar av att somna utan att streta emot allt för mycket är i bilen och det är sedan han fick en ny bilstol :) Sen skulle han förmodligen kunna somna rätt bra i gungan om jag lät honom men han sitter ju inte så bra i den ;P  

Men jag förstår din frustration speciellt som din son inte blir riktigt utvilad så var det för oss större delen av hela första året. Jag hoppas att det löser sig för er, men det kan inte vara så att han helt enkelt inte behöver så många sovstunder på dagen?

Vår son sover ju bara en gång per dag sen han var runt 12 månader och då vet jag att han efter ett par dagar började sova längre stunder, för oss höll det visserligen bara i sig mindre än en vecka men så har vår son sovit väldigt lite hela sitt liv men som jag förstått det så har inte er son varit sån tidigare? Så det kanske kunde vara det kanske? 
  • helena29
    Carolinek89 skrev 2015-10-07 13:00:53 följande:
    Just efter han vaknat på dagen är han alltid lite gnällig som om han skulle behöva sova lite till men det går över efter en stund sen är det full rulle.

Ja han klarar sig med den sömnen han får, förut när han var mindre skulle han behövt betydligt mer men nu tycker jag det går bättre. Men sen är det liksom inte så mycket vi kan göra ändå, vi har ju provat allt möjligt med olika tider och sätt osv men det är detta som funkat bäst, hellre att han sover på natten då än på dagen ;)

Nu är han 14 månader, men som sagt så har han alltid sovit lite på dagen så jag har alltid tyckt att de som har barn som sover 2-3 timmar, eller en hel timme i sträck för den delen, om dagen har det lyxigt ;) 

Han sover bra på natten tycker jag, förut sov han mellan 20-06 men nu det senaste har han sovit natt mellan 19-06 eller 07 ungefär, dock vaknar han oftast vid ca 01 och vill upp i vår säng sen brukar han vilja äta mellan 04 och 05 och det brukar ta en stund att få honom att somna om varje gång. Sen kan han ju vakna fler ggr men det är de två gångerna jag måste kliva upp ur sängen. Han har aldrig tyckt om att somna, enda stället han klarar av att somna utan att streta emot allt för mycket är i bilen och det är sedan han fick en ny bilstol :) Sen skulle han förmodligen kunna somna rätt bra i gungan om jag lät honom men han sitter ju inte så bra i den ;P  

Men jag förstår din frustration speciellt som din son inte blir riktigt utvilad så var det för oss större delen av hela första året. Jag hoppas att det löser sig för er, men det kan inte vara så att han helt enkelt inte behöver så många sovstunder på dagen?

Vår son sover ju bara en gång per dag sen han var runt 12 månader och då vet jag att han efter ett par dagar började sova längre stunder, för oss höll det visserligen bara i sig mindre än en vecka men så har vår son sovit väldigt lite hela sitt liv men som jag förstått det så har inte er son varit sån tidigare? Så det kanske kunde vara det kanske? 
    Alltså jag vet inte hur jag ska komma tillrätta med problemet! Idag höll jag honom uppe till efter 11:00, då han var heeelt slut! Borde kanske sovit vid 9 redan... Tänkte för mig själv att NU sover han nog länge så trött som han är! Nejdå, 30 min EXAKT. Vaknar o skriker, inte utvilad men OMÖJLIG att söva om.
    Man kan ju prova några dagar och se om sovpasset blir längre. Men samtidigt jobbigt o synd om honom när han är så trött på fm!
    Hur hade ni gjort??
  • sextiotalist

Jag är av den uppfattningen att så länge barnets sömnvanor inte skadar barnet eller är så aviga att familjen mår dåligt, så ska man inte in och rubba den.
    Sedan finns det barn som har ett sömnmöster som de inte blir utvilade av.
    Så min fråga är varför du vill ändra på sömnmönstret

• helena29
    sextiotalist skrev 2015-10-08 13:36:46 följande:

Jag är av den uppfattningen att så länge barnets sömnvanor inte skadar barnet eller är så aviga att familjen mår dåligt, så ska man inte in och rubba den.
    Sedan finns det barn som har ett sömnmöster som de inte blir utvilade av.
    Så min fråga är varför du vill ändra på sömnmönstret

För att han inte blir utvilad av att sova 30 min åt gången... Ständigt trött????
    Vad har du för tips??
  • sextiotalist
    helena29 skrev 2015-10-08 13:43:52 följande:
    För att han inte blir utvilad av att sova 30 min åt gången... Ständigt trött????
    Vad har du för tips??
    Inte det minsta, min egen som vaknade samma tid varje morgon (oavsett vilken tid han hade somnat).
    Men är han gnällig länge efter det han vaknat, sover han bra på nätterna?
    Har du testat att sova middag tillsammans med honom?
  • Dockan
    helena29 skrev 2015-10-08 13:18:55 följande:

Alltså jag vet inte hur jag ska komma tillrätta med problemet! Idag höll jag honom uppe till efter 11:00, då han var heeelt slut! Borde kanske sovit vid 9 redan... Tänkte för mig själv att NU sover han nog länge så trött som han är! Nejdå, 30 min EXAKT. Vaknar o skriker, inte utvilad men OMÖJLIG att söva om.

Man kan ju prova några dagar och se om sovpasset blir längre. Men samtidigt jobbigt o synd om honom när han är så trött på fm!

Hur hade ni gjort??

Oh, jag förstår din frustration TS, vi har också haft ett sådant mönster.... Tillslut vände det som jag skrev innan, när han var redo. Allt labbande att hålla vaken innan gick inget vidare, han blev bara övertrött, somnade svårare och sov sen exakt 40 min. Fick också då för lite sömn totalt.

Jag tror nog därför inte på att hålla honom vaken innan han själv naturligt verkar vilja det. Tråkigt tips; men följ honom. Blir nog lättare så för alla. Till förskola mm som du oroar dug för har det säkert löst sig eller så löser nog personalen det med ska du se.

Är han grinig precis när han vaknar eller hela tiden - hela dagen?
  • Carolinek89
    helena29 skrev 2015-10-08 13:18:55 följande:
    Hur hade ni gjort??
  • Carolinek89

Äsch det var ju inte så jag tänkte göra skulle ju skriva ett svar också Skrikandes
    Men det låter ju som att det bara är jobbigt för er båda att hålla honom vaken då skulle jag nog hellre låtit honom somna när han behöver det.

Men för vår son tog jag helt enkelt bort en sovstund senare på dagen så fick han sova den gången på förmiddagen bara men då din son sover så tidigt på förmiddagen blir det kanske lite för jobbigt för honom med bara en sovstund.

Men det går absolut inte få honom att somna om? 

Hur är han att söva i normala fall? 

Är han grinig hela dagen eller bra precis när han vaknar?

När min son var yngre och verkligen behövde mer sömn kunde jag lyfta upp honom i våran säng så låg jag bredvid och försökte få honom att somna om, det funkade ibland men inte jättebra för oss, men kanske kan funka för er, fast det har ni kanske redan testat såklart... Men tänkte att det kanske kunde bryta just den där halvtimmen...

Ledsen att jag inte har några bättre tips och råd :/ Jag vet hur jobbigt det är med ett barn som inte vill sova men som inte heller är utvilad :( För oss har det varit att vi fått lära oss acceptera hur det är och numera är han lite gnällig när han vaknar men annars klarar han sig bra resten av dagen :)

• Dixie
    helena29 skrev 2015-09-14 20:40:06 följande:
    Det KAN funka om man går med honom i vagn, men inte alltid!
    Sov dina bara korta stunder?
    Tänker sen hur de blir på dagis... Då kan han ju inte bara sova 30 min. Det behövs ju mer?!
    men på förskolan är det ju bara en sovstund per dag - så om han i dagsläget sover 2-3 gånger á 30 min, borde han ju sova längre om det bara är en sovstund. sen är min erfarenhet att barn gör som alla andra barn på förskolan, så den biten behöver du inte oroa dig för! 

jag hade nog inte försökt väcka när han sover, utan istället försökt minska antalet sovstunder under dagen - om han sover kl 9 nu, flytta det till 9.30 sedan till kl 10 etc. att försöka flytta sovstudnen 2 timmar första gången blir nog för mycket. 
  • helena29
    Dixie skrev 2015-10-09 08:55:06 följande:
    men på förskolan är det ju bara en sovstund per dag - så om han i dagsläget sover 2-3 gånger á 30 min, borde han ju sova längre om det bara är en sovstund. sen är min erfarenhet att barn gör som alla andra barn på förskolan, så den biten behöver du inte oroa dig för! 

jag hade nog inte försökt väcka när han sover, utan istället försökt minska antalet sovstunder under dagen - om han sover kl 9 nu, flytta det till 9.30 sedan till kl 10 etc. att försöka flytta sovstudnen 2 timmar första gången blir nog för mycket. 
    Japp, teoretiskt borde han ju sova ett längre pass om han bara sover en gång, men det gör han ju inte... Kan vara huuuur trött som helst, sova EXAKT 30 min, vakna skrikig och omöjlig att söva om. Kanske behöver köra så nån vecka innan de längre sovstunderna kommer?
  • helena29
    Carolinek89 skrev 2015-10-09 08:23:07 följande:

Äsch det var ju inte så jag tänkte göra skulle ju skriva ett svar också Skrikandes
    Men det låter ju som att det bara är jobbigt för er båda att hålla honom vaken då skulle jag nog hellre låtit honom somna när han behöver det.

Men för vår son tog jag helt enkelt bort en sovstund senare på dagen så fick han sova den gången på förmiddagen bara men då din son sover så tidigt på förmiddagen blir det kanske lite för jobbigt för honom med bara en sovstund.

Men det går absolut inte få honom att somna om? 

Hur är han att söva i normala fall? 

Är han grinig hela dagen eller bra precis när han vaknar?

När min son var yngre och verkligen behövde mer sömn kunde jag lyfta upp honom i våran säng så låg jag bredvid och försökte få honom att somna om, det funkade ibland men inte jättebra för oss, men kanske kan funka för er, fast det har ni kanske redan testat såklart... Men tänkte att det kanske kunde bryta just den där halvtimmen...

Ledsen att jag inte har några bättre tips och råd :/ Jag vet hur jobbigt det är med ett barn som inte vill sova men som inte heller är utvilad :( För oss har det varit att vi fått lära oss acceptera hur det är och numera är han lite gnällig när han vaknar men annars klarar han sig bra resten av dagen :)

Nä, tro mig, går inte söva om! Försökt med ALLT. Han ska upp! Och det efter EXAKT 30 min.
    Jo, han är gnällig på dagarna. Märks att han aldrig är ordentligt utvilad. Dessutom söva i vagn går inte! Blir hysterisk när jag lägger ner honom.
  • helena29
    sextiotalist skrev 2015-10-08 13:51:01 följande:
    Inte det minsta, min egen som vaknade samma tid varje morgon (oavsett vilken tid han hade somnat).
    Men är han gnällig länge efter det han vaknat, sover han bra på nätterna?
    Har du testat att sova middag tillsammans med honom?
    Kan tyvärr inte sova middag med honom då jag har en 4-åring hemma.
    Dessutom vill man ju hinna med lite annat när han väl sover.
  • helena29

Idag somnade han JÄTTETRÖTT vid 11:00, men sov ändå bara 30 min!!!
    Jag blir tokig snart! Han är ju övertrött hela tiden:(
    Om detta hade varit på förskola så hade det ju varit den enda sömnen han fått på hela dagen! Är allvarligt oroad för hur det ska gå på förskolan. Som sagt, han kan va hur trött som helst, men det är ändå 30 min som gäller och OMÖJLIG att söva om. Han kommer ju inte orka med på förskolan om han ska hålla på såhär. Nu behöver jag nåt konkret jag kan prova!
    Känns så onödigt att ta på honom, söva i 10 min, för att sedan plocka upp honom efter 30 min igen. Då han inte är utsövd!! Gnället börjar igen...
    Sååå trött på det här!!!

Svar på tråden Sover bara 30 min - väcka efter 20 min?