• Dockan

Sover bara 30 min - väcka efter 20 min?

Jag har inte provat metoden du pratar om, men har haft det precis likadant. När sonen var knappt tio mån var vi iväg flera dagar i rad, så han hölls vaken längre (ville ju sova med 1,5-2h intervaller då) - varpå han också sov längre sen. Efter det började vi med två sovpass hemma, på relativt fasta tider.

Han går upp 6.30-7, sen tar vi första sovpasset tidigast 9.30 - då sover han ca 1,5 h. Andra passet tidigast 14.30 - då sover han lika mycket till. Sen lägger han sig mellan 19-20. Någon enstaka gång sover han ett kort 20 min pass på sen em.... Är vi iväg ändras rutinerna och vi kanske får två korta pass som ersätter 1,5 h passet - men i regel hemma håller vi på det.

Leker, ger mellanmål när han börjar bli trött osv. Man får verkligen vara aktiv de sista 45 min innan han ska sova. För oss har denna tekniken funkat bra. Vi får dock ganska ofta söva om efter 35-40 min (han sover ute i vagn så vaggar vagnen), även om han ibland då ser väldigt vaken ut går han att söva om på 10-15 min. Innan hade han dock ett ganska fast mönster som inte gick att ändra..... Sorgligt men sant.

• Dockan

Hur sover han, säng/vagn - inne/ute? Kan du gunga om honom till sömn om du ger det tio min en kvart?

Sover han gott på nätterna? Behöver han sova mer på dagen?han sover ändå 1,5 h, fast på 3 pass, låter ju relativt normalt ändå för åldern även om många sover ett eller två pass....

Jag tror inte att väcka fungerar, men känner så väl igen den desperata känslan. :( Man provat ju allt liksom.

• Dockan
    helena29 skrev 2015-10-08 13:18:55 följande:

Alltså jag vet inte hur jag ska komma tillrätta med problemet! Idag höll jag honom uppe till efter 11:00, då han var heeelt slut! Borde kanske sovit vid 9 redan... Tänkte för mig själv att NU sover han nog länge så trött som han är! Nejdå, 30 min EXAKT. Vaknar o skriker, inte utvilad men OMÖJLIG att söva om.

Man kan ju prova några dagar och se om sovpasset blir längre. Men samtidigt jobbigt o synd om honom när han är så trött på fm!

Hur hade ni gjort??

Oh, jag förstår din frustration TS, vi har också haft ett sådant mönster.... Tillslut vände det som jag skrev innan, när han var redo. Allt labbande att hålla vaken innan gick inget vidare, han blev bara övertrött, somnade svårare och sov sen exakt 40 min. Fick också då för lite sömn totalt.

Jag tror nog därför inte på att hålla honom vaken innan han själv naturligt verkar vilja det. Tråkigt tips; men följ honom. Blir nog lättare så för alla. Till förskola mm som du oroar dug för har det säkert löst sig eller så löser nog personalen det med ska du se.

Är han grinig precis när han vaknar eller hela tiden - hela dagen?
Svar på tråden Sover bara 30 min - väcka efter 20 min?