Sover bara 30 min - väcka efter 20 min?
Jag har inte provat metoden du pratar om, men har haft det precis likadant. När sonen var knappt tio mån var vi iväg flera dagar i rad, så han hölls vaken längre (ville ju sova med 1,5-2h intervaller då) - varpå han också sov längre sen. Efter det började vi med två sovpass hemma, på relativt fasta tider.
Han går upp 6.30-7, sen tar vi första sovpasset tidigast 9.30 - då sover han ca 1,5 h. Andra passet tidigast 14.30 - då sover han lika mycket till. Sen lägger han sig mellan 19-20. Någon enstaka gång sover han ett kort 20 min pass på sen em.... Är vi iväg ändras rutinerna och vi kanske får två korta pass som ersätter 1,5 h passet - men i regel hemma håller vi på det.
Leker, ger mellanmål när han börjar bli trött osv. Man får verkligen vara aktiv de sista 45 min innan han ska sova. För oss har denna tekniken funkat bra. Vi får dock ganska ofta söva om efter 35-40 min (han sover ute i vagn så vaggar vagnen), även om han ibland då ser väldigt vaken ut går han att söva om på 10-15 min. Innan hade han dock ett ganska fast mönster som inte gick att ändra..... Sorgligt men sant.