• helena29

Sover bara 30 min - väcka efter 20 min?

Hej!
    Jag är så fruktansvärt frustrerad!!! Min son är snart 11 månader och har sen han var 2 månader bara sovit EXAKT 30 min åt gången dagtid. Man kan ställa klockan efter honom.
    Nu tänkte jag då prova metoden "Wake to sleep", som jag fattat det så går det ut på att man väcker barnet efter 20 min och sen söver om för att en ny sömncykel ska startas. Men jag lyckas inte!!! Jag försöker bara störa honom lite lätt efter 20 min men slutar alltid med att han vaknar till för mycket och inte somnar om. Så då slutar det ju ändå med att han bara sovit 20 min och så är det övertrötthet igen eftersom han inte blir utvilad!
    Ni som provat denna metod, funkade det? Hur ska jag göra?
    Andra tips för att bryta vanan att han vaknar efter 30 min?

• Svar på tråden Sover bara 30 min - väcka efter 20 min?
  • cosinus

Om du går med honom i vagn vad händer då? Vaknar han ändå efter 30 minuter även om du går vidare?

På mina har det funkat att antingen ha i vagn och gå, men absolut inte stanna. Man får ju gå så länge man vill att de ska sova.

Eller ha i säng med vyssanlulltassar och så sitta och vakta och när de börjar vakna till så börjar man gunga sängen eller buffa rumpan för att på så sätt liksom söva om innan de vaknat till.

Sen får man ju också ställa sig frågan om det är värt mödan. Om det funkar för barnet med flera kortare sömnsnuttar så kanske det inte är värt att lägga energi på att styra om. Om barnet däremot är konstant övertrött ja då får man ju däremot bita i det sura äpplet och göra det man kan.

• Dockan

Jag har inte provat metoden du pratar om, men har haft det precis likadant. När sonen var knappt tio mån var vi iväg flera dagar i rad, så han hölls vaken längre (ville ju sova med 1,5-2h intervaller då) - varpå han också sov längre sen. Efter det började vi med två sovpass hemma, på relativt fasta tider.

Han går upp 6.30-7, sen tar vi första sovpasset tidigast 9.30 - då sover han ca 1,5 h. Andra passet tidigast 14.30 - då sover han lika mycket till. Sen lägger han sig mellan 19-20. Någon enstaka gång sover han ett kort 20 min pass på sen em.... Är vi iväg ändras rutinerna och vi kanske får två korta pass som ersätter 1,5 h passet - men i regel hemma håller vi på det.

Leker, ger mellanmål när han börjar bli trött osv. Man får verkligen vara aktiv de sista 45 min innan han ska sova. För oss har denna tekniken funkat bra. Vi får dock ganska ofta söva om efter 35-40 min (han sover ute i vagn så vaggar vagnen), även om han ibland då ser väldigt vaken ut går han att söva om på 10-15 min. Innan hade han dock ett ganska fast mönster som inte gick att ändra..... Sorgligt men sant.

• helena29
    CissiJissi skrev 2015-09-14 10:56:49 följande:

Hur många gånger dagligen sover han 30 minuter?:)

2-3 ggr.
  • helena29
    cosinus skrev 2015-09-14 10:57:56 följande:

Om du går med honom i vagn vad händer då? Vaknar han ändå efter 30 minuter även om du går vidare?

På mina har det funkat att antingen ha i vagn och gå, men absolut inte stanna. Man får ju gå så länge man vill att de ska sova.

Eller ha i säng med vyssanlulltassar och så sitta och vakta och när de börjar vakna till så börjar man gunga sängen eller buffa rumpan för att på så sätt liksom söva om innan de vaknat till.

Sen får man ju också ställa sig frågan om det är värt mödan. Om det funkar för barnet med flera kortare sömnsnuttar så kanske det inte är värt att lägga energi på att styra om. Om barnet däremot är konstant övertrött ja då får man ju däremot bita i det sura äpplet och göra det man kan.

Det KAN funka om man går med honom i vagn, men inte alltid!
    Sov dina bara korta stunder?
    Tänker sen hur de blir på dagis... Då kan han ju inte bara sova 30 min. Det behövs ju mer?!
  • helena29
    Dockan skrev 2015-09-14 11:31:12 följande:

Jag har inte provat metoden du pratar om, men har haft det precis likadant. När sonen var knappt tio mån var vi iväg flera dagar i rad, så han hölls vaken längre (ville ju sova med 1,5-2h intervaller då) - varpå han också sov längre sen. Efter det började vi med två sovpass hemma, på relativt fasta tider.

Han går upp 6.30-7, sen tar vi första sovpasset tidigast 9.30 - då sover han ca 1,5 h. Andra passet tidigast 14.30 - då sover han lika mycket till. Sen lägger han sig mellan 19-20. Någon enstaka gång sover han ett kort 20 min pass på sen em.... Är vi iväg ändras rutinerna och vi kanske får två korta pass som ersätter 1,5 h passet - men i regel hemma håller vi på det.

Leker, ger mellanmål när han börjar bli trött osv. Man får verkligen vara aktiv de sista 45 min innan han ska sova. För oss har denna tekniken funkat bra. Vi får dock ganska ofta söva om efter 35-40 min (han sover ute i vagn så vaggar vagnen), även om han ibland då ser väldigt vaken ut går han att söva om på 10-15 min. Innan hade han dock ett ganska fast mönster som inte gick att ändra..... Sorgligt men sant.

Tyvärr hjälper det inte att trötta ut honom, den där halvtimmen är så inövad på honom så han jan va hur trött som helst, men sover ändå bara 30 min!
  • Dockan

Hur sover han, säng/vagn - inne/ute? Kan du gunga om honom till sömn om du ger det tio min en kvart?

Sover han gott på nätterna? Behöver han sova mer på dagen?han sover ändå 1,5 h, fast på 3 pass, låter ju relativt normalt ändå för åldern även om många sover ett eller två pass....

Jag tror inte att väcka fungerar, men känner så väl igen den desperata känslan. :( Man provat ju allt liksom.

• cosinus
    helena29 skrev 2015-09-14 20:40:06 följande:
    Det KAN funka om man går med honom i vagn, men inte alltid!
    Sov dina bara korta stunder?
    Tänker sen hur de blir på dagis... Då kan han ju inte bara sova 30 min. Det behövs ju mer?!
    Tja den yngsta sov nog inte ens det för det mesta. 

Nu var hon mycket mindre när jag styrde om henne men jag satte ett väldigt strikt schema för mat och sömn i 2 veckor och då fick jag gå allt jag ville att hon skulle sova med vagnen. Ibland sov hon hela tiden och ibland misslyckades det men ju mer jag gick desto bättre gick det att somna om. Fick ha filt över vagnen för att minimera ljus och intryck.

För henne handlade det främst om att få nog långa vakentider för att hinna rapa och få upp all luft hon drog i sig vid amning. Hon kunde inte sova om hon somnade för nära på amning. När de 2 veckorna gått och hon börjat att självmant dra till med längre sovstunder, vakna utvilad, äta och hålla sig vaken 2 timmar innan nästa sovpass då spelade det inte längre någon roll om hon sov 30 min, 2 timmar och 30 min till eller 1 timme, 1 timme och en timme till. Då fixade hon att passen varierade i längd bara det blev ungefär rätt på en dag. Ibland gick jag med henne sista passet, eller tog en prommenad i sjalen för att hon skulle orka till läggning.
  • Eleonor01
    helena29 skrev 2015-09-14 20:37:53 följande:
    2-3 ggr.
    Min son var exakt likadan. Visa barn sover lite trots de kanske behöver mer. Han ändrade ditt sovmönster vid 15 månader när han började på dagis. Sov 30 min i vagnen på förmiddagen å sen 1,5-2 h middag. Det löser sig längs vägen. Barn ändrar dig hela tiden å det är inget vi kan påverka eller för den delen borde. Va glad att han sover något alls :)
  • Carolinek89

Men då sover han ju ändå 1-1,5 timme samanlagt per dag, för min del är det riktig lyx! Flört Min son sover mellan 20-30 min på hela dagen och så har det i princip alltid varit när han var yngre sov han visserligen flera ggr per dag men då sov han istället kortare stunden så då blev det 30-40 min per dag ändå. Visst har det vart dagar ibland då han sovit längre men de är lätträknade :P Vissa barn sover helt enkelt mindre än andra barn :)

Svar på tråden Sover bara 30 min - väcka efter 20 min?