• cosinus

Sover bara 30 min - väcka efter 20 min?

Om du går med honom i vagn vad händer då? Vaknar han ändå efter 30 minuter även om du går vidare?

På mina har det funkat att antingen ha i vagn och gå, men absolut inte stanna. Man får ju gå så länge man vill att de ska sova.

Eller ha i säng med vyssanlulltassar och så sitta och vakta och när de börjar vakna till så börjar man gunga sängen eller buffa rumpan för att på så sätt liksom söva om innan de vaknat till.

Sen får man ju också ställa sig frågan om det är värt mödan. Om det funkar för barnet med flera kortare sömnsnuttar så kanske det inte är värt att lägga energi på att styra om. Om barnet däremot är konstant övertrött ja då får man ju däremot bita i det sura äpplet och göra det man kan.

• cosinus
    helena29 skrev 2015-09-14 20:40:06 följande:
    Det KAN funka om man går med honom i vagn, men inte alltid!
    Sov dina bara korta stunder?
    Tänker sen hur de blir på dagis... Då kan han ju inte bara sova 30 min. Det behövs ju mer?!
    Tja den yngsta sov nog inte ens det för det mesta. 

Nu var hon mycket mindre när jag styrde om henne men jag satte ett väldigt strikt schema för mat och sömn i 2 veckor och då fick jag gå allt jag ville att hon skulle sova med vagnen. Ibland sov hon hela tiden och ibland misslyckades det men ju mer jag gick desto bättre gick det att somna om. Fick ha filt över vagnen för att minimera ljus och intryck.

För henne handlade det främst om att få nog långa vakentider för att hinna rapa och få upp all luft hon drog i sig vid amning. Hon kunde inte sova om hon somnade för nära på amning. När de 2 veckorna gått och hon börjat att självmant dra till med längre sovstunder, vakna utvilad, äta och hålla sig vaken 2 timmar innan nästa sovpass då spelade det inte längre någon roll om hon sov 30 min, 2 timmar och 30 min till eller 1 timme, 1 timme och en timme till. Då fixade hon att passen varierade i längd bara det blev ungefär rätt på en dag. Ibland gick jag med henne sista passet, eller tog en prommenad i sjalen för att hon skulle orka till läggning.
Svar på tråden Sover bara 30 min - väcka efter 20 min?