Carolinek89 skrev 2015-10-07 13:00:53 följande:
Just efter han vaknat på dagen är han alltid lite gnällig som om han skulle behöva sova lite till men det går över efter en stund sen är det full rulle.
Ja han klarar sig med den sömnen han får, förut när han var mindre skulle han behövt betydligt mer men nu tycker jag det går bättre. Men sen är det liksom inte så mycket vi kan göra ändå, vi har ju provat allt möjligt med olika tider och sätt osv men det är detta som funkat bäst, hellre att han sover på natten då än på dagen ;)
Nu är han 14 månader, men som sagt så har han alltid sovit lite på dagen så jag har alltid tyckt att de som har barn som sover 2-3 timmar, eller en hel timme i sträck för den delen, om dagen har det lyxigt ;)
Han sover bra på natten tycker jag, förut sov han mellan 20-06 men nu det senaste har han sovit natt mellan 19-06 eller 07 ungefär, dock vaknar han oftast vid ca 01 och vill upp i vår säng sen brukar han vilja äta mellan 04 och 05 och det brukar ta en stund att få honom att somna om varje gång. Sen kan han ju vakna fler ggr men det är de två gångerna jag måste kliva upp ur sängen. Han har aldrig tyckt om att somna, enda stället han klarar av att somna utan att streta emot allt för mycket är i bilen och det är sedan han fick en ny bilstol :) Sen skulle han förmodligen kunna somna rätt bra i gungan om jag lät honom men han sitter ju inte så bra i den ;P
Men jag förstår din frustration speciellt som din son inte blir riktigt utvilad så var det för oss större delen av hela första året. Jag hoppas att det löser sig för er, men det kan inte vara så att han helt enkelt inte behöver så många sovstunder på dagen?
Vår son sover ju bara en gång per dag sen han var runt 12 månader och då vet jag att han efter ett par dagar började sova längre stunder, för oss höll det visserligen bara i sig mindre än en vecka men så har vår son sovit väldigt lite hela sitt liv men som jag förstått det så har inte er son varit sån tidigare? Så det kanske kunde vara det kanske?
Alltså jag vet inte hur jag ska komma tillrätta med problemet! Idag höll jag honom uppe till efter 11:00, då han var heeelt slut! Borde kanske sovit vid 9 redan... Tänkte för mig själv att NU sover han nog länge så trött som han är! Nejdå, 30 min EXAKT. Vaknar o skriker, inte utvilad men OMÖJLIG att söva om.
Man kan ju prova några dagar och se om sovpasset blir längre. Men samtidigt jobbigt o synd om honom när han är så trött på fm!
Hur hade ni gjort??