Inlägg från: Carolinek89 |Visa alla inlägg
  • Carolinek89

Sover bara 30 min - väcka efter 20 min?

Men då sover han ju ändå 1-1,5 timme samanlagt per dag, för min del är det riktig lyx! Flört Min son sover mellan 20-30 min på hela dagen och så har det i princip alltid varit när han var yngre sov han visserligen flera ggr per dag men då sov han istället kortare stunden så då blev det 30-40 min per dag ändå. Visst har det vart dagar ibland då han sovit längre men de är lätträknade :P Vissa barn sover helt enkelt mindre än andra barn :)

• Carolinek89
    helena29 skrev 2015-10-06 20:36:37 följande:
    Ok... Men är han pigg och glad då?
    Han klarar sig ned så lite sömn?
    Hur sover han på nätterna?
    Hur gammal är han?
    Just efter han vaknat på dagen är han alltid lite gnällig som om han skulle behöva sova lite till men det går över efter en stund sen är det full rulle.

Ja han klarar sig med den sömnen han får, förut när han var mindre skulle han behövt betydligt mer men nu tycker jag det går bättre. Men sen är det liksom inte så mycket vi kan göra ändå, vi har ju provat allt möjligt med olika tider och sätt osv men det är detta som funkat bäst, hellre att han sover på natten då än på dagen ;)

Nu är han 14 månader, men som sagt så har han alltid sovit lite på dagen så jag har alltid tyckt att de som har barn som sover 2-3 timmar, eller en hel timme i sträck för den delen, om dagen har det lyxigt ;) 

Han sover bra på natten tycker jag, förut sov han mellan 20-06 men nu det senaste har han sovit natt mellan 19-06 eller 07 ungefär, dock vaknar han oftast vid ca 01 och vill upp i vår säng sen brukar han vilja äta mellan 04 och 05 och det brukar ta en stund att få honom att somna om varje gång. Sen kan han ju vakna fler ggr men det är de två gångerna jag måste kliva upp ur sängen. Han har aldrig tyckt om att somna, enda stället han klarar av att somna utan att streta emot allt för mycket är i bilen och det är sedan han fick en ny bilstol :) Sen skulle han förmodligen kunna somna rätt bra i gungan om jag lät honom men han sitter ju inte så bra i den ;P  

Men jag förstår din frustration speciellt som din son inte blir riktigt utvilad så var det för oss större delen av hela första året. Jag hoppas att det löser sig för er, men det kan inte vara så att han helt enkelt inte behöver så många sovstunder på dagen?

Vår son sover ju bara en gång per dag sen han var runt 12 månader och då vet jag att han efter ett par dagar började sova längre stunder, för oss höll det visserligen bara i sig mindre än en vecka men så har vår son sovit väldigt lite hela sitt liv men som jag förstått det så har inte er son varit sån tidigare? Så det kanske kunde vara det kanske? 
  • Carolinek89
    helena29 skrev 2015-10-08 13:18:55 följande:
    Alltså jag vet inte hur jag ska komma tillrätta med problemet! Idag höll jag honom uppe till efter 11:00, då han var heeelt slut! Borde kanske sovit vid 9 redan... Tänkte för mig själv att NU sover han nog länge så trött som han är! Nejdå, 30 min EXAKT. Vaknar o skriker, inte utvilad men OMÖJLIG att söva om.
    Man kan ju prova några dagar och se om sovpasset blir längre. Men samtidigt jobbigt o synd om honom när han är så trött på fm!
    Hur hade ni gjort??
  • Carolinek89

Äsch det var ju inte så jag tänkte göra skulle ju skriva ett svar också Skrikandes
    Men det låter ju som att det bara är jobbigt för er båda att hålla honom vaken då skulle jag nog hellre låtit honom somna när han behöver det.

Men för vår son tog jag helt enkelt bort en sovstund senare på dagen så fick han sova den gången på förmiddagen bara men då din son sover så tidigt på förmiddagen blir det kanske lite för jobbigt för honom med bara en sovstund.

Men det går absolut inte få honom att somna om? 

Hur är han att söva i normala fall? 

Är han grinig hela dagen eller bra precis när han vaknar?

När min son var yngre och verkligen behövde mer sömn kunde jag lyfta upp honom i våran säng så låg jag bredvid och försökte få honom att somna om, det funkade ibland men inte jättebra för oss, men kanske kan funka för er, fast det har ni kanske redan testat såklart... Men tänkte att det kanske kunde bryta just den där halvtimmen...

Ledsen att jag inte har några bättre tips och råd :/ Jag vet hur jobbigt det är med ett barn som inte vill sova men som inte heller är utvilad :( För oss har det varit att vi fått lära oss acceptera hur det är och numera är han lite gnällig när han vaknar men annars klarar han sig bra resten av dagen :)

Svar på tråden Sover bara 30 min - väcka efter 20 min?