• Liten ekorre

    Två-åring som är "duktig" på teoretiska saker men inte klarar samspel med andra barn.

    Hjälp mig att hjälpa mitt barn. Kan han ha någon diagnos och hur kan vi lära honom att samspela väl med andra?

    Beskrivning av sonen:

    2,5 år

    Blöjfri, nappfri och vagnfri

    Kunde peka ut bokstäver innan han var ett.

    Kan nu hela alfabetet och kan skriva sitt namn och mamma och pappa.

    Han ljudar och kan läsa korta ord (4 bokstäver eller färre).

    Han kan räkna till 100 och kopplar antal till siffran.

    Kan addition och subtraktion med ett.

    Har stort ordförråd (anger t.ex. fågelart istället för att säga bara "fågel").

    Kan alfabetet på teckenspråk.

    Kan alfabetet och räkna till 20 på engelska.

    Men...

    Har svårt att leka bra med andra barn.

    Slår och knuffar (barn och oss föräldrar) ofta.

    Kan inte dela med sig.

    Han vill gärna leka med andra, men vet inte hur man gör.

    Barn i skolåldern kan han faktiskt leka bra med, men yngre barn gör han bara illa...

    Det känns som vi prövat ALLT för att lära honom att man inte ska slåss. Men det går inte in. Vi är rädda att han ska göra illa någon ordentligt och även att han inte ska få kamrater.

  • Svar på tråden Två-åring som är "duktig" på teoretiska saker men inte klarar samspel med andra barn.
  • Liten ekorre

    Han tycker inte om när andra barn kommer för nära honom. Men han älskar att kramas och pussas med oss föräldrar.

  • Joo3221414

    Eh ja.. Ni borde nog kanske gå till bup med han?

    Aldrig hört om en ettåring som kan alfabetet.. Hur kommer det sig att han kan det? (Om nu tråden är sann) kan det vara så att ni lärt han allt det istället för att låta honom vara ute och leka med andra barn osv?

  • Blugirl

    Hej Ts
    Ingen av oss kan svara på om ditt barn har en diagnos eller inte.... När man läser din trådstart finns saker som är speciella, visst, men det betyder inte automatiskt en diagnos.
    Jag känner igen mycket i min son, han var liknande i din sons ålder. Det bästa att göra är att ta en kontakt med bvc, dom kan hänvisa er vidare för bedömning om de anser att en utredning bör göras.

  • Blugirl

    Och att ifrågasätta om tråden är sann för att Ts son inte faller inom ramen för vad man sett eller mött förrut..... är inte snällt.

  • Joo3221414
    Blugirl skrev 2015-09-12 13:52:15 följande:

    Och att ifrågasätta om tråden är sann för att Ts son inte faller inom ramen för vad man sett eller mött förrut..... är inte snällt.


    Det är väl klart man ifrågasätter saker man aldrig hört talas om. Men jag utgick från att det ska vara sant ändå.
  • Flickan och kråkan

    Han påminner väldigt mycket om mitt äldsta barn, förutom att min son var sen med sitt tal pågrund av en uttalsförsening. Idag går han i andra klass och är fortfarande långt framme i teoretiska ämnen. Vilket bara har varit positivt. Han älskar skolan och inget upplevs jobbigt. 

    Han är dock mer omogen socialt. Han har inte direkt svårt med det sociala (hamnar aldrig i konflikter eller så) och är inte alls sådär avogt inställd till andra som han var som 2-åring (tvärtom väldigt framåt och har lätt för att vara med nya barn och vuxna), men han läser inte av andra barn och situationer på samma sätt som många jämnåriga. Han kör sitt race med någon som vill samma sak. Han har svårare att läsa av och anpassa sig efter andra och situation. Viktigt med regler och att regler följs. Han har svårare att flyta med i ett sammanhang där man gör något lite på skoj och regler töjs...är oviktiga. Målinriktad och en tävlingsmänniska. Han gör saker med ett syfte inte bara för att. Uppgifts- och resultatdriven.

    Ett annat exempel. I början av skolåret delades alla skolans elever upp i åldersintegrerade grupper från 0:an till 6:an. För det flesta lite mindre barnen (även ganska stora) så var det jätteviktigt att få ha åtminstone en klasskompis med sig i sin grupp och de upplevde det hela som lite smålustigt - vara med äldre och okända. När jag frågade min son om dagen och om han hade haft någon från klassen med sig i sin grupp så svarade att han inte haft det. När jag frågade honom om det hade känts läskigt så tittade han på mig som ett enda stort frågetecken. Han hade inte ens reflekterat över att detta skulle kunna vara ett problem. Han leker bra med de flesta och har inte riktigt förstått grejen med en bästa vän eller att vara knuten till någon. Så länge han har ramarna för något så gör han det gärna med vem som helst. 

    Vi har inte tvingat på vår äldsta någon undervisning, men han har alltid varit oerhört intresseras av former, färger, bokstäver och system. Och man uppmuntrar ju sådant ens barn gillar och ägnar sig åt sådant. När han var 2,5 la han 50-75-bitarspussel. Hans 16 månader yngre lillebror lärde sig läsa som 5-åring, klarade i samma veva pussel på 100 bitar och är alldeles väldigt vanlig för sin ålder. Han har en helt annan knala för det sociala istället. Han anpassar sig lätt efter situation och kompisar och har förståelse för det sociala på andra sätt än hans äldre bror. Olika personlighet helt enkelt. Inte alls intresserad av att tävla.


     

  • Flickan och kråkan

    Sedan är ju inte direkt 2-åringar kända för sin samarbetsvilja . Jag har tre barn och även om bara mitt äldsta har liknat ditt barn vad gäller det teoretiska så har ingen av dem varit intresserade av att leka eller vara nära andra barn i någon större utsträckning som 2-åring. Yngsta är väl den som är mest neutral. Han kan titta med nyfikenhet på andra jämnåriga barn och även dela med sig, dvs ge andra barn leksaker i ett försök att interagera. Jämfört med mina äldre barn så är han extremt social för åldern . Äldsta var mest arg på andra barn. Hn ville vara ifred. Han gick inte på någon men knuffad och skrek om någon kom nära. Mellansonen var bara rädd och satt fastklistrad i mitt knä. Äldsta var mer vuxenorienterad som liten. Han gillar fortfarande väldigt mycket att vara med vuxna.

    Jag kan ibland tänka att min äldsta kan ligga i något slags gränszon för diagnos eftersom han har lite egenheter för sig, men det kanske vi är många som gör . Han är mycket fysiskt aktiv också men har fastnat mer för individuella idrotter. Friidrott gillar han och idag tränar han konståkning nästan varje dag. Krävs ingen direkt kreativitet, man tragglar detaljer, regelstyrt och man har bara sig själv att förhålla sig till .

  • Liten ekorre
    Joo3221414 skrev 2015-09-12 13:38:44 följande:

    Eh ja.. Ni borde nog kanske gå till bup med han?

    Aldrig hört om en ettåring som kan alfabetet.. Hur kommer det sig att han kan det? (Om nu tråden är sann) kan det vara så att ni lärt han allt det istället för att låta honom vara ute och leka med andra barn osv?


    Att han lärt sig de saker han kan är för att han är intresserad. Han frågar och tidigare pekade han när han vill veta något. Ska vi inte svara då?

    Sen går vi till öppna förskolan, har gått på babysim, träffar vänner som har barn och han går även i förskola.
  • Liten ekorre
    Blugirl skrev 2015-09-12 13:46:28 följande:

    Hej Ts
    Ingen av oss kan svara på om ditt barn har en diagnos eller inte.... När man läser din trådstart finns saker som är speciella, visst, men det betyder inte automatiskt en diagnos.
    Jag känner igen mycket i min son, han var liknande i din sons ålder. Det bästa att göra är att ta en kontakt med bvc, dom kan hänvisa er vidare för bedömning om de anser att en utredning bör göras.


    Vi har försökt prata med bvc men de tycker bara att han är fantastisk och ser inga problem...
  • Liten ekorre
    Flickan och kråkan skrev 2015-09-12 16:45:14 följande:

    Sedan är ju inte direkt 2-åringar kända för sin samarbetsvilja smile2.gif . Jag har tre barn och även om bara mitt äldsta har liknat ditt barn vad gäller det teoretiska så har ingen av dem varit intresserade av att leka eller vara nära andra barn i någon större utsträckning som 2-åring. Yngsta är väl den som är mest neutral. Han kan titta med nyfikenhet på andra jämnåriga barn och även dela med sig, dvs ge andra barn leksaker i ett försök att interagera. Jämfört med mina äldre barn så är han extremt social för åldern smile2.gif . Äldsta var mest arg på andra barn. Hn ville vara ifred. Han gick inte på någon men knuffad och skrek om någon kom nära. Mellansonen var bara rädd och satt fastklistrad i mitt knä. Äldsta var mer vuxenorienterad som liten. Han gillar fortfarande väldigt mycket att vara med vuxna.

    Jag kan ibland tänka att min äldsta kan ligga i något slags gränszon för diagnos eftersom han har lite egenheter för sig, men det kanske vi är många som gör smile1.gif . Han är mycket fysiskt aktiv också men har fastnat mer för individuella idrotter. Friidrott gillar han och idag tränar han konståkning nästan varje dag. Krävs ingen direkt kreativitet, man tragglar detaljer, regelstyrt och man har bara sig själv att förhålla sig till smile1.gif .


    Största problemet som jag ser det är att han så gärna vill leka med andra barn men inte klarar det. Det gör honom så ledsen.

    Bryter något barn mot hans egenuppsatta regler, "förstör" eller tar något han vill leka med så slåss han.
Svar på tråden Två-åring som är "duktig" på teoretiska saker men inte klarar samspel med andra barn.