Två-åring som är "duktig" på teoretiska saker men inte klarar samspel med andra barn.
Han påminner väldigt mycket om mitt äldsta barn, förutom att min son var sen med sitt tal pågrund av en uttalsförsening. Idag går han i andra klass och är fortfarande långt framme i teoretiska ämnen. Vilket bara har varit positivt. Han älskar skolan och inget upplevs jobbigt.
Han är dock mer omogen socialt. Han har inte direkt svårt med det sociala (hamnar aldrig i konflikter eller så) och är inte alls sådär avogt inställd till andra som han var som 2-åring (tvärtom väldigt framåt och har lätt för att vara med nya barn och vuxna), men han läser inte av andra barn och situationer på samma sätt som många jämnåriga. Han kör sitt race med någon som vill samma sak. Han har svårare att läsa av och anpassa sig efter andra och situation. Viktigt med regler och att regler följs. Han har svårare att flyta med i ett sammanhang där man gör något lite på skoj och regler töjs...är oviktiga. Målinriktad och en tävlingsmänniska. Han gör saker med ett syfte inte bara för att. Uppgifts- och resultatdriven.
Ett annat exempel. I början av skolåret delades alla skolans elever upp i åldersintegrerade grupper från 0:an till 6:an. För det flesta lite mindre barnen (även ganska stora) så var det jätteviktigt att få ha åtminstone en klasskompis med sig i sin grupp och de upplevde det hela som lite smålustigt - vara med äldre och okända. När jag frågade min son om dagen och om han hade haft någon från klassen med sig i sin grupp så svarade att han inte haft det. När jag frågade honom om det hade känts läskigt så tittade han på mig som ett enda stort frågetecken. Han hade inte ens reflekterat över att detta skulle kunna vara ett problem. Han leker bra med de flesta och har inte riktigt förstått grejen med en bästa vän eller att vara knuten till någon. Så länge han har ramarna för något så gör han det gärna med vem som helst.
Vi har inte tvingat på vår äldsta någon undervisning, men han har alltid varit oerhört intresseras av former, färger, bokstäver och system. Och man uppmuntrar ju sådant ens barn gillar och ägnar sig åt sådant. När han var 2,5 la han 50-75-bitarspussel. Hans 16 månader yngre lillebror lärde sig läsa som 5-åring, klarade i samma veva pussel på 100 bitar och är alldeles väldigt vanlig för sin ålder. Han har en helt annan knala för det sociala istället. Han anpassar sig lätt efter situation och kompisar och har förståelse för det sociala på andra sätt än hans äldre bror. Olika personlighet helt enkelt. Inte alls intresserad av att tävla.