Inlägg från: Liten ekorre |Visa alla inlägg
  • Liten ekorre

Två-åring som är "duktig" på teoretiska saker men inte klarar samspel med andra barn.

Hjälp mig att hjälpa mitt barn. Kan han ha någon diagnos och hur kan vi lära honom att samspela väl med andra?

Beskrivning av sonen:

2,5 år

Blöjfri, nappfri och vagnfri

Kunde peka ut bokstäver innan han var ett.

Kan nu hela alfabetet och kan skriva sitt namn och mamma och pappa.

Han ljudar och kan läsa korta ord (4 bokstäver eller färre).

Han kan räkna till 100 och kopplar antal till siffran.

Kan addition och subtraktion med ett.

Har stort ordförråd (anger t.ex. fågelart istället för att säga bara "fågel").

Kan alfabetet på teckenspråk.

Kan alfabetet och räkna till 20 på engelska.

Men...

Har svårt att leka bra med andra barn.

Slår och knuffar (barn och oss föräldrar) ofta.

Kan inte dela med sig.

Han vill gärna leka med andra, men vet inte hur man gör.

Barn i skolåldern kan han faktiskt leka bra med, men yngre barn gör han bara illa...

Det känns som vi prövat ALLT för att lära honom att man inte ska slåss. Men det går inte in. Vi är rädda att han ska göra illa någon ordentligt och även att han inte ska få kamrater.

• Svar på tråden Två-åring som är "duktig" på teoretiska saker men inte klarar samspel med andra barn.
  • Liten ekorre

Han tycker inte om när andra barn kommer för nära honom. Men han älskar att kramas och pussas med oss föräldrar.

• Liten ekorre
    Joo3221414 skrev 2015-09-12 13:38:44 följande:

Eh ja.. Ni borde nog kanske gå till bup med han?

Aldrig hört om en ettåring som kan alfabetet.. Hur kommer det sig att han kan det? (Om nu tråden är sann) kan det vara så att ni lärt han allt det istället för att låta honom vara ute och leka med andra barn osv?

Att han lärt sig de saker han kan är för att han är intresserad. Han frågar och tidigare pekade han när han vill veta något. Ska vi inte svara då?

Sen går vi till öppna förskolan, har gått på babysim, träffar vänner som har barn och han går även i förskola.
  • Liten ekorre
    Blugirl skrev 2015-09-12 13:46:28 följande:

Hej Ts
    Ingen av oss kan svara på om ditt barn har en diagnos eller inte.... När man läser din trådstart finns saker som är speciella, visst, men det betyder inte automatiskt en diagnos.
    Jag känner igen mycket i min son, han var liknande i din sons ålder. Det bästa att göra är att ta en kontakt med bvc, dom kan hänvisa er vidare för bedömning om de anser att en utredning bör göras.

Vi har försökt prata med bvc men de tycker bara att han är fantastisk och ser inga problem...
  • Liten ekorre
    Flickan och kråkan skrev 2015-09-12 16:45:14 följande:

Sedan är ju inte direkt 2-åringar kända för sin samarbetsvilja smile2.gif . Jag har tre barn och även om bara mitt äldsta har liknat ditt barn vad gäller det teoretiska så har ingen av dem varit intresserade av att leka eller vara nära andra barn i någon större utsträckning som 2-åring. Yngsta är väl den som är mest neutral. Han kan titta med nyfikenhet på andra jämnåriga barn och även dela med sig, dvs ge andra barn leksaker i ett försök att interagera. Jämfört med mina äldre barn så är han extremt social för åldern smile2.gif . Äldsta var mest arg på andra barn. Hn ville vara ifred. Han gick inte på någon men knuffad och skrek om någon kom nära. Mellansonen var bara rädd och satt fastklistrad i mitt knä. Äldsta var mer vuxenorienterad som liten. Han gillar fortfarande väldigt mycket att vara med vuxna.

Jag kan ibland tänka att min äldsta kan ligga i något slags gränszon för diagnos eftersom han har lite egenheter för sig, men det kanske vi är många som gör smile1.gif . Han är mycket fysiskt aktiv också men har fastnat mer för individuella idrotter. Friidrott gillar han och idag tränar han konståkning nästan varje dag. Krävs ingen direkt kreativitet, man tragglar detaljer, regelstyrt och man har bara sig själv att förhålla sig till smile1.gif .

Största problemet som jag ser det är att han så gärna vill leka med andra barn men inte klarar det. Det gör honom så ledsen.

Bryter något barn mot hans egenuppsatta regler, "förstör" eller tar något han vill leka med så slåss han.
  • Liten ekorre
    Liten ekorre skrev 2015-09-12 17:36:54 följande:
    Största problemet som jag ser det är att han så gärna vill leka med andra barn men inte klarar det. Det gör honom så ledsen.

Bryter något barn mot hans egenuppsatta regler, "förstör" eller tar något han vill leka med så slåss han.
    Han säger själv detta alltså.
  • Liten ekorre
    elyse skrev 2015-09-12 21:18:41 följande:

Om en vuxen är med i leken, då? Hur fungerar det då?

Lite bättre. Mest för att vi kan se när han är på väg att slåss och hinner ofta avleda innan.
  • Liten ekorre
    Marsbarn91 skrev 2015-09-12 20:39:28 följande:

Hur hanterar ni när han gör andra illa, vad säger ni? Jag är ingen expert direkt men var väldigt avig som barn och väldigt dominant själv och ville ha det på mitt sätt hela tiden. Tyvärr resulterade det i att jag inte kom så bra överens med de andra barnen och hade få vänner, om ens några. Blev rätt så retad med tiden eftersom jag inte ansågs vara snäll när jag egentligen bara inte kunde hantera min starka vilja. Jag förstod inte varför jag inte kunde bestämma och tyckte ju själv att mitt sätt, och bara mitt, var rätt. Därför är det kanske bra om han får öva på att dela med sig och anpassa sig även efter andras lekar?

Kan dock tillägga att jag har adhd och det spelar ju såklart in i det hela. Saknade all form av tålamod med andra barn, även om mitt största problem ändå var att jag var dominant.

Vi säger att man inte får slåss och att det gör ont på det andra barnet. Vi försöker även prata om att man ska använda ord om man tycker att någon gör fel.
  • Liten ekorre
    hellothere87 skrev 2015-09-12 20:46:44 följande:

Låter mer som att ni föräldrar påtvingar barnet att lära sig saker.

Varför tror du det? Vi tvingar inte vår son till något. Han har ett intresse av bokstäver och siffror. Det är väl inte konstigare än barn som kan namnet på olika sorters bilar?
  • Liten ekorre
    Harmagedon skrev 2015-09-12 21:07:37 följande:

Tvååringar är viljestarka och inte den mest empatiska åldern. Så det är antagligen alldeles för tidigt att fundera på om han faller utom normalspannet på den sociala biten. Han är helt klart onormalt tidig på bokstäver och siffror men det är ju inte skadligt så ta det lugnt.

Kanske det. Känns bara som att han är "värstingen" på öppna förskolan. Och i kombination med hans kunskaper i andra områden tänkte jag att det kanske kunde tyda på någon diagnos. Känns som det skulle vara skönt att ha något att "skylla på" och inte behöva känna sig som en dålig förälder jämt..
  • Liten ekorre
    jwrga skrev 2015-09-13 11:11:08 följande:

Vi var på kalas i går, där var tre pojkar i åldrarna 2,5 - 3 år. De ville leka med varandra hela tiden men det blev hela tiden bråk för att de ville ha samma sak, de brottades och knuffades eller så var det någon som bara smällde till någon av de andra utan orsak. Min son är 3,5 och han har varit likadan fram tills strax efter 3-årsdagen. Nu är det han som säger till de andra att man inte får slåss. Så just det där med att puttas och slåss tycker jag faktiskt låter väldigt normalt för en 2,5 årig kille. 

Skönt att höra. :) Bland kompisar och på öppna förskolan känns det som vi är ensamma med det här problemet.
  • Liten ekorre
    Harmagedon skrev 2015-09-12 22:45:25 följande:
    Diagnoser är inget man ska skylla på. Det är inte anledningen till att de sätts. Man är inte en dålig förälder för att ens barn är lite vild/ har svårt att dela med sig/knuffas. Man är en dålig förälder om man inte försöker hjälpa sitt barn till rätta men det gör ni ju.

Det är möjligt att din son kan få en diagnos om några år men det är också möjligt att han växer ikapp där han brister( om han ens gör det).

Han låter som en ljuvlig liten pojke största delen av tiden!
    Tack! Han är helt underbar faktiskt.
  • Liten ekorre
    hellothere87 skrev 2015-09-12 20:46:44 följande:

Låter mer som att ni föräldrar påtvingar barnet att lära sig saker.

Irriterar mig väldigt mycket på ditt inlägg. Mest för att vi ofta får höra liknande när folk hör vår son läsa. "Tränar ni honom mycket på detta??" Tro mig, det gååår inte att tvinga vår son till något han inte vill! Engelska har han lärt sig på förskolan (de tyckte att eftersom han redan kunde alfabetet och siffrorna på svenska kunde de lära honom de engelska). Teckenspråksalfabetet har jag visat honom EN (!) gång och han lärde sig det direkt. I övrigt stannar han vid varje skylt och ljudar, det är inte vi som vill det utan han själv.

Går vi till djurparken ägnar han tiden åt att läsa på skyltarna medan vi försöker intressera honom för själva djuren. Är vi ute i skogen hittar han pinnar som ser ut som olika bokstäver och så räknar han kottar. Det är sån han är, inte vi som tvingar honom till det.
Svar på tråden Två-åring som är "duktig" på teoretiska saker men inte klarar samspel med andra barn.