• Penida

Köper ni skolfoton?

Som rubriken lyder.

Jag tänker på porträttbilder, klassfoton och skolkataloger.

Avskyr CIO-metoder
  • Svar på tråden Köper ni skolfoton?
  • Penida
    Harmagedon skrev 2015-09-11 21:55:25 följande:

Köper bara gruppbilden/katalogen. Fattar inte riktigt vitsen med porträttbilderna.

När jag var liten (född 81) brukade man byta de där små bilderna med varandra. Tror knappast man gör det idag. Har också svårt att se vitsen om inte bilderna är bra och man tänker wow.
    Avskyr CIO-metoder
  • Alexi
    Penida skrev 2015-09-11 22:29:05 följande:
    Vi har också flera sådana bilder uppe, jag älskar foto och vi har inte bara barnbilder på väggarna utan på allt möjligt. Väggarna pryds av minnen på olika människor, platser, situationer och nya som gamla..Hursomhelst, ni passade uppenbarligen ihop med fotografen och gillar jobbet. Här ser bilderna som sagt tillgjorda ut med stela leenden i stela positioner och jag kan inte riktigt känna som drottningen, att det kvittar bara för att det är skolfoton. Speciellt inte om jag känner att jag tar finare bilder själv. Kan däremot tänka mig att deras farmor vill ha någon av bilderna, hon gillar tillgjort och är inte mycket för spontana bilder där man ser verkliga känslor även om hon är världens finaste normalt sett.
    Han är en riktigt duktig barnfotograf, får alltid barnen att skratta.
  • Embla twopointoh

Jag tycker att kvalité på fotona kan variera otroligt mycket. Det syns speciellt på gruppfotona. En bra fotograf lyckas ta bilder där de flesta ser bra ut (ingen dålig bedrift med 20 barn samtidigt), och är fotografen inte lika skicklig/erfaren så ser man det direkt på att många av barnen gör konstiga miner o.s.v.

Mina barns ena skola anlitar en firma med en bra fotograf (eller om det är flera, det vet jag inte) och de gruppbilderna blir i allmänhet bra. Den andra skolan barnen går på använder en annan firma, och de gruppfotona är skrattretande dåliga -och dyrare... Jag har försökt "sälja in" den bra firman på den skolan, men hittills har de inte nappat, tyvärr.

• Mascaraklumpar

Jag tror inte det tas några sådana bilder på sonens skola längre (har inte fått hem någon sådan där lapp om bilder på flera år) men nej, det skulle aldrig falla mig in. Jag är ingen fotoexpert men tar helt klart snyggare bilder på sonen själv än vad skolfotografen gör (antagligen eftersom de tas i naturliga situationer och inte när han sitter och fejkler framför en moln-skärm), och fina gruppbilder av klassen tar vi ju ändå vid avslutningen/lucia.

• Velmaja

Jag brukar köpa alla korten.

• Magdalena03

Ja det gör vi. Vi köper det paket de brukar erbjuda med foton, klassbild, katalog, Blir en del pengar för två barn men vi köper det, det gör vi varje år. Är ju roligt för barnen.

• gbgumman

Ja. Brukar ta lilla paketet. Kostar 400kr inkl. Katalog. Barnen gillar det och katalogen vill jag de ska ha. Så kul att ha senare i livet.

• Grus grus

Japp. Köper allt varje år. Håller på med ett collage med ett kort varje år från förskolan vid 1,5 års ålder, till så länge vi har möjligheten att köpa kort varje år.

online you can be anything you want. Strange why so many choose to be stupid.
  • IsDimma
    Breakdown skrev 2015-09-11 19:16:37 följande:

Mina tvillingar är inte med i skolkataloger än eftersom dom bara går på dagis men jag köper varsitt stort porträttfoto, syskonkortet och klassbilden! :)

Där jag jobbar så är alla barnen i förskolan med i skolans katalog. Så vi får se barn från ett år till tolv år i vår skolkatalog. För oss pedagoger så är det mest roligt att titta på skolans foton och se våra gamla barn som nu blivit stora och börjat skolan!
    Vi har tv skolor F-6 och så har vi åtta förskolor. Fyra förskolor hör till en skola (dom som ligger närmast). Så i katalogen så är det en skola och fyra förskolor i. Sen gör den andra delen av vårt område likadant.
Svar på tråden Köper ni skolfoton?