• Penida

Köper ni skolfoton?

Som rubriken lyder.

Jag tänker på porträttbilder, klassfoton och skolkataloger.

Avskyr CIO-metoder
  • Svar på tråden Köper ni skolfoton?
  • Penida
    Natulcien skrev 2015-09-11 18:43:08 följande:
    Ja, grupp-/klassbild är ju roligt att ha, så den kommer vi sannolikt att köpa den dagen det bli aktuellt. Då är ju inte heller kvaliteten på bilden superviktig, utan mer bara kul som en dokumentation av barnen och hur de blir äldre.
    Men hittills, på förskolan, så har vi fått gruppbilden gratis, så har inte behövt ta ställning ännu. Glad
    Det är ju så enkelt nu för tiden när nästan alla har digitalkameror och färgskrivare, att ordna sånt där själv, så länge man kan knäppa en bra bild. Jag undrar om inte skolfotots dagar är räknade..?
    Bara vi som måste betala för allt?:)
    Jag har jättesvårt att se samma sak i ett foto som vi känner det som i en bild där man har använt färgskrivare. Men det är jag.

Avskyr CIO-metoder
  • Flickan och kråkan
    Natulcien skrev 2015-09-11 18:43:08 följande:

Ja, grupp-/klassbild är ju roligt att ha, så den kommer vi sannolikt att köpa den dagen det bli aktuellt. Då är ju inte heller kvaliteten på bilden superviktig, utan mer bara kul som en dokumentation av barnen och hur de blir äldre.

Men hittills, på förskolan, så har vi fått gruppbilden gratis, så har inte behövt ta ställning ännu. 

Det är ju så enkelt nu för tiden när nästan alla har digitalkameror och färgskrivare, att ordna sånt där själv, så länge man kan knäppa en bra bild. Jag undrar om inte skolfotots dagar är räknade..?

Tveksamt. Den typen av porträttfotografering har ju eskalerat. Nu tas det på var och varannan fritidsaktivitet också. I matchmundering med bollen under armen ett år och under foten ett annat .
  • Breakdown

Mina tvillingar är inte med i skolkataloger än eftersom dom bara går på dagis men jag köper varsitt stort porträttfoto, syskonkortet och klassbilden! :)

• Natulcien
    Penida skrev 2015-09-11 19:12:05 följande:
    Bara vi som måste betala för allt?:)
    Jag har jättesvårt att se samma sak i ett foto som vi känner det som i en bild där man har använt färgskrivare. Men det är jag.
    Beror väl på färgskrivaren. Portättbilden du köper från Skolfoto är antagligen också utskriven på färgskrivare... Glad
  • Penida
    Flickan och kråkan skrev 2015-09-11 18:03:14 följande:

Våra får också en skolkatalog. Köper inte skolfoton annars om inte något foto skulle vara väldigt bra.

Jag är likadan (tänker porträtt då)och det handlar inte om att de inte är fina nog som de är (om det var drottningens poäng?) utan snarare om att de såg tillgjorda ut, varför då köpa dessa foton bara för att det är skolfoton? Hade något köpt foton av en fotograf de anlitat om de inte var nöjda med bilderna?
    Avskyr CIO-metoder
  • Natulcien
    Flickan och kråkan skrev 2015-09-11 19:14:28 följande:
    Tveksamt. Den typen av porträttfotografering har ju eskalerat. Nu tas det på var och varannan fritidsaktivitet också. I matchmundering med bollen under armen ett år och under foten ett annat .
    Ojdå, är det så hysteriskt..? Det visste jag inte. Vi har inte råkat ut för det hittills. Då får jag kanske revidera mig profetia då...
    Men vi kommer i alla fall att fortsätta att plåta våra bilder själva.
  • Penida
    Flickan och kråkan skrev 2015-09-11 19:14:28 följande:
    JA. Här har de skickat brev, mail, ringt för att vi ska köpa bilder. Vår dotter spelar fotboll. Precis som vid porträttfoton tycker jag att jag fotar bättre själv där.
    Avskyr CIO-metoder
  • Alexi

Ja absolut! Vi köper skolkatalogen eller gruppkort (om det varit på förskolan). Samt portträttbilder. Fast förra året gick en på förskola och en på skola så då skippade vi fotograferingen i skolan (samt att förskolan slutat med porträttbilder) och bokade tid hos den fotograf som jobbar i skolor och förskolor här. Så vi var där på helgen och tog porträttkort och syskonkort.
    I år samma sak fast nu i skolan, då fotograferingen var med samma fotograf men också på kvällstid så man fick ta med syskon.

Vi tycker det är superfint med syskonkort och fina porträttbilder, sitter uppe hos oss och hos Farmor och Mormor.

• Penida
    Alexi skrev 2015-09-11 20:53:36 följande:

Ja absolut! Vi köper skolkatalogen eller gruppkort (om det varit på förskolan). Samt portträttbilder. Fast förra året gick en på förskola och en på skola så då skippade vi fotograferingen i skolan (samt att förskolan slutat med porträttbilder) och bokade tid hos den fotograf som jobbar i skolor och förskolor här. Så vi var där på helgen och tog porträttkort och syskonkort.
    I år samma sak fast nu i skolan, då fotograferingen var med samma fotograf men också på kvällstid så man fick ta med syskon.

Vi tycker det är superfint med syskonkort och fina porträttbilder, sitter uppe hos oss och hos Farmor och Mormor. 

Vi har också flera sådana bilder uppe, jag älskar foto och vi har inte bara barnbilder på väggarna utan på allt möjligt. Väggarna pryds av minnen på olika människor, platser, situationer och nya som gamla..Hursomhelst, ni passade uppenbarligen ihop med fotografen och gillar jobbet. Här ser bilderna som sagt tillgjorda ut med stela leenden i stela positioner och jag kan inte riktigt känna som drottningen, att det kvittar bara för att det är skolfoton. Speciellt inte om jag känner att jag tar finare bilder själv. Kan däremot tänka mig att deras farmor vill ha någon av bilderna, hon gillar tillgjort och är inte mycket för spontana bilder där man ser verkliga känslor även om hon är världens finaste normalt sett.
    Avskyr CIO-metoder
Svar på tråden Köper ni skolfoton?