• chbw

Selen mot tpo-ak?

Har också antikroppar och alltså autoimmun hypotyreos (tpo-ak på över 600). Entligt läkare går de inte att få ner. Men jag tror,om hon heter eva renner, har fått ner sina antikroppar med hjälp av kost. Googla på eva renners kost. Har själv inte provat än utan fokuserat på tsh och mående. Men kör glutenfritt (pga celiaki) o försöker vara till större delen socker, mjölk o mejerifri.

Kanske hon skriver något om selen också? :) var ett tag sen jag läste.

Finns även en grupp, (sköldkörtelföreningen) på facebook där du kan fråga :)

• chbw
    cage1981 skrev 2015-09-11 23:23:50 följande:
    Det är ju det jag har förstått det som också, eller snarare så att man inte gör något åt tpo-ak. Min endokrinolog blev riktigt fundersam när jag inte var ett 'textbook-example' men hon var inte direkt intresserad av att göra något mer.. Och gyn säger bara att det ser bra ut.. *suck*

Ska kika på nätet om det du skrev om! Tack! :)

Ja.. Jag frågade om de skulle ta prover på tpo-ak igen, men icke. Bara tsh. Mina tsh-värden hoppade som de ville själva mellan bra och dålig, och jag fick levaxin pga antikropparna och att jag haft så många symtom. Nu ligger mina värden på tsh kring 0.4-0.9 och jag mår ändå bra.. Men antikropparna bryter ju ner sköldkörteln, och den kommer med största säkerhet bara bli sämre. 
    Kommer du få göra kontroller på tsh något mer? Hur höga är dina antikroppar? Har du några symtom? Hur ser t3 och t4 ut? Många mår ju dåligt trots att värdena ser bra ut tyvärr. 

Det var så lite =) har du länk till där du hittade det om selen förresten? lite nyfiken på det!

• chbw
    cage1981 skrev 2015-09-12 20:53:58 följande:
    Jag ska fortsätta lämna prover med jämna mellanrum (typ var 4:e månad) för att hålla koll. Då tar de på allt, inte bara tsh.
    Antikropparna ligger mellan 300-450 (på de tester jag gjort sen ett år tillbaka), det varierar. Har väl mest trötthet (kan sova hur mycket som helst, blir aldrig pigg!), har svårt att gå ner i vikt (men kör Viktväktarna just nu vilket funkar), är nedstämd (i perioder) och så struman. Men jag tror ju mina mf och svårigheten att bli gravid är del i detta också. Har migrän regelbundet också (i samband med mens) men det vet jag inte om det har samband.
    Vilka symtom hade du? Om du vill dela med dig?

Har haft värden på t4 på 14 och 16 och t3 på 5.0 och 5.3.

Googlade och hittade denna kurera.se/11-tips-for-naturlig-hjalp-vid-skoldkortelproblem/ och sen så sökte jag vidare på nätet efter tpo-ak och selen. Köpte hem en Selen-produkt som kommer på måndag. Ska bli spännande att se om det funkar, har äl senare i veckan. :)

Ja okej! Har för mig att tpo-ak över 5.5 eller liknande visar på hashimotos sjukdom, alltså autoimmun sjukdom mot sköldkörteln, så det är bra de håller koll. 

De symtom jag har haft är bland annat: strulande mage (fast den blev bättre när jag uteslöt gluten, men celiaki o sköldkörtelstrul kan hänga ihop, speciellt om man har hashimotos), smärta i leder och muskler (har även fibromyalgi, men när värdena blev bättre så fick jag mindre ont, så fibron blev värre av sköldkörteln), tappat massor med hår, problem med vikt, går inte ner, bara uppåt, som tur är har det stannat, men hur jag än gör händer ingenting, utebliven ägglossning/oregelbunden mens, blir inte gravid, otroligt trött, migrän, problem med ångest, återkommande depressioner och även kognitiv påverkan, är det jag kommer på nu, finns säkert mer. Symtomen har blivit bättre med levaxin som tur är. Däremot sen mina sköldkörtelvärden (tsh) blev bra så har mensen blivit regelbunden, dock ingen graviditet ändå, så ska få ägglossningshjälp nu nästa cykel. Har ägglossning nån gång mån-ons, så en chans till att bli spontant gravid. Kommer mensen så blir det behandling. 

Jag har ju förutom sköldkörtelproblemen även endometrios och pcos som tillsammans med sköldkörteln kan vara orsak till att jag inte blir gravid spontant. 

det är bra förresten att kolla andra värden som b12, folsyra och d-vitamin. Jag fick de råden av sköldkörtelföreningen och det visade sig att mitt b12 var lågt och jag hade svår d-vitaminbrist (nu ligger de värdena bra efter behandling), vilket också kan leda till att man inte blir gravid/får missfall..  

Tack för länken! Ska läsa på =) Spännande om det fungerar, du får gärna berätta hur det går o om du känner nån skillnad i hur du mår!! =) 

• chbw
    cage1981 skrev 2015-09-14 08:39:15 följande:

Intressant, ingen har någonsin nämnt Hashimotos till mig... =/

Oj så tufft du har/har haft det. =( Tänk vilken påverkan den där lilla körteln har på oss egentligen. :/ Skönt att Levaxinet har hjälpt! Även om det går trögt ibland (mest för att jag inte är 100% strikt) så funkar Viktväktarna för mig med vikten! Har du testat?

Håller verkligen alla tummar att du får plus så att du slipper få hjälp med ägglossningen men det är skönt att du har en plan för om mensen kommer.  

Dottern blev ju till efter stöd med Pergotime och Ovitrelle men sen vi startade syskonförsöket har jag bara fått Ovitrelle en gång och sen Pergo (utan Ovitrelle) en gång utan lycka. Skulle få Pergo igen men sommaren och semestrar har ställt till det och nu vet jag inte hur jag ska göra eftersom jag inte känner 100% förtroende för min gyn längre. Har ett paket Pergo kvar hemma sen dottern men skulle aldrig våga ta det utan VUL.

Jag tror aldrig att jag har hört om någon som har både endo och pcos. Har du vetat om det länge eller har det kommit fram under försöken att bli gravid?

När jag sökte läkarvård för sköldkörteln för ett år sen så kollade de i princip allt som går, den här lappen man tar med till labbet var fullt ikryssad ? kändes som en bingobricka nästan. =) Äter på eget bevåg D-vitamin (sen ganska lång tid tillbaka) och har även börjat äta en kombinationstablett med B6/B12/Folsyra istället för bara folsyra. Har läst att B6/B12 kan hjälpa till vid en kort lutealfas (som jag har) så jag hoppas att alla ev vitamin-/mineralbrister är täckta. Det ska väl isf vara zink som är kvar men det får vänta.

Jag känner mig lite fjantig, just nu längtar jag hem för att öppna posten så att jag kan ta första tabletten med selenet. Får hoppas att ?förväntanseffekten? ger resultat den här månaden (om inte annat som ett slags placebo) men det troliga är väl att det blir tvärtom som vanligt. Blä så trist det känns att ha slutat tro.

Jag ska definitivt hålla dig uppdaterad! =)

Nä jag fick inget höra heller. Det var i sköldkörtelföreningen (grupp på facebook) som de nämnde att det var hashimotos när jag delade med mig av mina provsvar. Frågade läkaren sen o han bekräftade. Så var det inte mer med det.

Ja det är galet att den styr så mycket! Ja det äe skönt :) okej! Nej har inte testat viktväktarna mest för att jag har ätstörning i bagaget o vill inte hålla på o räkna matintaget :) men jag äter en gång om dagen, ibland två (känner ingen hunger) o ovanpå det blir jag mätt på typ fyra, fem tuggor o nu sen 1.5 månad undviker jag även socker helt (förutom i frukt) o försöker få i mig mycket grönsaker, så känns rätt bra med kosten iallafall :) däremot har jag hört mycket bra om viktväktarna, flera släktingar som äter så och är jättenöjda :)

Tack! Ja det är jätteskönt att veta att nu får vi hjälp om det inte blir något den här gången!

Okej. Vad är ovitrelle? Är det något liknande pergon? Vad jobbigt att förtroendet för gyn inte är hundra. Kanske kan du få byta läkare?

Nej det förstår jag! Lite läskigt om det blir överstimulerat...

Okej :o endometriosen misstänkte min läkare redan för fem, sex år sen men de såg den inte förrns operation nr två för lite mer än ett år sen. Dock har jag sannolikt haft det sen jag var 14. Pcosen fick jag reda på precis innan fertilitetsutredningen började, samtidigt som jag fick veta att det var fel på sköldkörteln :)

Vad bra att se kollade allt! Jag fick be om o kolla järn, b12, folsyra o dvitamin. O tur var väl det med dvitamin-bristen jag hade :) spännande att bvitaminerna kan hjälpa till med det! Jag har pluggat anatomi&fysiologi och medicinska ämnen, men har ändå inte riktigt fattat hur allt verkligen hänger ihop i verkligheten förrns nu när jag själv har problem haha. Även om det är tråkigt och jävligt är allt strular så är det väldigt intressant!

Åh ja justja de skulle komma idag! Förstår att su längtar! Så spännande! Jag är nyfiken på det med. Kanske skulle köpa mig en burk på hälsokosten senare idag... :) nä tro ska du göra, för snart har ni ert pyre :)

Jag har iallafall ägglossning senast på onsdag. Har redan börjat dra och värka i äggstockarna, så hoppas på idag eller imorgon... :p så slipper jag det när jag jobbar på onsdag haha! O snart är väntan på.hjälp slut också, om det inte funkar nu :)

Hur lång cykel har du ? Du nämnde att du hade kort lutealfas också?
  • chbw
    cage1981 skrev 2015-09-15 08:24:35 följande:

Det kanske inte är någon stor sak men jag skulle tycka det är bra att veta om man har en ?diagnos? så att man vet det. =) För även om läkarna inte tycker att det är ?nånting? så kan det ju bli nånting och det finns ju dessutom en anledning till att det öht finns ett namn på det också.. Jaja, nog om det. =)

Aha, nej då är det ju inte så bra att räkna på matintag osv. :/ Kan det inte vara så att kroppen håller kvar vid det du äter för det verkar ju inte vara några mängder som du får i dig om dagarna? Tänker att det skulle vara bra att äta lite och oftare under dagen istället?

Ovitrelle är en spruta som innehåller hcg som hjälper äggblåsan att mogna och även släppa, sen hjälper den till vid en implantation av ett befruktat ägg också.

Så den tar vid när pergo har gjort sitt. =)

Ja, även om jag har svarat rätt ok på de två gånger jag kollat med vul så skulle det vara typiskt om det blev massa äggblåsor isf..

Så många härliga besked du har fått. ;) men som sagt, det är skönt att veta iaf för då kan man ju göra något åt det. =)

Vi har en sjukvårdsförsäkring via jobbet som jag gick via och när ändå försäkringsbolaget betalar proverna så var det lika bra att kolla upp allt, speciellt eftersom symtomen på trötthet, vikten osv kan bero på andra saker.

Ska försöka komma ihåg att fråga om värdet på antikropparna nästa gång jag tar prover, skulle vara kul att veta om selenet hjälpt till något.

Haha, nä ibland kan det vara bra med konkreta exempel för att man ska hänga med hur det funkar. =) Kroppen är fascinerande! Jobbar du något inom det du har läst?

Min cykel är totalt oregelbunden, den är allt från 24-29 dgr med äl på allt mellan dag 15-18 så lutealfasen varierar kraftigt också. Tror jag har haft 11 dgr som längst. Lutealfasen ska tydligen vara konstant men inte hos mig. ;)

Spännande, håller tummarna! Jag verkar också ha äl snart, fick en ganska stark stegring igår så inom några dagar borde den vara. Det verkar som att semester gör susen för mig, båda äl efter mina två sommarresor har kommit tidigare än annars. Skumt!

Heja oss!

Nä, men man tycker ju att man borde få veta =) Läkaren sa ioförsig att antikropparna kommer tillslut bryta ner sköldkörteln så jag konstant har dåliga värden och därför är det bra att behandla.. SÅ det var skönt när han bekräftade hashimotos när jag frågade. 

Nä, äger inte ens en våg längre för att slippa bli triggad =) Jo.. Försöker få i mig iallafall en liten frukost, och en större måltid, o just nu är jag så frukt och grönsakssugen, så det blir en del sånt mellan måltiderna också =) 

Ja, då förstår jag =)  
    Ja, men det skulle ju vara lite jobbigt om det blev så.. VUL är ju en säkerhet både för sig själv och eventuella barn vid stimulering. 

Ja okej =) men bra att allt kollades! Se till att de kollar antikropparna också. Min läkare sa att man bara kollar antikroppar en gång, eftersom de "inte kan förändras" hmm.. Det kan de visst! 

Ja =) oh ja det är den verkligen! Nej. Eller typ.. Jag är utbildad arbetsterapeut men arbetar som personlig assistent, så det är ju lite samma område, men andra uppgifter =) Vad arbetar du med? 

Ja okej! Hm, mystiskt. Har också hört att lutealfasen alltid är densamma. 

OKej =) lustigt :O jag har nog äl när som helst nu, idag var äl-testet positivt som jag tolkar det, och det fortsätter dra o ila i ena äggstocken. Chansar på att det släpper inatt eller imorgon. Även tempen har varit lite lite lite hög igår och lite högre idag. Får se om den ökar ännu mer imorgon =) 

hejaheja!! =) 
  • chbw
    cage1981 skrev 2015-09-16 11:01:14 följande:

Ja, verkligen. =)

Det låter klokt att inte ha en våg! =)

Jo, de har varit duktiga på att lägga till tpo-ak på blodprovremissen men det är nog för att det är det som de vill ha koll på. Märkligt sagt av din läkare, sen jag började ha koll på mina tpo-akvärden så har de legat så lågt som 112 och så högt som 434.

Känns som att jag har avvikelser inom allt när det gäller menscykeln.. haha! Fick inget positivt utslag på äl-testet igår kväll som jag trodde men det såg starkare ut i morse igen så vi får se. Fortsätter du testa efter att du fått positivt? Jag är ganska ny på vanliga stickor, brukade köpa CB´s digitala men eftersom det här drar ut så på tiden så blir det lite för dyrt även om jag brukar köpa på Tradera och Ebay och så också. Jag brukar iaf testa en gång efter det testet jag tycker är positivt för att se att det blir svagare. Kan inte riktigt gå på kroppens symtom för det börjar kännas i kroppen ganska tidigt i cykeln. Men idag är magen svullen också så jag tippar på att något är på gång.

Jag gillar att tempa men vår dotter sover inte alltid hela nätter och det förstör ju lite då eftersom tempen inte blir helt korrekt när man vaknat under natten. Använder du någon app (typ Fertility Friend) också? Hur gick det idag med tempen?

Aha, ja verkligen. =) Trivs du med jobbet? Jag jobbar på en personalavdelning, allt mellan löner, arbetsrätt, rekrytering osv. Väldigt varierande och roligt!

Ja, heja heja! =)

=) 
    Okej, vad bra att de har haft koll! 

OKej :/ härligt att det blir starkare.. Mitt var vad jag tolkar som positivt igår morse. Jag brukar ta en dag extra men imorse orkade jag inte haha, o hade sovit för få timmar mellan toabesöken :p Men igår och inatt hade jag väldigt ont så är säker på att det var äl då. Nu är det mest ömt kring äggstockarna. Får se hur det går =) 

ja, de digitala är så dyra! är sugen på att testa, men eftersom jag också har pcos så vågar jag inte lägga så mycket pengar, eftersom jag kan få falska svar. Har köpt via swish där det finns jättebilligt och via graviditetskollen, där det är hyfsat billigt =) Okej! Håller tummarna =) 

Ah, jag tempar även om jag sovit dåligt ;) huvudsaken är att man gört innan man går ur sängen tror jag. Har märkt att det har funkat för mig iallafall. Idag var det bara en liten liten höjning, så hoppas den höjs mer imorgon.. Haha jag använder många appar, kan inte bestämma mig för vilken jag gillar mest. Har: min kalender, p tracker, ovuview, womanlog, fertility friend och natural cycles (natural cycles har jag bara för att jag klickade hem en sån termometer (med två decimaler) på tradera billigt, och fick då en kod på sex månader gratis, så tänkte att jag lika gärna kan utnyttja det).. =) Använder du fertilityfriend? =)

Ja, jag trivs jättebra =) passar mig utmärkt o arbeta natt eftersom jag då får mindre ont i kroppen, och sover bättre på dagtid så är piggare när jag jobbar natt =) O kan jobba färre timmar för ungefär samma lön. 
    Okej, vad spännande! =) Rekrytering är kul.. haha, fått intervjua några personer innan de kommer till vår arbetsledare som bestämmer om personen får jobbet eller inte, tycker det är rätt intressant! =)

• chbw
    cage1981 skrev 2015-09-25 11:58:17 följande:

Halloj! Tiden rinner iväg lite!

Är allt bra? Har du några känningar inför BIM?

Jag fick utslag på ÄL-testet förra torsdagskvällen så idag är jag på ÄL +7. Känner ingenting mer än lite molvärk till och från så det är inga större förhoppningar här inte. Testar på onsdag om inte mensen kommit, vi ska på galej med jobbet på kvällen. =) 

Tycker du de är bra? Har läst lite blandat om Gravidkollens stickor så vågar inte köpa de. Köper Testlagrets via Shopping4Net eller Apotea.se, de är ofta billigare där än på TL´s hemsida. 

Jo, det är nog sant - dessutom borde tempen reagerar liknande om man har samma förutsättningar hela tiden. =) Köpte en termometer via ebay som har två decimaler men jag har inte använt den än - kanske är dags. =)

Hehe! Känner igen mig, har testat de allra flesta apparna också känns det som. =) Kör nu bara på FF men har fastnat för en som heter Glow som jag har kvar. Hittade en som heter Kindara också men den tog jag bort, blev lite less när det här drog ut så på tiden.

Vad skönt att du trivs så bra med nattjobb. =) Hur ofta jobbar du?

Se där, du kanske har en kommande karriär inom rekrytering?! ;)

Trevlig helg!

jo.. 
    Det är helt okej =) känner ingenting mer än molvärk som vanligt innan bim. Dock har äl varit jättekonstig den här månaden. fick starkt positivt äl-test den 15 och natten mellan 15-16 hade jag galna ägglossningssmärtor. Sen har det värkt ganska rejält speciellt på kvällarna, och i lördags hade jag typ som äl-flytningar. Tempen har inte gått över 37 den här gången, som högst varit uppe i 36.81. och får fortfarande som molningar/hugg över äggstockarna.. Om jag fick äl som jag tror, där mellan 15-16 så är jag nu på äl+9.. Får se hur det går! 
    OKej =) Kul med lite trevligheter inbokade =) 

Nja, jag gillar inte graviditetskollens egna äl-tester. De ger aldrig fullt utslag, eller så ger de typ tomt när andra ger fullt.. Så har slutat med dem helt. har stickor beställda via wish nu som jag tycker funkar bra =) 

Ja, antagligen! =) Åh kör på med tempen vet jag :D 

okej! hehe ;) Har faktiskt tagit bort två nu när jag bytte mobil, men fertility friend, ptracker, min kalender o natural cycles får va kvar. Dock gillar jag inte riktigt natural cycles nått särskilt. 

Jag jobbar två nätter varannan vecka och fyra varannan, så alldeles lagom =) 

haha kanske det ;) 

hur går det med selenet? känner du nån skillnad? funderar faktiskt på att köpa en burk om life är öppen när jag åker till jobbet =) 

detsamma till dig! kram
  • chbw
    cage1981 skrev 2015-09-28 08:00:25 följande:

Spännande, har du testat nåt? =) 

För min del har det nog gått åt skogen igen, redan igår på äl +9. Så selen var inget mirakelmedel (iaf den här gången). Kommer nog ringa gyn senare i veckan. Nåt stämmer inte.. Kommer fortsätta äta selenet iaf, vill se om det blivit skillnad på tpo-ak nästa gång jag tar de testerna.

Ha en fin dag!

kram!

Testat några dagar nu, och i lördags (ca äl+9) syntes svagt svagt svagt, men igår kunde jag nog inte urskilja något. Får se hur det går..

Hur menar du det har gått åt skogen? Har du börjat blöda? :/

Bra o ringa sen iallafall! Spännande berätta gärna om du får skillnad i antikroppar!

Kram
  • chbw
    cage1981 skrev 2015-09-28 09:08:44 följande:

Men då.. håller tummarna för att det är något! 

Ja, det började lite smått igår men det har inte satt igång ordentligt ännu så vi får se. Så trist, vaknade och var rätt illamående och med ömma bröst men sen så kom det lite rosa/rött senare under dagen som har varit väldigt sparsamt sen dess.

Absolut, det gör jag. Men kommer väl ta nya prover först om en månad ungefär så det dröjer lite. =)

Blankt idag igen, docl var det "dåligt" urin, så får se imorgon igen .

Okej är du säker att det inte är nid- eller genombrottsblödning? :)

Ja okej :)

Kram
  • chbw
    cage1981 skrev 2015-09-29 19:29:09 följande:
    Hur har det gått?

Ja, idag satte det igång ordentligt tyvärr. Vi bestämde att vi tar ett litet break i de aktiva försöken och bara försöker ta det som det kommer framöver. Så drygt att det ska bli ett kämpande... :(

Kram!
    ingenting än så länge, varken plus eller mens.  

okej :/ Ja, det är inge kul alls, blir ju bara ett stressmoment till slut :/ 

kram
Svar på tråden Selen mot tpo-ak?