Selen mot tpo-ak?
Nån som har fått ner tpo-ak med hjälp av Selen? Och blivit gravid tack vare det?
Nån som har fått ner tpo-ak med hjälp av Selen? Och blivit gravid tack vare det?
Har du en Sköldskötel sjukdom? Har aldrig hör att man kan få ner antikropparna? Dom visar bara att man har en bestående sjukdom? Vad har du för TSH? Jag blev gravid efter jag börjat med Levaxinet och TSH hade gått ner..,
Har du en Sköldskötel sjukdom? Har aldrig hör att man kan få ner antikropparna? Dom visar bara att man har en bestående sjukdom? Vad har du för TSH? Jag blev gravid efter jag börjat med Levaxinet och TSH hade gått ner..,
Jag har lätt struma (har gjort punktion på körteln t o m) och antikroppar men tsh inom ref.värdena (ligger runt 0,60). Får inte Levaxin eftersom tsh-värdena är bra.. Läkarna går bara på det och inte på antikropparna men jag är dock säker på att det gör att det inte går lätt för mig att bli gravid och att jag fått ma + mf.
Fick veta att jag har antikroppar för fyra år sen efter mitt ma, läkarna tror att det är rester efter en gammal inflammation eftersom de inte hittar något annat. Men mina tpo-värden har varit högre under graviditet och i samband med missfall så nåt händer ju uppenbarligen i kroppen då.
Jag googlade lite igår och fick fram att selen kan minska antikropparna så det tänker jag prova eftersom jag inte får hjälp på nåt annat sätt. :/ Därav min nyfikenhet. :)
Har också antikroppar och alltså autoimmun hypotyreos (tpo-ak på över 600). Entligt läkare går de inte att få ner. Men jag tror,om hon heter eva renner, har fått ner sina antikroppar med hjälp av kost. Googla på eva renners kost. Har själv inte provat än utan fokuserat på tsh och mående. Men kör glutenfritt (pga celiaki) o försöker vara till större delen socker, mjölk o mejerifri.
Kanske hon skriver något om selen också? :) var ett tag sen jag läste.
Finns även en grupp, (sköldkörtelföreningen) på facebook där du kan fråga :)
Har också antikroppar och alltså autoimmun hypotyreos (tpo-ak på över 600). Entligt läkare går de inte att få ner. Men jag tror,om hon heter eva renner, har fått ner sina antikroppar med hjälp av kost. Googla på eva renners kost. Har själv inte provat än utan fokuserat på tsh och mående. Men kör glutenfritt (pga celiaki) o försöker vara till större delen socker, mjölk o mejerifri.
Kanske hon skriver något om selen också? :) var ett tag sen jag läste.
Finns även en grupp, (sköldkörtelföreningen) på facebook där du kan fråga :)
Ja.. Jag frågade om de skulle ta prover på tpo-ak igen, men icke. Bara tsh. Mina tsh-värden hoppade som de ville själva mellan bra och dålig, och jag fick levaxin pga antikropparna och att jag haft så många symtom. Nu ligger mina värden på tsh kring 0.4-0.9 och jag mår ändå bra.. Men antikropparna bryter ju ner sköldkörteln, och den kommer med största säkerhet bara bli sämre.
Kommer du få göra kontroller på tsh något mer? Hur höga är dina antikroppar? Har du några symtom? Hur ser t3 och t4 ut? Många mår ju dåligt trots att värdena ser bra ut tyvärr.
Det var så lite =) har du länk till där du hittade det om selen förresten? lite nyfiken på det!
Ja.. Jag frågade om de skulle ta prover på tpo-ak igen, men icke. Bara tsh. Mina tsh-värden hoppade som de ville själva mellan bra och dålig, och jag fick levaxin pga antikropparna och att jag haft så många symtom. Nu ligger mina värden på tsh kring 0.4-0.9 och jag mår ändå bra.. Men antikropparna bryter ju ner sköldkörteln, och den kommer med största säkerhet bara bli sämre.
Kommer du få göra kontroller på tsh något mer? Hur höga är dina antikroppar? Har du några symtom? Hur ser t3 och t4 ut? Många mår ju dåligt trots att värdena ser bra ut tyvärr.
Det var så lite =) har du länk till där du hittade det om selen förresten? lite nyfiken på det!
Ja okej! Har för mig att tpo-ak över 5.5 eller liknande visar på hashimotos sjukdom, alltså autoimmun sjukdom mot sköldkörteln, så det är bra de håller koll.
De symtom jag har haft är bland annat: strulande mage (fast den blev bättre när jag uteslöt gluten, men celiaki o sköldkörtelstrul kan hänga ihop, speciellt om man har hashimotos), smärta i leder och muskler (har även fibromyalgi, men när värdena blev bättre så fick jag mindre ont, så fibron blev värre av sköldkörteln), tappat massor med hår, problem med vikt, går inte ner, bara uppåt, som tur är har det stannat, men hur jag än gör händer ingenting, utebliven ägglossning/oregelbunden mens, blir inte gravid, otroligt trött, migrän, problem med ångest, återkommande depressioner och även kognitiv påverkan, är det jag kommer på nu, finns säkert mer. Symtomen har blivit bättre med levaxin som tur är. Däremot sen mina sköldkörtelvärden (tsh) blev bra så har mensen blivit regelbunden, dock ingen graviditet ändå, så ska få ägglossningshjälp nu nästa cykel. Har ägglossning nån gång mån-ons, så en chans till att bli spontant gravid. Kommer mensen så blir det behandling.
Jag har ju förutom sköldkörtelproblemen även endometrios och pcos som tillsammans med sköldkörteln kan vara orsak till att jag inte blir gravid spontant.
det är bra förresten att kolla andra värden som b12, folsyra och d-vitamin. Jag fick de råden av sköldkörtelföreningen och det visade sig att mitt b12 var lågt och jag hade svår d-vitaminbrist (nu ligger de värdena bra efter behandling), vilket också kan leda till att man inte blir gravid/får missfall..
Tack för länken! Ska läsa på =) Spännande om det fungerar, du får gärna berätta hur det går o om du känner nån skillnad i hur du mår!! =)
Ja okej! Har för mig att tpo-ak över 5.5 eller liknande visar på hashimotos sjukdom, alltså autoimmun sjukdom mot sköldkörteln, så det är bra de håller koll.
De symtom jag har haft är bland annat: strulande mage (fast den blev bättre när jag uteslöt gluten, men celiaki o sköldkörtelstrul kan hänga ihop, speciellt om man har hashimotos), smärta i leder och muskler (har även fibromyalgi, men när värdena blev bättre så fick jag mindre ont, så fibron blev värre av sköldkörteln), tappat massor med hår, problem med vikt, går inte ner, bara uppåt, som tur är har det stannat, men hur jag än gör händer ingenting, utebliven ägglossning/oregelbunden mens, blir inte gravid, otroligt trött, migrän, problem med ångest, återkommande depressioner och även kognitiv påverkan, är det jag kommer på nu, finns säkert mer. Symtomen har blivit bättre med levaxin som tur är. Däremot sen mina sköldkörtelvärden (tsh) blev bra så har mensen blivit regelbunden, dock ingen graviditet ändå, så ska få ägglossningshjälp nu nästa cykel. Har ägglossning nån gång mån-ons, så en chans till att bli spontant gravid. Kommer mensen så blir det behandling.
Jag har ju förutom sköldkörtelproblemen även endometrios och pcos som tillsammans med sköldkörteln kan vara orsak till att jag inte blir gravid spontant.
det är bra förresten att kolla andra värden som b12, folsyra och d-vitamin. Jag fick de råden av sköldkörtelföreningen och det visade sig att mitt b12 var lågt och jag hade svår d-vitaminbrist (nu ligger de värdena bra efter behandling), vilket också kan leda till att man inte blir gravid/får missfall..
Tack för länken! Ska läsa på =) Spännande om det fungerar, du får gärna berätta hur det går o om du känner nån skillnad i hur du mår!! =)
Intressant, ingen har någonsin nämnt Hashimotos till mig... =/
Oj så tufft du har/har haft det. =( Tänk vilken påverkan den där lilla körteln har på oss egentligen. :/ Skönt att Levaxinet har hjälpt! Även om det går trögt ibland (mest för att jag inte är 100% strikt) så funkar Viktväktarna för mig med vikten! Har du testat?
Håller verkligen alla tummar att du får plus så att du slipper få hjälp med ägglossningen men det är skönt att du har en plan för om mensen kommer.
Dottern blev ju till efter stöd med Pergotime och Ovitrelle men sen vi startade syskonförsöket har jag bara fått Ovitrelle en gång och sen Pergo (utan Ovitrelle) en gång utan lycka. Skulle få Pergo igen men sommaren och semestrar har ställt till det och nu vet jag inte hur jag ska göra eftersom jag inte känner 100% förtroende för min gyn längre. Har ett paket Pergo kvar hemma sen dottern men skulle aldrig våga ta det utan VUL.
Jag tror aldrig att jag har hört om någon som har både endo och pcos. Har du vetat om det länge eller har det kommit fram under försöken att bli gravid?
När jag sökte läkarvård för sköldkörteln för ett år sen så kollade de i princip allt som går, den här lappen man tar med till labbet var fullt ikryssad – kändes som en bingobricka nästan. =) Äter på eget bevåg D-vitamin (sen ganska lång tid tillbaka) och har även börjat äta en kombinationstablett med B6/B12/Folsyra istället för bara folsyra. Har läst att B6/B12 kan hjälpa till vid en kort lutealfas (som jag har) så jag hoppas att alla ev vitamin-/mineralbrister är täckta. Det ska väl isf vara zink som är kvar men det får vänta.
Jag känner mig lite fjantig, just nu längtar jag hem för att öppna posten så att jag kan ta första tabletten med selenet. Får hoppas att ”förväntanseffekten” ger resultat den här månaden (om inte annat som ett slags placebo) men det troliga är väl att det blir tvärtom som vanligt. Blä så trist det känns att ha slutat tro.
Jag ska definitivt hålla dig uppdaterad! =)