Inlägg från: Alltidväntarmanpånåt |Visa alla inlägg
  • Alltidväntarmanpånåt

Vi med PCO/PCOS som kör IVF september 2015

frucgsvensson skrev 2015-09-19 15:46:58 följande:

Ja, läkaren var väldigt nöjd! Det var så häftigt att se innan vi satt in embryot. Vi fick se en film på hur våra embryon delat sig under dom här dagarna (De knäpps flera tusen bilder när embryona ligger och har det bra i någon näringslösning och så sätts det ihop till en film sedan).

De använde embryoglue då de satte tillbaka också. Gör alltid det om det är blastocyst. Blir spännande det här! Har dock svårt att se att det ska ta sig på första försöket. Men då slipper vi eventuellt äggplock och de om det blir ett andra försök!

Men vilket uppmuntrande resultat!!! Har fått info från min läkare att med Blastocyst så har man 50 procents chans till graviditet. Och du har ju dessutom i frysen om det skulle behövas. Stort lycka till.

Tror inte jag presenterat mig själv i denna tråd utan känner igen dig från en annan tråd. Lite kort info. Pco. Ett barn sedan innan på naturlig väg. Sätter igång ivf nästa vecka efter nästan tre års försök (dock lite till o från) på egen hand. Hoppas på lika bra resultat som dig frucgsvensson:)
  • Alltidväntarmanpånåt
    frucgsvensson skrev 2015-09-20 08:55:49 följande:

Ja, det känns jättekul att det gick så bra! :) jag vet dock inte hur det fungerar med FET, måste vi med PCO stimuleras ändå inför ett sådant? Kanske individuellt det där.

Jo, jag hänger lite här och där ;)

Härligt att få ett spontant! När fick du pco diagnosen?

Vad kommer ni använda för sprutor? :)

Jag fick diagnosen i juni förra året då vi påbörjade vår utredning. Jag har dock egen äl m oftast 35-dagarscyklar men får någon gång per år en betydligt lägre cyken. Som att en hoppas över. Min spontana graviditet va dessutom på första försöker så man trodde ju aldrig att det skulle sluta m ivf för att få ett syskon. Nu har vi smällt det och jag är så laddad!!! Vill bara komma igång! Är mest orolig för att det ska bli nåt strul så jag inte får tag på sprutorna.

Jag ska ta en spruta som heter bemfola 150. Vad åt du? Visst va det så att du till en början hade lite "halvbra" resultat? Höjde de dosen då el vad hände? Har försökt kolla i dina svar tidigare men telefonen verkar krångla. När har du testdag?

Jag frågade min läkare om det där med fet i egen cykel. Hon sa att man kan ta Letrozole tex för att garantera cykeln. Jag personligen skulle tycka att det blev mkt jobbigt om vi skulle göra det i min egen cykel och så klaffar det m en 70-dagarscykel:( med Letrozole vet jag ju nästan på dagen hur lång cykeln blir...

Så mkt spännande som händer i tråden nu:) Håller alla mina tummar och tår för oss alla!
  • Alltidväntarmanpånåt
    frucgsvensson skrev 2015-09-21 10:38:46 följande:

Okej! Vad snopet att det blev ivf i slutändan för er.

Men det är så skönt att sätta igång, även fast jag hade otroligt mycket olika tankar innan. Mådde jättedåligt innan, men det var nog mer pga okunskap.

Vi körde med endast menopur och ovitrelle ett par omgångar och gjorde jobbet själva (vi gick på kontroller och skulle få fram ett ägg bara) men det tog sig aldrig.

Det är inte lätt att hålla reda på alla här. Jag kan förklara hur det gick för oss.

Eftersom jag hade ett högt AMH på 12 (antar att du också har högt eftersom pcoare brukar ha det) så fick jag en låg dos att börja med. Jag tog 112,5 enheter menopur under hela vägen. Jag gick på två VUL och läkaren tyckte att det gick liiite långsamt, men blodprovet visade att värdena var påväg uppåt så han vågade inte höja dosen. Jag sprutade i totalt 12 dagar med menopur. Sista dagen sänkte dom dosen till 75E.

Jag hade 6/7 ägg på gång då jag gjorde undersökningen, men när jag kom för äggplock fick de ut 10 ägg. Dom var jättenöjda med det resultatet och jag antar att det är lite bra ändå att ta det lite långsamt så att äggen hinner mogna och att man inte får risk för överstimulering.

Har aldrig hört talas om bemola? Jag hade som sagt menopur.

Jag har testdag den 2 oktober, men enligt mina beräkningar så är det dagen efter BIM så tänker nog testa på RD 8 redan ;) är på RD 2 idag (man räknar insättningsdagen som RD0)

När börjar du? :) fick du provera att starta med?

Å va spännande med alla ruvningar????????

Nej jag har inte ätit Provera. Har ätit Letrozole nu denna cykel. Det va min sjätte och sista månad. Tog ett gravtest imorse även om bim är imorn. Mest för att jag inte ville skicka iväg 70000 i onödan till min klinik. Inte gravid stod det klart och tydligt så imorn borde mensen komma. Då ska jag ringa min klinik. Gissar att det kommer bli sprutstart på torsdag och äggplock den 5/10 (om allt rullar på som det ska vill säga). Och tänk, då när jag plockar ut mina ägg kan det va flera stycken hör som fått ett plus???? Önskar att jag redan va igång som er. Denna ständiga väntan är ju jobbig.

Jag vet inte vilket AMH jag har faktiskt. Det måste jag fråga imorn när jag ändå ska ringa och meddela mens. Bemfola är typ som Gonal-F om jag förstått saken rätt. Läste även att biverkningarna är färre med Bemfola men allt det där måste vara mkt individuellt. Har aldrig löst att någon annan använt sig av Bemfola tidigare så det kanske ör nåt nytt. Såg att jag frågade vad du "åt" hehe...men du förstod ju vad jag menade...

Jag ska ta något som heter orgalutran 0,25 oxå from dag 5 tror jag och sedan Oviterell innan äggplocket. Sedan blir det 3 kladdiga historier per dag i tre veckor om jag blir gravid. Annars bara fram till mens. Alltså hur kladdigt blir det? Räcker det m trosskydd eller är binda att föredra? Tampong är uteslutet eller? Jag va spruträdd innan men tyckte nästan att det va lite kul när jag på kliniken fick testspruta utan att trycka in vätskan så nu är den fobin botad???? Kladdet och väntan är nog det som jag tror kommer känns jobbigast... Är lite orolig stt jag ska göra nåt fel m alla spruter. När man tar två olika (from dag fem i mitt fall), sprutar man på varsin sida av naveln då? När man bara tog en sort (den första) sprutar man alltid på samma sida då?
  • Alltidväntarmanpånåt
    frucgsvensson skrev 2015-09-22 20:51:52 följande:

Orgalutran är för att förhindra för tidig ägglossning. Jag kan förbereda dig med att säga att den gör lite ondare än den andra sprutan, och det kan klia och svida efteråt.

Sen antar jag att du har fått ett dosschema? Det är därför du vet alla dagar du ska ta de olika sprutorna på. Tänk på att det kan ändras beroende på hur dina äggstockar reagerar. Men det tar ni eftersom med läkarna.

Du tar bemfola på ena sidan och orgalutran på den andra sidan. Jag bytte sida varje kväll, men det tror jag inte behövs egentligen.

Tror inte du gör fel. Läs ordentligt i innehållsförteckningarna innan du börjar ta sprutorna så ska du se att det blir bra :)

Lutinusen antar jag att du menar är "kladdisarna" - ja, alltså det BLIR kladdigt. Tänk rejäla flytningar. Det blir som fil i trosorna. Trosskydd har räckt för mig. Tampong får du nog inte använda.

Tack gör ditt svar. Ja, Lutinus menade jag. Kom inte på namnet. Ska ladda upp med trosskydd.

Imorgon börjar det. Doseringschemat är ifyllt och två vul bokade. Nu ska jag bara försöka vara, utan att tänka för mycket och framförallt bara ta det lugnt. Svårt med ett superstressigt jobb men ska göra mitt bästa. Får se hur det blir m jobb direkt efter plocket. Har läst lite olika om jobba el inte jobba... Jag tänker prioritera mig själv fullt ut under denna period så får folk tycka vad de vill. Finns inget i mitt liv som är viktigare än min familj och jag och min man gör ju detta för att utöka familjen:) Tänker inte riskera någonting!

Så himla skönt att ha denna tråden måste jag bara säga:)
  • Alltidväntarmanpånåt
    MamaSniff skrev 2015-09-27 18:00:22 följande:

Gweny, låter som att vi har liknande upplevelser! Lite underligt det här när det går av sig själv först och sedan inte vill sig. Jag var så säker på att performa skulle fungera för oss men trots åtta ägglossningar fick vi inte en tillstymmelse till pluss.

Håller tummarna för att ert FET lyckas nu. Ja, alla ni andra som ruvar också, givetvis. ;)

Förstår frustrationen. Min resa liknar er. Ett barn som blev till på första försöket. I november tre års försök utan resultat. Sprutdag fyra med Bemfola. Vul inbokat på tisdag. Har inga biverkningar alls. Känns lite konstigt. Men det kanske är för tidigt eller? Hade iof inga biverkningar av Letrozol heller och det gav ju å andra sidan inget... Vill bara att det ska bli tisdag!!!

Lycka till på vulet imorn:)
  • Alltidväntarmanpånåt
    MamaSniff skrev 2015-09-27 18:53:25 följande:

Alltidväntarman på något: Så ni går också genom det här med sekundär barnlöshet. Inte för att jag önskar någon olycka, men det är så skönt att höra att man inte är ensam. Gör det lite lättare att hantera på något sätt. Jag har bara fått höra att många med PCOs har lättare att få barn senare i livet, så detta var inget vi förväntade oss.

Kul att vi ligger ganska lika i våra behandlingar. Då kan vi ju plussa samtidigt i oktober! ;)

Jag förstår vad du menar. Det är skönt att inte känna sig så ensam. Jag är visserligen några år yngre, är 32 år. 28 när jag födde vår första. Precis som du så har jag hört att det blir lättare senare i livet. Hoppas innerligt att det stämmer. Min dröm är många barn:) Men just nu skulle jag bara bli otroligt tacksam för ett friskt litet syskon. Mina föräldrar gick bort tidigt så jag har fått känna av hur viktiga syskon är.

Ja precis:) håller tummarna stenhårt för oktober! Visst att vi betalt för tre försök men slipper gärna de andra två. Berätta gärna imorn vilket resultat ditt vul visade.
  • Alltidväntarmanpånåt

Välkommen CarMa. Jag har tre ivf-barn i min omgivning (vad jag vet). De är alla 5-dagarsodlingar. Två av barnen är till på första ivf-försöket det tredje barnet blev till på andra försöket. Föräldrarnas första försök va en 2-dagarsodling som inte tog sig. Så jag hoppas innerligt att det ska bli en femdagars här när det väl är dags. Min läkare sa att det är 50 procents chans då:) Imorn gör jag mitt första vul så vi får väl se vad det visar.

Grattis MamaSniff till det positiva beskedet på ditt vul. Det ser ju bra ut:)

• Alltidväntarmanpånåt

Vulet visade totalt 12 äggblåsor i storleken 11-13 mm och ett flertal mindre men de varken hon räknade el mätte. Sa att det va ett bra resultat och skall fortsätta m samma dos.. Hur har ni andra haft på ert första vul?

Har ni fått fler äggblåsor på andra än första vul? Jag hade nog hoppats på några fler den dagen det blir plock...

• Alltidväntarmanpånåt

Ok. Det låter ju bra:) Det kändes ju bra när jag va där men så slog det mig efteråt att andra fått upp mot 20... Men det är klart man vill ju görna slippa överstimmulering om man kan. Hade inte hört det där m 5-12 ägg. Bara att man gärna vill få ut 10. Tack för infon.

CarMa: lycka till med ditt toppenägg. Jättekul!! Håller tummarna:)

Svar på tråden Vi med PCO/PCOS som kör IVF september 2015