Inlägg från: emjh |Visa alla inlägg
  • emjh

Majbebisar 2016

Hej på er. Hoppas ni mår bra!

Jag har haft några riktigt tunga veckor. Min syster fick missfall och min pappa blev så dålig att vi trodde att han skulle dö. Efter 1½ veckas ångest fick han komma hem från sjukhuset och även om det inte är som innan känns det iaf lite bättre. 

Känns inte så bra att ha varit så förtvivlad, jag har verkligen varit nere på botten. Hoppas inte bebisen blivit allt för påverkad. 

Nu har jag en veckas föräldraledighet kvar och sedan börjar jag jobba igen, heltid i två månader. 

Vecka 27+5 idag och det går fort. Vi har mycket som måste fixas hemma och svårt att hinna med två vilda småttingar, men det är bara att sänka kraven, det behöver inte vara perfekt.

• emjh
    anas998 skrev 2016-02-24 11:08:05 följande:

Vår bebis var nära att födas i måndagskväll. En bit av moderkakan har lossnat och det började blöda. Nu verkar läget stabilt men läkarna säger att det med 97% sannolikhet kommer att hända igen. Men jag gick in i vecka 28 (27+0) igår och då stod det i appen och 1177 att 9 av 10 barn som föds nu överlever. Så det känns iaf tryggt! :)
    Vill ni läsa om vad som hände så har jag skrivit historien på bloggen www.vagenmotfamilj.blogg.se

Oj, håller tummarna att det går bra!
  • emjh
    JoJosan skrev 2016-02-25 19:30:42 följande:
    Samma sak hände mig förra veckan. Men våran lille kille var tvungen att komma ut. Var då i vecka 26+5.
    Han är stabil och mår efter omständigheterna bra.
    Visst, det är tidigt men de är så grymt duktiga inom neonatalvården.
    Men varje dag de små kan stanna kvar i magen är bra.
    Hoppas du hinner få en kortisonspruta bara. Ska tydligen hjälpa lungorna på de små att utvecklas.
    Hoppas din lille/lilla stannar kvar i magen ett tag, det är där de trivs o mår bäst just nu.
    Grattis till lilla killen! Min syster fick barn i v30 och det har gått jättebra, hon får extra kontroller men har utvecklats precis som vanligt. :) 
    Grymt bra vård på neo som sagt. 
  • emjh

Jag började jobba 1 mars, från f-ledig till 100% jobb. Vilken smäll... Har jobbat i två dagar och grät när jag kom hem idag, av utmattning och smärtsamma sammandragningar. Min man fattade ingenting och tycker jag överdriver... tack för den. :/ Han är väldigt förstående annars men det här med gravidkrämpor och känslostormar det fattar han inte mycket av... :)

Min mamma, som själv har tre barn, sa igår när hon kände på min stenhårda mage att hon inte kunde förstå hur jag ska kunna gå 10 veckor till. 
    Hade ont hela kvällen igår och har haft ont sedan lunch idag. 

Jag ska på akupunktur hos min BM imorgon, ska berätta för henne då. Inte för att det lär göra någon skillnad, jag har en "lättretlig" livmoder och det är tredje barnet så det är bara att bita ihop. 

Menar inte att låta bitter. Nu är det iaf bara 75 dagar kvar till BF. :)

Hur mkt har ni gått upp i vikt förresten? Jag ligger på +4 kg i v30.

• emjh
    anas998 skrev 2016-03-07 16:23:22 följande:

Jag känner mig nöjd med innehållet. Saknas nåt som ni andra kommer på eller har jag för mkt med mig?

Jag har börjat tänka på det och har en färdig lista sen tidigare. 

Absolut viktigast för mig är kamera!! När jag fick första barnet tog min man kort men jag ville inte att han filmade. Det ångrar jag idag för jag bad honom filma lite när vi fick andra barnet och det är jättehäftigt att se! 

• emjh
    lamiette skrev 2016-03-07 19:42:22 följande:

Åh, vad jag är less idag! Säkert en kombination av hormoner, allmän trötthet, ryggont och initiativfattig sambo! Jag fyller år idag. Först och främst jobbade jag och allt blev fel och sket sig (sov kasst inatt och så har hjärncellerna tyvärr helt gett upp) så jag var beredd att säga upp mig spontant på stående fot men hindrade mig. Sen messade sambon att jag skulle handla på vägen hem. Jag har tågresa, bussresa och en km promenad hem plus att jag jobbar heltid. Frysta köttbullar, mjölk, dricka skulle han ha!!! Jag vet att det är ett i-landsproblem, men jag är tung, hormonstinn och har skitont i ryggen och att överhuvudtaget föreslå frysta köttbullar som födelsedagsmiddag och att jag dessutom släpa skiten (tungt) hem var droppen. Jag ville bli hämtad, få god mat serverad (glömde jag säga att jag fick laga maten också), bli ompysslad, men icke! Åh, vad trött jag är! Kastar in handduken tidigt ikväll. Usch, skitdag!

Sambon borde ha en spark i ändan! :( Det hade varit illa nog annars men nu när du är gravid borde han vara extra omtänksam. 
  • emjh

Jag hade förlossningsbrev första gången men jag vet inte om de ens läste det. Andra gången struntade jag i det och jag kommer inte att ha det nu heller. 
    Jag vet att jag vill ha lustgas och inget annat. Glad

Nu undrar jag en sak... jag har idag känt ett väldigt tryck nedåt och en väldig sveda i vad som känns som inne i slidan. Någon annan som känt lika? Kan inte minnas att jag känt likadant så tidigt förut...?  (Det svider inte pga svamp, det är en helt annan känsla, liksom långt inne). 

Jag började jobba (heltid) första mars och har haft jättespänd mage varje dag sedan dess. Ont och illamående. Ser stjärnor ibland. :/  Ska på akupunktur hos min bm imorgon så jag ska prata lite med henne då. 

• emjh
    Cherryay skrev 2016-03-08 22:52:46 följande:

Jag hade enormt tryck nedåt och typ som sveda inuti slidan, sista veckorna av grav. förra gången, tänkte att det måste bero på att bebisen sjunker ner och liksom trycker på, kommer emot nerver osv.? Men det var först från typ v. 34-35 har jag för mig?

Jag tycker det känns lite som att det är så, att den borrar sig ner. Men jag är bara i v31 (30+0) så jag hoppas den inte har bråttom.
  • emjh

Lider med er som har oförstående män. :(  

Någon mer som börjat få förvärkar? Jag fick första riktiga igår och idag har jag fått fler. Ajaj. Sammandragningar har jag dock haft länge. 

Fick höra från en kvinnlig högt uppsatt på mitt jobb idag att det skulle väl inte göra något om barnet kom nu (jag är i v 30+2). Visst, det skulle säkert gå bra (har en systerdotter född i v30) men JO, det skulle visst göra något. Så konstig sak att säga. 

• emjh

Bra skrivet Krickelin och Cherryay!  Kram till dig lamiette!! {#emotions_dlg.flower}

• emjh

Nu har förvärkarna eskalerat. Fick ett par stycken när jag var hos min BM idag för att få akupunktur. Hon blev ganska bekymrad och sa åt mig att vila och sjukskriva mig en vecka, om det här fortsätter finns risk att förlossningen sätter igång. 

Känns som en lättnad faktiskt, har inte alls haft lika spänd mage efter mitt besök där, annars har den varit som en cementklump i några veckor. 

Ev. läkarbesök och deltidssjukskrivning sedan, jag antar att vi ska stämma av vid nästa besök (på måndag). 

• emjh
    gr0 skrev 2016-03-17 20:56:47 följande:

Är magen spänd hela tiden eller drar den bara ihop sig och är spänd under själva förvärken? När jag haft sammandragningar har jag liksom inte känt att den dragit ihop sej som i en värk (kan bara jfr med missfallsvärkar) utan magen är hård under en längre period, nån timme eller mer. Märker det främst efter en jobbdag eller om jag ansträngt mig annars. Jag blir inte klok på det här med sammandragningar/förvärkar alls men att magen känns som en cementklump känner jag igen.

Ja magen är spänd i stort sett hela tiden, den kan mjukna om jag slappnar av helt men det gör jag sällan med två små barn hemma (och heltidsjobb nu då). Somnar och vaknar med spänd mage.

Förvärkarna gör alltså inte, för mig, att magen blir mer spänd utan de gör bara ont. Som rejäl mensvärk, jag får andas och grimasera mig igenom dem.
  • emjh
    HepaticaNobilis skrev 2016-03-30 12:49:38 följande:

Vi är på förlossningen, har blivit stoppade så mycket de bara kan med bricanyl subkutant , tractocile dropp och smärtstillande. Nu har dygnet gått och jag har fått i mig bägge doserna kortison för lungorna.

Så om en liten stund tas droppet bort och så får han komma när han kommer. Hoppas att det kommer igång nu när de har bromsat och bromsat (med sådär resultat, har ändå haft värkar ca var 10:e minut).

Spännande!

Oj! Vilken vecka är du i? Stort lycka till! 
  • emjh

Åh vilken fin pojke, stort grattis! Min syster fick barn i v30, en liten filur på drygt 1200 gram och det har gått hur bra som helst. :) 

• emjh
    Randig skrev 2016-04-14 09:16:13 följande:

vecka 37+5 idag och har de senaste dagarna vart lite halvlös i magen, ursäkta faktan XD. Men har läst att kroppen utsöndrar ett visst hormon när FL börjar närma sig så kroppen kan tömma tarmen lättare.
    Och livmodertappen har mjuknat och åkt ner, nu kan jag känna den, det har jag typ inte kunnat göra innan för den vart så långt upp. Sedan har jag de vanliga med sammandragningar och ibland mer smärtsamma förvärkar, sex vågar vi inte ha tex för då får jag smärtsamma förvärkar direkt.

Så hoppas att kroppen är på G:)

Håller tummarna för dig! :) 

Jag har också blivit som du i magen sedan någon vecka tillbaka. Min tapp har också mjuknat. 

Var hos BM idag och nu har bebisen lagt sig tillrätta sa hon, men den är fortf. rörlig. Den låg i säte innan men jag kände en himla massa bök och ont i söndags så jag tror att den vände sig då. SF-måttet hade inte ökat på 10 dagar vilket jag tror beror på att magen har ramlat ned rätt rejält.

Mkt sammandragningar och förvärkar trots att jag är hemma och mest tar det lugnt. Jag tror inte att denna bebis blir kvar tiden ut, blir spännande att se. Är i v36.  
  • emjh
    HepaticaNobilis skrev 2016-04-14 21:42:08 följande:

Vår bebis har rs-virus och blev så dålig att han blev lagd i respirator och fick åka ambulanshelikopter till Astrid Lindgrens barnsjukhus där han nu vårdas på biva.

Han har varit sövd i två dagar men har nu fått börja vakna upp, förhoppningsvis kan han kanske komma ur respiratorn under morgondagen.

Akta era barn från förkylda människor och undvik folksamlingar när de är små! Det här är så fruktansvärt nervslitande så ni förstår inte...!

Åh nej vad fruktansvärt! :(  Hoppas av hela mitt hjärta att allt går bra. Hjärta
  • emjh
    anas998 skrev 2016-04-27 19:21:40 följande:

Det blev en liten tjej på 1900g så hon är på neonatal och jag ligger på bb. Jag mådde riktigt dåligt igår så då träffade jag inte henne så mycket men idag har jag varit med henne hela dagen. Hon blir sondmatad pga att hon är så trött att hon inte orkar äta vanligt och amningen har inte riktigt kommit igång än. Hoppas att allt löser sig snabbt så vi kan få komma hem och gosa <3

Grattis till lilla tösen! 
  • emjh

Jag var på vändning idag. Hade med väskan ifall det skulle bli komplikationer och kejsarsnitt men det gick jättebra. Fick en väldigt positiv upplevelse!! 

Först satte de ctg, ca 30 min, sedan kom de in och satte kanyl i armvecket. Snabbt ultraljud för att vara säkra på läget och därefter bricanyl. Fick hjärtklappning direkt och pulsen steg till 136. 
    Sedan började läkaren vända och jäklar vad hon fick ta i. Jag kände dock just ingenting. Bebisen gled ur greppet så en sköterska fick hjälpa till att hålla fast och så försökte de igen. Lyckades!! Så skönt! Och väldigt skönt att få undan huvudet från revbenen. Det gjorde inte ont alls tyckte jag. 
    Efteråt fick jag ligga lite på sidan med ny ctg i ca 40 minuter. 
    Fick en spruta (pga rh-negativ) och sedan fick vi åka hem. 

Svar på tråden Majbebisar 2016