Majbebisar 2016
Igår på julafton kunde min sambo (och syster) äntligen känna lilla sprattel sparka på utsidan <3
God Jul!
Igår på julafton kunde min sambo (och syster) äntligen känna lilla sprattel sparka på utsidan <3
God Jul!
Vi var också på vårt andra rul idag och lilla sprattel gick att mäta idag med lite vilja och mycket tålamod av utföraren, vi har tydligen en vilde^^ Men det känner jag, jösses vad han far runt! Men jag älskar det:)
Måtten hon fick stämde ganska exakt med vad jag trodde, jätteskönt. 13 maj fick vi nu.
Jag är också vansinnigt trött, väntar andra barnet..
Vi var och köpte barnvagn igår! :D Det blev inte alls någon kronan utan en emmaljunga super viking. Jag som aldrig någonsin skulle ha en emmaljunga^^ Men den här var en perfekt kompromiss på vad jag ville ha och vad sambon ville ha:) Dessutom var det specialpris så vi fick förutom ligg- och sittdel även åkpåse, regnskydd, skötväska och sittdyna. Så vi sparade 2500;- :)
Sen har jag passat på att handla lite kläder på pop nu när det varit rea. Känns så mycket mer verkligt nu! Han sparkar så det både syns och känns på utsidan också, dömysigt!
Hur är det med er annars? Handlar ni något än?
Elis står högst upp på vår favoritlista! Sen kommer Thor för mig och Viking för sambon (Viking är ett släktnamn på hans sida och sambon heter det i mellannamn). Men det blir nog en Elis, passar med storebror som heter Isak tycker jag:) En hård och en mjuk;)
På min sambons sida är alla barn pojkar (7 och vår blir nummer 8) så där var det väl resignerad suck när könet avslöjades. Men barnet är så önskat så önskat av alla där, de trodde aldrig att min sambo skulle bli pappa då han sagt att han inte vill ha barn i alla år (om han inte träffade RÄTT tjej). Så träffade han mig^^ Vi firar ett år tillsammans (kände varandra sedan tidigare men inte setts på många år) i februari och lilla sprattel kommer nu i maj på hans initiativ :) Så lyckliga!
Jag är ganska glad att det blir en pojke, en flicka hade blivit så gäääsligt bortskämd av farfar;) Men för min del spelar det ingen roll alls egentligen!
Våra favoritnamn är
Liv
Freja
Elise
Elis
Thor
Viking
Min första förlossning var ganska enkel. Vattnet gick vid 19, kom till förlossningen vid 20 och värkarna startade vid 21. De blev snabbt riktigt jobbiga och jag fick eda vid 01, 01:55 är han född efter 20 min krystvärkar varav jag "provkrystade" första 10 då bm var tvungen att rusa till rummet bredvid. Fick sy 4 stygn för att "snygga till".
Vi har annars snabba förlossningar i släkten. En av mina systrar har fem barn, första tog 3,5 h från första värk. Andra 40 min. Tredje och fjärde igångsättningar och tog 30 respektive 20 min från att de tog hinnorna (hon var alltså lite öppen när hon kom in bägge gångerna) och femte tog 22 min från att hon vaknade hemma tills han var ute (natten före planerad igångsättning).
Den andra systern har tre barn, första planerar snitt då hon låg i säte. Andra tog 3 har från första värk och tredje 1 dryg timme.
Mamma har aldrig haft en förlossning längre än 3 h och hon har fem barn.
Spännande att se hur denna förlossning blir! :)
Vi köpte en Emmaljunga super viking med lufthjulschassit, tittade på en brio smile också men den hade för små och täta framhjul upplevde vi som bor på landet och kommer att köra i lite terräng. Vi är supernöjda än så länge;)
Jag har gått upp 5,5 kg hittills, 24+2 idag. Vägde 55 kg till 160 cm innan. Min blivande man (han friade förra helgen!!) har dock gått upp 10-12 kg tror jag^^
Vi står mitt i flytt, nästa helg ska vi byta lägenhet. Jag försöker packa under dagarna men jag får sammandragningar hela tiden :/ Även om det inte är farligt så gör det ju ont!
Två olika bm har sagt att den här bebisen kommer att komma lite tidigt och att jag ska vara beredd på det. Jag känner bara att nu när de sagt så, kommer jag gå över tiden två veckor... :p
Jag har börjat sova bättre! Hur är det för er andra? Jag äter förvisso citodon för smärtan i fogarna så det hjälper ju mycket. Men jag behöver inte gå upp och kissa så ofta längre:)
Jag har prematura värkar och går på bricanyl.. Går på täta kontroller för att se att han håller sig därinne, 25+0 idag så minst 10 veckor till vill vi ha honom i magen!
Så det är att ta det luuugnt, svårt när vi är mitt i flytt!
Roligt att vi kommit en bit på väg nu! Vår bebis sparkar hela nätterna, hoppas att sömnrytmen hinner ändras tills han kommer ut;)
Hur är det med organen och det på bebisen nu lamiette? Mitt sf mått är också för litet, hade bara ökat 1 cm på 4 veckor men tillväxt ulet såg bra ut.
De tror att min bebis kommer tidigt också, men nu känns det ändå helt okej, har gått 30 fulla veckor idag. Men det vore ju toppen om våra små vill stanna till 37 fulla veckor så de är helt färdiga <3
Vi har allt vi behöver nu förutom blöjor, amningsinlägg och såna "fylla på saker" men det går snabbt och lätt att införskaffa på närmsta mataffär:)
Tänker ni mycket på förlossningen? Jag känner mig rätt avslappnad, ut kommer den hur som helst;) Min sambo är därimot väldigt nervös.. Det är hans första barn och mitt andra. Jag har satt honom på uppgiften om att skriva lite anteckningar under förlossning under tiden, hur det går och hur han och jag upplever det just då för det glömmer man sen. Kul att ha mer än den rent medicinska rapporten tänker jag. Och så har han något att fysiskt göra ;)
Oj lamiette, vilken födelsedag:( Hoppas verkligen att han skämmer bort dig en annan dag istället!
Jag har inte packat något än. Kommer inte ihåg vad jag hade med sist^^ Det enda jag minns är att när jag kom hem och använde den första bindan som inte var landstingets trodde jag att jag kommit till himlen! Så den här gången packar jag definitivt med egna bindor!
Så mjuka kläder till mig, inklusive amningsbh, hemgångskläder till bebisen, hygienartiklar till mig, tofflor (!), egna bindor, laddare till telefonen och kanske något ätbart.. Några papper behöver jag inte ha med mig, allt skickas elektroniskt inom mitt landsting.
Spännande att det närmar sig! Min bebis ligger högt upp, precis under revbenen och rör sig massor. Det är rejält obekvämt då och då.. Han vänder sig nästan dagligen mellan huvudet upp/huvudet ner/tvärläge. Jag önskar att han kunde bestämma sig för huvudet ner snart;)