Inlägg från: HepaticaNobilis |Visa alla inlägg
  • HepaticaNobilis

Majbebisar 2016

Jag hoppar gärna in här! Bf ca 18 maj, så galet spännande!

Jag har en son sedan tidigare som fyllde åtta (!) i måndags. Han blev till med p-piller så graviditeten upptäcktes relativt sent och var mycket omtumlande, 19 år som jag var då.. Känns som en livstid sedan!

Nu har jag träffat MANNEN i mitt liv och vi är så lyckliga så lyckliga att vi väntar barn<3

Vi är 28 och 27, bebisen är planerad och vi har fasta jobb och så vidare så det är en helt ny resa det här!

Den känns bra mycket tryggare än den första även om den resulterade i det bästa jag har ;)

Jag är TRÖTT..! Tänker ringa mvc på fredag redan då jag vill vara inskriven tidigt, jag blev heltidssjukskriven i v 14 men sonen på grund av foglossning som var ett rent helvete och jag känner av fogarna nu också. (Har alltid ont i dem vid mens.)

• HepaticaNobilis

Ringde BM idag, fick tid redan nästa vecka då jag redan har ganska ordentliga besvär med foglossning och skulle få remiss till sjukgymnast genast.

Känns så skönt att de tar mig på allvar och genast sätter in åtgärder då min förra graviditet var hemsk pga foglossningen.

Då blev jag heltidssjukskriven v.14...

Stort grattis till alla nygravida!!

Förutom foglossningshelvetet är jag så lycklig så lycklig!

• HepaticaNobilis

Ja hopp, sjukskriven sedan en vecka tillbaka och kommer att vara det tills bebin vill tänka sig att titta ut sådär runt den 17 maj... Jääävla foglossning! Har så jäkla ont redan nu:(

7+6 idag och löjligt rädd för att det ska bli något fel, så var jag inte alls med första barnet för nio år sedan när jag var gravid sist. Det kommer kanske mer med åldern när man hör och läser om allt som kan hända och gå fel?

Brösten, som var tämligen stora innan, har redan blivit 2 storlekar större!! Jesus, de står nästan rakt ut nu ser ut som att jag opererat dem, vart ska detta sluta? Haha..

• HepaticaNobilis

Min sambo vill vara med på allt han får:) Han är superintresserad och läser på, känner och pratar med magen varje dag <3 Fast magen är tämligen platt fortfarande, syns kanske liite;)

• HepaticaNobilis

10+0 idag och embryot räknas nu som foster:)

Foglossningen fortsätter att vara hemsk, framförallt på kvällarna.

Illamåendet som kommer när jag är hungrig är också kvar, eller det kommer först. Blir illamående och yr sen blir jag hungrig. Jobbigt att laga mat när man mår illa, allt luktar hemskt men smakar sen ganska bra:) Jag blir hungrig ofta men får bara i mig lite åt gången.. Vågen har iaf stått still än så länge:)

Magen är väldigt trög, försöker äta mycket fibrer och även några katrinplommon ibland. Gaserna har gett med sig, det är vi alla i familjen glada för^^

Jag tänkte ta min första riktiga magbild senare, vad säger ni ska vi dela med oss av våra än så länge små/svullna magar? Roligt att se variationen och hur magarna växer:)

• HepaticaNobilis
    LindaPernilla skrev 2015-10-23 11:29:59 följande:

Hela dagen igår & inatt har jag haft världens migrän! Kändes som att ögonen skulle ploppa ur, huvudet sprängdes, kräktes & grät hela natten. Jag brukar kunna ta ipren för att ta bort den allra värsta toppen, men nu får jag ju inte ta det iom graviditeten, och verkligen inte migräntabletter. Så jag ringde 1177, arg som ett bi & frågade om en gravid kvinna skulle behöva må på det här förbannade sättet & knappt få ta "en helvetes jävla tablettjävel för att orka överleva det här helvetet". Skämdes i efterhand, men jösses så ont jag hade! Tydligen är det bara att stå ut.. haha.

Hua, stackare! Du kan säkert få citodon utskrivet så kan du kanske kunna sova bort det. Jag hade fruktansvärd migrän ungefär en gång i månaden tills jag fick barn, efter det har jag haft två ganska milda anfall på åtta år!

Själv träffade jag läkare igår och fick konstaterat att jag kommer att vara sjukskriven hela graviditeten och eventuellt några veckor efter förlossningen pga foglossning. Det blir en lååång graviditet...
  • HepaticaNobilis
    LindaPernilla skrev 2015-10-23 11:55:29 följande:

Får man ta citodon under graviditeten? Gode gud, isåfall! Ska prata med BM på torsdag, då ska jag dit på inskrivning. Någonting måste jag ha, annars gräver jag ner mig :-P

Men åh, vad segt! Jag är livrädd för foglossning eller att på annat sätt må för dåligt för att jobba.. Jobbar inom äldreomsorg/handikapp och med senaste barnet (3 år) jobbade jag tills två dagar före BF. Jag mådde ju bra, så vadfasen! Lite svårt med stödstrumpor bara, haha.

Jag fick citodon utskrivet nu! Citodon är paracetamolbaserat precis som Alvedon, och mofinet passerar inte genom barnets lever förrens i sista trimestern. Då ska man helst inte ta det regelbundet för att undvika abstinens efter förlossningen hos barnet, men det gäller ju inte om du bara behöver ta det vid migränattacker.

Jag jobbar inom hemtjänsten, saknar mina fina äldre <3
  • HepaticaNobilis
    Seemlan skrev 2015-10-23 17:14:23 följande:

Blev du sjukskriven hela grav?? Vad är du i för vecka? Jag ska själv till läkare på tisdag då min bm idag misstänkte foglossning på mig.. Är bara i v 10 (9+0) så jag har stora förhoppningar på att om det är foglossning att det går tillbaka lite om ett tag så jag kan jobba, hoppas verkligen inte hon sjukskriver mig hela grav! Då blir jag tokig.

Hon sjukskrev mig retroaktivt från 3 oktober (var då i v 7) eftersom det inte gick att få läkartid tidigare. Läkaren får bara sjukskriva för foglossning en månad i taget, men hon sa och skrev på mitt sjukintyg att jag inte kommer att kunna arbeta under hela graviditeten.

Ju mer jag rör mig desto värre kommer det att bli, jag har en överproduktion av relaxin (hormonet som orsakar bäckenuppluckring) så bäckenet sitter liksom lite löst på mig så det är stillhet som gäller. Otroligt vansinnigt jättejättetråkigt :(
  • HepaticaNobilis
    lamiette skrev 2015-10-24 21:09:20 följande:

Usch, jag måste erkänna att jag har så grym ångest över att berätta på jobbet . Jag hade bara jobbat några veckor på detta jobb när jag plussade. Företaget är litet och de har gjort en rejäl satsning när de anställde mig. Jag har arbetsuppgifter där jag inte är lätt att byta ut (ansvarar för en stor strategisk förändring och investering som har sitt max i juli 2016). Jag trodde inte att det fanns någon chans alls att bli gravid eftersom vi hade sex 7 dagar före ägglossning och jag är väldigt regelbunden (är dessutom 40 år). Givetvis blev vi överlyckliga och vill verkligen ha ett till barn! Men jag mår så otroligt dåligt över att berätta detta för min chef! Usch, jag klarar kanske en vecka till men sen måste jag berätta. Ångest!

Tänk på att det bara är den studenter som kanske är jobbig, sedan är det över.

Säg precis som det är att det inte var planerat men att ni är lyckliga och att du förstår satsningen på dig och att du verkligen haft all intention att uppfylla din arbetsgivares vision.

Skönt att få det överstökat!

Jag var rädd för att berätta för min chef, jag har en viktig roll i det mindre företaget. Och jag blev ju sjukskriven mycket tidigt och kommer att vara länge.

Hon sa bara stort grattis och att jag skulle ta hand om mig så skulle hon se till att företaget tog hand om sig:)

Lycka till!
Svar på tråden Majbebisar 2016